معرفی بهترین پردازشگرهای گیمینگ حال حاضر بازار

تا چند سال قبل مهم ترین بخش کامپیوترهای شخصی، CPU ها بودند که در اصطلاح قدیمی به عنوان واحدهای پردازشگر مرکزی و در زبان امروز تنها "پردازشگر" نامیده می شوند. در آن زمان CPU تقریبا مسئول تمام اتفاقاتی بود که در جعبه بزرگ سیاه رنگ زیر میز شما رخ می داد. در ادامه به معرفی چند پردازشگر برتر حال حاضر بازار در حوزه گیمینگ می پردازیم.

معرفی بهترین پردازشگرهای گیمینگ حال حاضر بازار

کلیک - امروزه، CPU هنوز هم یکی از بخش های اساسی رایانه است- بدون داشتن یک پردازشگر که بتوانید سیستم عامل را روی آن اجرا کنید، تقریبا هیچ کاری نمی توانید انجام دهید- اما اجزای دیگر مانند کارت گرافیک نیز، نقشی بسیار مهمتر، حداقل در کامپیوترهای گیمینگ پیدا کرده اند. درعین حال، شکاف عملکردی بین سریعترین و گران قیمت ترین پردازشگرها و آن هایی که از توانایی های حداقلی برخوردارند، در حال از بین رفتن است و در تمام این مدت، قیمت ها روز به روز افزایش می یابند.


این خبر، برای طرفداران رایانه های گیمینگ، خبر خوشی است. بیشتر افراد می توانند با یک پردازشگر متوسط نیازهای خود را برطرف کنند. با گذشت سال ها، تعداد هسته های پردازش، اندازه حافظه نهان، و سرعت عملکرد پردازشگر ها بهتر و بیشتر می‌شوند، اما اگر رایانه شما، در پنج سال گذشته ساخته شده باشد، به احتمال زیاد می تواند بیشتر بازی ها را اجرا کند.
شرکت اینتل، پردازشگرهای Kaby lake و شرکت AMD پردازشگر های ۸ هسته ای Ryzen 7 و ۴ هسته ای/۶ هسته ای Ryzen 5 را وارد بازار کرده است. ما اخبار خود در این رابطه را به روز رسانی کرده ایم، نه به آن خاطر که Kaby Lake و Ryzen از نمونه های قبلی بسیار بهتر هستند، اما اگر قرار باشد یک سیستم جدید ببندید، این تراشه ها می توانند تقریبا با قیمت های برابر، جایگزین نسل های قبل شوند.


در مورد محصولات اینتل، Kaby Lake و Skylake روی مادربوردهای یکسانی کار می کنند، بنابراین دلیلی برای خرید Skylake ( به جز در برخی حراجی ها که برای تمام شدن محصولات برگزار می شوند) وجود نخواهد داشت. اما داستان Ryzen متعلق به شرکت AMD، با عملکردی که معمولا از قطعات Core i7 یا حتی Core i5 اینتل در گیمینگ سراغ داریم، قدری متفاوت است. اگر با کامپیوتر خود، کارهای دیگری به جز بازی کردن نیز انجام می دهید، مانند کارهای چند رسانه ای یا حرفه ای، هسته های افزوده شده، می توانند به طور شگفت آوری موثر باشند. به طور خلاصه، مدل Ryzen شرکت AMD، استفاده از تعداد هسته های بالا را ممکن کرده است.
وقتی می خواهید یک کامپیوتر جدید را سرهم کنید، لزومی ندارد که حتما گران ترین پردازشگر موجود را بخرید تا عملکرد خوبی را گیمینگ شاهد باشید. امروزه پردازشگرهای کامپیوترهای معمولی نیز می توانند تقریبا تمام بازی ها را به راحتی اجرا کنند، و بسیاری از آن ها را می توان برای بهبود عملکرد، در اورکلاک قرار داد (که البته مصرف بیشتر برق، حرارت و سر و صدای بیشتری به همراه خواهد داشت). ما در مورد تمام CPU هایی که اخیرا وارد بازار شده اند تحقیق کرده ایم و بررسی هایی نیز روی نسل قبلی از پردازشگر ها انجام داده ایم، و مواردی که در ادامه ذکر می شوند، ارزش قرار گرفتن در سیستم گیمینگ بعدی شما را دارند.

