کشف اولین جراحی گوش در جمجمه‌ 5300 ساله

پژوهشگران با بررسی یک جمجمه انسانی، شواهدی دال بر انجام جراحی گوش پیدا کرده‌اند. این عمل حدود 5300 سال پیش انجام شده است.

کشف اولین جراحی گوش در جمجمه‌ 5300 ساله

کشف اولین جراحی گوش

گروهی متشکل از چندین محقق از دانشگاه وایادولید در اسپانیا و یک محقق از شورای تحقیقات ملی اسپانیا در ایتالیا، شواهدی از اولین جراحی گوش انجام شده بر روی یک انسان پیدا کردند. این گروه، تحقیق خود را بر روی جمجمه انسانی که در سال ۲۰۱۸ در دلمون ال پندونیس پیدا شد و آنچه از آن آموخته‌اند را شرح دادند.

دلمون ال پندونیس یک مکان حفاری در نزدیکی بورگوس اسپانیا است. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده که این مکان زمانی توسط افراد اولیه به‌عنوان تالار تدفین مورداستفاده قرار می‌گرفت. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که این مکان حدود 800 سال (بین سال‌های 3000 تا 3800 قبل از میلاد) برپا بوده است.

در تابستان ۲۰۱۸، یک جمجمه در محل پیدا شد و در انبار قرار گرفت. به‌تازگی، محققان در تلاش جدید جمجمه را بازیابی کرده و نگاه دقیق‌تری به آن انداختند.

آنان دریافتند، شواهدی از نوعی جراحی جمجمه برای درمان بیماری گوش وجود دارد. آنان همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد بیمار، زنی بین ۳۵ تا ۵۰ ساله است که از عمل جراحی حداقل برای چند ماه جان سالم به در برده است.

شواهدی از رشد مجدد استخوان در سوراخ‌هایی که در جمجمه او ایجاد شده بود، وجود داشت. قدمت این جمجمه به ۵۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد که آن را به اولین نمونه شناخته‌شده جراحی گوش تبدیل می‌کند.

این روش که امروزه به‌عنوان ماستوئیدکتومی شناخته می‌شود، برای تمیز کردن ناحیه پشت گوش که عفونی شده است، انجام می‌شود. عدم رفع مشکل می‌تواند در برخی موارد به ناشنوایی یا عفونت‌های پیش‌رونده منجر به مشکلات جدی‌تر از جمله مرگ شود.

کشف اولین جراحی گوش

زنی که تحت عمل قرار گرفته بود، این عمل را روی هر دو گوش انجام داد. فرض بر این است که وضعیت او دردناک بود، به اندازه‌ای که مایل بوده است تحت عمل جراحی فوق‌العاده دردناکی قرار گیرد. بررسی بیشتر روی جمجمه نشان داد که او دندان‌های زیادی را از دست داده است که نشان می‌دهد در آن زمان به‌کلی پیر بوده است.

محققان همچنین شواهدی از بزرگ شدن مجراهای شنوایی پیدا کردند که به احتمال زیاد نتیجه عمل جراحی است.

لازم به ذکر است، ماستوئیدکتومی به جراحی اطلاق می‌شود که در آن عفونت استخوان‌های پشت گوش تراشیده شود و پرده گوش هم ترمیم شود. در واقع ماستوئیدکتومی اصلاح پارگی پرده گوش و باز کردن و تخلیه استخوان‌های پشت گوش به منظور هواگیری بهتر و بازسازی زنجیره استخوانی در صورت لزوم می‌باشد.

یک نوع ابزار آتشزنه در این مکان جراحی پیدا شده که طبق شواهد موجود، چندین بار حرارت دیده است. احتمالا اطباء آن زمان از این ابزار برای سوزاندن و جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کردند.

همچنین بخوانید: نام زرتشت روی کتیبه باستانی خبرساز شد

منبع: ایسنا

ارسال نظر