استفاده از اسکنرهای سه بعدی جدید در بازتوانی بیماران

مهندسان آلمانی موفق به توسعه یک دستگاه اسکنر سه بعدی شده اند که تصاویر سه بعدی متعدد را در یک ثانیه و با وضوح بالا ایجاد می کند و می تواند در بازتوانی پزشکی، بازی های ویدیویی و تشخیص ویژگی های بیومتریک بدن مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از اسکنرهای سه بعدی جدید در بازتوانی بیماران

به گزارش کلیک ، سال هاست که اسکنرهای سه بعدی و ایجاد مدل های سه بعدی از اشیاء دنیای واقعی مطرح شده است. از اسکنرهای سه بعدی برای ایجاد مدل های سه بعدی از اشیاء کوچک بسیار استفاده شده است و وضوح بالایی در استفاده از این اسکنرها به دست نیامده است. موسسات مختلفی از سرتاسر دنیا در این حوزه وارد شده اند. موسسه فرانهوفر آلمان که در حوزه مهندسی دقیق و اپتیک کاربردی فعالیت می کند، امیدوار است که با استفاده از یک دستگاه جدید، تغییرات بزرگی در اسکنرهای سه بعدی و ایجاد مدل های سه بعدی از دنیای واقعی به وجود آورده باشد.

این شرکت وعده داده است که با استفاده از این دستگاه، اسکن های افراد و اشیاء دنیای واقعی در وضوح بالاتر به صورت سه بعدی بدست می آید و در هر ثانیه می توان چندین تصویر سه بعدی ایجاد کرد. مهندسان یک اسکنر سه بعدی با رزولوشن بالا توسعه داده اند که می تواند ۳۶ تصویر سه بعدی در هر ثانیه فراهم آورد. ایجاد تعداد تصاویر سه بعدی از بدن انسان، می تواند فواید زیادی در تصویربرداری پزشکی داشته باشد.

مهندسان این شرکت برای جلوگیری از آسیب هایی که نور می تواند برای انسان داشته باشد یک سیستم طیف سنجی مادون قرمز نزدیک توسعه داده اند که شامل دو دوربین مادون قرمز نزدیک، یک دوربین برای اطلاعات رنگ و یک پروژکتور به خصوص برای این سیستم است.

برای توسعه این دستگاه، یکی از چالش های اصلی برای ایجاد تصاویر به طور مداوم و بدون وقفه بود. در حال حاضر می توانیم تصاویر سه بعدی رنگی در حال حرکت و با وضوح بالا به بیننده تهیه کنیم.

اسکنر سه بعدی شرکت فرانهوفر مانند خیلی از اسکنرهای سه بعدی از لیزر استفاده نمی کند، اما به جای آن از یک الگوی نزدیک به مادون قرمز نامرئی که بر روی شخص می تابد استفاده می کند. از نقاط مختلف بدن فرد اندازه گیری می شود و اطلاعات به سپس به دوربین ارسال می شود. این اطلاعات یک تصویر دیجیتال سه بعدی را سریعا می سازد. این مراحل بیش از یک ثانیه به طول نمی انجامد.

این فناوری دقیقا مثل دستگاه کینکت مایکروسافت است، ولی ظاهرا دقیق تر از اسکنر سه بعدی مادون قرمز مورد استفاده در بازی های ویدیویی است و وضوح در حال حرکت ۱ میلیون پیکسل و برخی امکانات پردازش داده زمان واقعی هوشمند اضافی نیز دارد. پردازش داده زمان واقعی شرایط مناسبی برای استفاده از این دستگاه در موارد پزشکی فراهم می آورد. بازی های ویدیویی نیز یکی از کاربردهای این فناوری خواهند بود. لازم به ذکر است که اخیرا محققان از بازی های ویدیویی در بازتوانی بیماران نیز استفاده می کنند.

مهندسان فرانهوفر اعلام کرده اند که در حال حاضر بر روی سه کاربرد این نوع از اسکنرهای سه بعدی تمرکز کرده اند. در حوزه بازتوانی پزشکی سعی دارند که یک سیستم بازتوانی توسعه دهند که نشان دهد آیا بیماران انجام تمرینات را به درستی انجام می دهند یا نه. در حوزه تعامل انسان و ماشین، این مهندسان سعی دارند ربات ها یا ماشین های مستقلی که قادر به تشخیص حرکات و اشارات صورت هستند و می توانند به انسان پاسخ دهند را بسازند. کاربرد سوم این اسکنرها، می تواند در حوزه امنیت و به خصوص در تشخیص ویژگی های بیومتریک بدن باشد.

هنوز قیمت این اسکنرها اعلام نشده است و فعلا در مراحل آزمایشی قرار دارد و در نمایشگاه کنترل اشتوتگارت هفته آینده به نمایش در می آید.

مراحل بعدی کوچک سازی این اسکنرها خواهد بود و مهندسان قصد دارند که اسکنرهای سه بعدی را امسال در زندگی واقعی، به خصوص در بازتوانی پزشکی مورد آزمایش قرار دهند.

.

ارسال نظر