وسوسه شدن برای خرید پردازشگری که بیشترین قدرت عملکرد را دارد، بسیار آسان است - یک پردازشگر ده هسته ای، ۲۵ مگابایت از حافظه نهان L3، حافظه چهارکاناله... واقعا آب دهان آدم را راه می اندازد. اما رمز موفقیت اینتل، که امروزه دیگر آن چنان سری هم نیست، آن است که بیشتر این ویژگی های ایده آل در بسیاری از بازی ها کار بخصوصی نمی کنند. به جز در شرایطی که شما کامپیوتر خود را برای انجام کارهایی مانند ویرایش ویدئوها، دستکاری در تصاویر، توسعه نرم افزارها، یا ساخت هوش مصنوعی برای تسلط بر دنیا! استفاده کنید، می توان گفت که با CPU های بسیار ارزان قیمت تر هم کار شما راه می افتد. نسل پردازشگرهای Core i5 اینتل، دقیقا به همین درد می خورند، و از میان آن ها، Core i5-7600k آن ها، بهترین است.
زمانی بود که تغییر نسل پردازشگر ها، با بهبود چشمگیر در عملکرد صورت می گرفت. تنها کافی بود که به سرعت کلاک نگاه کنیم تا متوجه شویم که که Pentium 4 2/3 هرتزی قرار است Pentium 4 6/1 هرتزی را از رده خارج کند. اما مدتی بعد سرعت کلاک به بن بست رسید و حتی بهبودها ساختار ها نیز اندکی کند تر شدند، و امروزه ما شاهد افزایش های ناچیز در سرعت کلاک و تعداد هسته های بیشتر هستیم. مسئله آن است که برای بسیاری از کارهای کامیپوتری، از جمله اکثر بازی ها، وجود پردازشگرهای چهار هسته ای (منطقی با فیزیکی) کافی است و بیشتر بودن تعداد هسته ها تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. به همین دلیل، پردازشگر Core i5-7600k، بهترین CPU موجود برای بیشتر طرفداران گیمینگ در کامیپوترهای شخصی است.


با توجه به این ملاحظات، بهترین پردازشگر گیمینگ، Core i5-7600k اینتل است، زیرا:
• حتی سنگین ترین بازی های کامپیوتری را اجرا می کند
• پتانسیل اورکلاکینگ تا ۴٫۹ گیگا هرتز و بیشتر را دارد.
• پلت فرم Z270، امکان نصب پی.سی.آی اکسپرس هاو فناوری های جدید را فراهم می کند.
• کلاک پردازش را نسبت به Core i7-7700k پایین تر می آورد.
• فاقد فناوریهای فراریسمانی/نصب سطحی (SMT) بوده و تنها چهار هسته دارد.

مشخصات پردازشگر Core i5-7600k:
تعداد هسته ها: ۴
فناوری فراریسمانی (Hyper-Threading): ندارد.
سرعت پردازش پایه : ۸/۳ گیگاهرتز
سرعت پردازش توربو: ۲/۴ گیگاهرتز
اورکلاکینگ معمول: ۹/۴ تا ۱/۵ گیگا هرتز.
حافظه نهان L3: 6 مگا بایت
توان طراحی گرمایی (TPD): 91 وات
تعداد خطوط ۳٫۰ PCIe: 16

