کارت های گرافیک میان رده AMD بر اساس معماری NAVI ساخته می شوند

رسانه کلیک - کارت های گرافیک میان رده AMD یعنی RX 5300 و RX 5500 بر اساس معماری NAVI به بازار عرضه می شوند. این محصولات رقبای سرسخت تراشه های انویدیا به شمار می آیند.

کارت های گرافیک میان رده AMD بر اساس معماری NAVI ساخته می شوند

طبق گزارش های اخیر، تیم رادئون ای ام دی در حال آماده سازی دو GPU جدید به نام های RX 5500M و RX 5300M برای موبایل است. اینکارت های گرافیک میان رده AMD بر اساس معماری 7 نانومتری (NAVI (RDNA ساخته شده و برای بازار لپ تاپ در نظر گرفته شده اند. ظاهرا پردازنده های RX 5500M و RX 5300M به ترتیب قادر به رقابت با محصولات میان رده سطح پایین شرکت انویدیا مانند GTX 1650 و GTX 1050 Ti هستند.

مشخصات احتمالی RX 5500M در وب سایت wccftech به شرح زیر اعلام شده اند:

  • هسته های 1408 RDNA
  • کلاک هسته تا 1645 مگاهرتز
  • فناوری 7 نانومتری FinFET شرکت TSMC
  • VRAM GDDR6 14 گیگابایت بر ثانیه

متاسفانه تاکنون اطلاعاتی در خصوص پهنای رابط حافظه و همینطور پهنای باند حافظه منتشر نشده است. ظرفیت حافظه نیز هنوز مشخص نیست. کارایی کارت های گرافیک میان رده AMD بر اساس بنچمارک 3DMark11 مورد ارزیابی قرار گرفته است. با بررسی این ارزیابی، می توان گفت که دو محصول جدید، دقیقا تا چه اندازه قادر به رقابت با محصولات دیگر هستند.

امتیازهای فوق نشان می دهند که هر دو کارت گرافیک جدید AMD توانسته اند بهتر از رقبای خود عمل کنند. اگرچه بنچمارک 3DMark 11 یک معیار مبتنی بر دایرکت ایکس 11 ساده است، اما نتایج آن از اعتبار کافی برای نتیجه گیری برخوردار هستند. به نظر می رسد که شرکت AMD بالاخره می تواند جایگاه رقابتی خود در بازار GPU را بهبود بخشد؛ بازاری که مدت هاست به کمپانی انویدیا تعلق دارد.

کارت گرافیک های رادئون RX 5500M و RX 5300M از لحاظ قیمت نیز بالاتر از محصولات هم سطح انویدیا قرار می گیرند، خصوصا هنگامی که با پردازنده ریزن 7 مقایسه شوند. توجه داشته باشید که در صورت تولید لپ تاپ های مجهز به این تراشه ها، احتمالا قیمت آن ها به بیش از 1000 دلار افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر