EA به مالکیت خصوصی درمیآید
شرکت بزرگ بازیسازی Electronic Arts (EA) پس از سالها حضور در بازار سهام و والاستریت، در معاملهای به ارزش ۵۵ میلیارد دلار قرار است به مالکیت خصوصی منتقل شود.

آیلین سیروس: شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، غول آمریکایی بازیهای ویدئویی و ناشر عناوین پرطرفداری مانند FIFA و The Sims، پس از سالها حضور در بورس نیویورک، با معاملهای تاریخی به ارزش حدود ۵۵ میلیارد دلار از بازار سهام خارج و به مالکیت خصوصی منتقل شد. این خرید، بزرگترین معامله خصوصیسازی در تاریخ صنعت فناوری به شمار میرود.
بر اساس این گزارش در این واگذاری، گروهی از سرمایهگذاران شامل صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی (PIF)، شرکت سرمایهگذاری Silver Lake و Affinity Partners (متعلق به جرد کوشنر) مشارکت دارند.
حدود ۳۶ میلیارد دلار سرمایه از محل آورده نقدی تأمین خواهد شد و نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دیگر از طریق بدهی، که آن را به یکی از بزرگترین خریدهای وابسته به بدهی در جهان تبدیل میکند.
چرا EA خصوصی شد؟
مدیران EA سالهاست با فشار گزارشدهی فصلی و انتظارات کوتاهمدت سهامداران روبهرو هستند. خصوصی شدن، فضای بیشتری برای سرمایهگذاری بلندمدت و پروژههای پرریسکتر فراهم میکند.
این شرکت در سالهای اخیر با افت نسبی فروش برخی عناوین و رقابت شدید جهانی مواجه بود؛ تغییر ساختار میتواند فرصتی برای بازطراحی استراتژیها باشد.
برای عربستان سعودی، مالکیت بر EA بخشی از طرح بزرگ تنوع اقتصادی و سرمایهگذاری در صنعت بازی است؛ حوزهای که این کشور در آن بهطور جدی ورود کرده است.
پیامدها برای گیمرها:
به گفته کارشناسان از پیامدهای این اتفاق برای گیمرها، احتمال کاهش شفافیت نسبت به آینده بازیهاست، چراکه EA دیگر ملزم به ارائه گزارش عمومی نخواهد بود.
نگرانیهایی درباره جهتگیری محتوایی با توجه به ورود سرمایهگذاران دولتی.
در عین حال، امیدواری به سرمایهگذاری جسورانهتر روی بازیهای جدید و خلاقانه.
همچنین در حوزه بازار جهانی نیز این معامله، رکوردی تازه در خریدهای خصوصیسازی میگذارد و میتواند آغازگر موجی جدید از خروج شرکتهای فناوری از بورس باشد.
گفتنی است رقبای EA باید خود را برای رقابتی سختتر و استراتژیهای منعطفتر این شرکت آماده کنند.
«خداحافظ والاستریت» برای EA فقط یک تیتر نیست؛ این تصمیم آغاز فصلی تازه در تاریخ یکی از بزرگترین ناشران بازی جهان است.
آینده نشان خواهد داد که این خصوصیسازی، نقطه جهش خلاقانه خواهد بود یا چالشی پرهزینه در دنیای بازیهای دیجیتال.