این پردازشگر، جدیدترین و بهترین نسخه از Kaby Lake است، که در مادربوردها و ساکت های مربوط به Skylake (نسل قبلی پردازشگرهای اینتل) قابل استفاده است. تغییرات اصلی، شامل بهبود در پردازش ۱۴ نانومتری است که موجب می شود فرکانس پردازش (کلاک) Kaby Lake حدود ۳۰۰ مگاهرتز، بیشتر از Skylake i5-6600k باشد - که ۸ درصد بهبود عملکرد را در شرایط محدود شده رقم خواهد زد. تغییر دیگر، بلوک ویدئوی ارتقا یافته ای است که از نسخه کدگذاری ویدئویی پر بازده یا HEVC با رزولوشن ۴k پشتیبانی می کند، اما به استفاده گرافیک پردازشگر نیاز دارد و برای طرفداران گیمینگ چندان مهم نیست (اگرچه شما می توانید آن را برای تبدیل کدگذاری ها به وسیله Quick Sync به کار ببرید، بنابراین بدون مصرف هم نخواهد ماند).
حتی زمانی که CPU سریعتر و گران قیمت تر Core i7-7700K در بازه فرکانسی ۸/۳ تا ۲/۴ گیگاهرتز عمل کند و با سریعترین کارت گرافیک موجود GeForce GTX 1080 Ti همراه شود، نسبت به CPU ذکر شده، تنها ۵ درصد با بهبود عملکرد مواجه می‌شود. البته چند استثنا وجود دارد، و این موارد ممکن است در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا کنند: مدل های کارت گرافیک Hitman در DX12 در پردازشگر Core i7-7700K، ۱۷ درصد، Ashes of Singularity 10 درصد، و Mass Effect: Andromeda حدود ۱۰ درصد سریعتر اجرا می شوند. خبر خوب آن است که اورکلاکینگ می تواند بیشتر این شکاف را ازمیان بردارد و درحالتی که هردوی این پردازشگر ها در فرکانس های ۹/۴-۰/۵ گیگاهرتز اجرا شوند، ۱۲ مورد از ۱۴ بازی اجرا شده، تقریبا در هر دو حالت، مشابه و یکسان بودند (با اختلاف دو درصد). با این وجود هنوز هم آن اختلاف ۵ درصدی برای مدل های Hitman، Ashes و Mass Effect وجود دارد.

برای کامپیوترهای گیمینگ، قطعا رزولوشن، تنظیمات و کارت گرافیکی مورد استفاده نیزبرای شما اهمیت دارد. سریعترین پردازشگر روی کره زمین نیز، نمی تواند یک کارت گرافیک اقتصادی (ارزان قیمت) را به یک هیولای گیمینگ تبدیل کند، اما در عین حال، یک CPU رایج و معمولی هم، بهترین انتخاب برای کاربران رابط های مقیاس پذیر (SLI) یا CrossFire نیست. اگر شما از کارت گرافیکی در محدوده GTx 970 -1060 (یا پایین تر)، یا R9 390X / RX 480 یا پایین تر استفاده می کنید، احتمال اینکه دچار مشکلات گرافیکی شوید، بسیار بیشتر از مواجه با مشکل محدودیت CPU است. از سوی دیگر، کاربران SLI و CrossFire می توانند از فضاهای مضاعف PCIe ها که در پلت فرم X99 اینتل وجود دارند، بهره ببرند.

