نقش تری گلیسیرید بالا در افزایش خطر سکته مغزی دوم

به گفته محققین، میزان تری گلیسیرید بالا باعث می‌شود افرادی که قبلا دچار سکته مغزی شده‌اند، مجددا در معرض حملات بعدی قرار گیرند.

نقش تری گلیسیرید بالا در افزایش خطر سکته مغزی دوم

افزایش خطر سکته مغزی دوم با تری گلیسیریدها

دکتر لی دیک اشتاین، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، می‌گوید: «ما هنوز نمی‌دانیم که درمان تری گلیسیرید بالا این خطرات را کاهش می‌دهد.»

او افزود: «خبر خوب این است که بسیاری از مواردی که به طور معمول به بازماندگان سکته توصیه می‌شود، به مدیریت تری گلیسیرید آنها کمک می‌کند. این موارد شامل رژیم غذایی کم‌چرب اشباع‌شده و کربوهیدرات‌های فرآوری شده، فعالیت بدنی منظم و اجتناب از مصرف الکل است.»

کلسترول بد LDL بیشتر موردتوجه است، اما تری گلیسیریدها چربی خون دیگری هستند که می‌توانند در صورت اضافه‌وزن، دریافت کالری بیش از حد (به ویژه از غذاهای حاوی قند یا چربی اشباع شده) و نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی افزایش یابد.

تری گلیسیرید بالا همچنین با شرایطی مانند چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری کلیوی و فشار خون بالا همراه می‌شود.

در مطالعه جدید، دکتر تاکائو هوشینو و همکارانش در دانشگاه پزشکی زنان توکیو ۸۷۰ بیمار را در بیمارستان خود تحت نظر گرفتند. همه آن‌ها اخیرا دچار سکته مغزی شده بودند. در ابتدا، یک‌چهارم آن‌ها دارای تری گلیسیرید بالا بودند که ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر تعریف شد.

در طول سال بعد، بیماران با نرخ‌های بالاتر تری گلیسیرید نسبت به بازماندگان سکته مغزی با سطح تری گلیسیرید نرمال، دچار حوادث قلبی عروقی جدی شدند.

تقریبا ۱۶٪ در مقایسه با ۸٪ از بیماران با تری گلیسیرید طبیعی، سکته مغزی دوم را تجربه کردند. در همین حال، ۴ درصد در مقابل کمتر از ۱ درصد از گروه دارای تری گلیسیرید طبیعی، دچار حمله قلبی یا درد قفسه سینه ناشی از محدود شدن جریان خون به قلب شدند.

بنا بر توصیه محققان، تغییر در سبک زندگی نه تنها به کاهش میزان تری گلیسیرید کمک می‌کند، بلکه نقش مؤثری در حفظ سلامت کلی دارد.

همچنین بخوانید: سکته مغزی در کمین افراد کم‌تحرک

منبع: مهر

ارسال نظر