توصیه ما بیشتر متوجه افرادی است که می خواهند رایانه های شخصی جدید خریداری کنند، زیرا با توجه به تجربیات، به روزرسانی و تعویض پردازشگرها، مستقل از ساختاری که بیشتر به بازرسی و نگهداری مربوط است، به ندرت انجام می شود. اگر شما می خواهید در مورد به روزرسانی های لازم اطلاعاتی کسب کنید، باید بدانید که تمام اشکال پردازشگرهای Core i5 از هر یک از نسل های متعدد تراشه های اینتل، کار خود را به خوبی انجام می دهند - شما باید پیش از به روز رسانی CPU، به مشخصات کارت گرافیک ( و در صورت لزوم ماردبورد و حافظه دستگاه) خود توجه کنید.
اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم، یک پردازشگر Core i5-7600K مدرن، نسبت به نسل قبلی Core i5-4690K خود،۵ تا ۱۵ درصد، نسبت به Core i5-4670K ، ۱۰ تا ۲۰ درصد، و نسبت به مدل بسیار قدیمی Core i5-3570K 15-30 درصد عملکرد بهتری دارد و این مقدار برای Core i5-2500K به ۲۰ تا ۴۰ درصد می رسد. این اختلاف ها با نسل دوم و سوم از قطعات اینتل، پیشرفت خوبی را نشان می دهد، اما اورکلاکینگ می تواند این شکاف را تقریبا از بین ببرد و هرگونه کارت گرافیکی که پایین تر از مدل GTX 980/R9 390X است، می تواند مانع بزرگتری برای روان بودن فریم ریت ها باشد.
البته، دلایل دیگری نیز برای به روزرسانی پردازشگر وجود دارد. برای مثال، یافتن مموری های DDR4 با ظرفیت بالا، نسبت به مدل های DDR3 و DDR2 بسیار ساده تر است و مادربوردهای مدرن Z270 ( و دیگر مجموعه های ۲۰۰/۱۰۰، به همراه چیپست AM4 متعلق به شرکت AMD) شامل خصوصیات سودمند جدیدی چون، فضاهای اضافه PCIe، پشتیبانی از USB 3.1، و مموری های M.2 NVMe هستند. مورد آخر، می تواند برای افرادی که به حافظه های سریع نیاز دارند، بسیار مناسب است، اما باز هم باید گفت که گیمینگ تا این اندازه به حافظه نیاز ندارد، بنابراین معمولا حافظه های SSD متوسط می تواند برای طرفداران گیمینگ مناسب باشد.


چرا Ryzen 5 1600 بهترین پردازشگر برای گیمینگ نیست؟
در حالی که انتخاب ما برای بهترین پردازشگر گیمینگ، مدل Core i5-7600K است، این پردازشگر بی نقص نیست. برای مثال کاربرانی که با کامپیوتر خود کارهای سنگین متعددی را به طور همزمان انجام می دهند، مانند ارتباط ویدئویی با نرم افزار Twitch در حین انجام بازی، احتمالا قیمت های مناسب پردازشگرهای Ryzen 5 1600 و Ryzen 7 1700 را در عین توانمندی بالای آن ها دوست خواهند داشت. از نظر سرعت پردازشِ (کلاک) CPU و عملکرد در حین بازی، معمولا پردازشگر core i5-7600K بهتر خواهد بود، اما در بسیاری از موارد دیگر، پردازشگر ۶ هسته ای/۱۲رشته ای Ryzen 5، می تواند توصیه مناسبی باشد.
بزرگترین مشکلی که در مورد Ryzen وجود دارد، پلت فرم آن است. در رابطه با این موضوع مقاله هایی نوشته شده است ولی هنوز نمی توان گفت که AMD این خطر را گذرانده است. خبرها حاکی از آن است که شرکت AMD طراحی چیپست را به شرکت ASMedia واگذار کرده است، که احتمالا بهترین تصمیم برای یک پلت فرم جدید با عملکرد عالی نبوده است. از نظر من، که ۵ کامپیوتر شخصی با پردازشگر Ryzen را از نزدیک دیده ام، در این دستگاه ها، ریبوت های بدون دلیل و مشکلات دیگر، نسبت به دستگاه هایی که از پردازشگر Kaby Lake استفاده می کنند، بیشتر است. این خبر ناراحت کننده است، اما واقعیت دارد. اگر شما پردازشگرهای Ryzen را مد نظر دارید، مجددا تکرار می کنم که بوردهای Gigabyte Aorus AX370-Gaming 5، بهترین بورد برای این پلت فرم است، و این بورد نسبتا گران قیمت است. بنابراین برخی از مزیت قیمتی Ryzen از بین خواهد رفت.

ارسال نظر