سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

وی پی اس یا سرور مجازی یکی از محصولاتی است که توسط شرکت‌های هاستینگ یا میزبانی وب ارائه می‌شود.

سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

 کسانی که به یک سرویس میزبانی وب پایدار و امن نیاز دارند، معمولاً ترجیح می‌دهند از وی پی اس استفاده کنند. چون کیفیت این سرویس‌ها بسیار بالا است و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. در ادامه این مطلب از مجله هاست ایران درباره اینکه سرور مجازی چیست و کاربردهای این سرویس، مواردی که باید بدانید را ارائه کرده‌ایم.

vps یا سرور مجازی چیست؟

 Virtual Private Server یا VPS که به عنوان سرور مجازی نیز شناخته می‌شود، یک سرور اختصاصی قدرتمند است که با استفاده از فناوری مجازی به چندین سرور مجزا تقسیم شده. این سرورها با وجود اینکه از یک سرور سخت‌افزاری استفاده می‌کنند، اما مستقل هستند و عملکرد هیچ‌کدام از آن‌ها روی سایر سرورها تاثیری ندارد.

سرورهای مجازی امکان داشتن یک IP اختصاصی در موقعیت جغرافیایی اروپا و… را برای کاربران فراهم می‌کند، بنابراین افراد یا کسب و کارهایی که به دلیل تحریم‌ها و… نمی‌توانند از خدمات بین‌المللی مانند استفاده کنند میتوانند از این سرویس کمک بگیرند. 

هزینه مقرون‌به‌صرفه سرور مجازی و انعطاف‌پذیری این سرورها از دیگر مواردی هستند که مورد توجه کسب و کارها و کاربران قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

برای استفاده از vps رایگان یا خرید یک نمونه از این سرویس‌ها از هاست ایران، لازم است که بدانید سرور مجازی چیست؟ از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

۱) ایجاد سرور بازی اختصاصی با سرور مجازی

دنیای بازی‌سازی هر روز پیشرفته‌تر می‌شود و بازی‌های جدیدی توسط شرکت‌های فعال در این زمینه تولید و روانه بازار می‌شوند. گیمرها برای اینکه بتوانند بازی‌های مد نظرشان را به صورت آنلاین با بالاترین کیفیت بازی کنند، یا اینکه در انجمن‌های مخصوص خودشان عضو شوند، نیاز به یک سرویس هاستینگ مناسب دارند. 

سرور مجازی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش تاخیر ارتباط آنلاین گیمرها با بازی، تجربه بازی با کیفیت و پیاده‌سازی مودهای مختلف بازی‌های آنلاین محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر اهل بازی کردن هستید می‌توانید یکی از سرورهای مجازی‌ هاست ایران را تهیه کنید و بازی‌های جذاب و جدید را امتحان کنید.

2) خرید سرور مجازی جهت میزبانی وب‌سایت‌

وب‌سایت‌های متنوع توسط برنامه‌های مختلفی توسعه داده می‌شوند و شاهد استفاده از تکنولوژی‌های خاص و فریمورک‌های اختصاصی در این سرویس‌ها هستیم. برای اینکه وب‌سایت مد نظرتان را به بهترین نحو میزبانی کنید، نیاز به یک سرور مناسب دارید.

سرورهای مجازی کیفیتی برابر با سرور اختصاصی دارند؛ اما هزینه‌ای که برای این سرویس‌ها در نظر گرفته شده مقرون‌به‌صرفه است؛ بنابراین وب‌سایت‌هایتان را می‌توانید به بهترین نحو روی این سرورها میزبانی کنید.

3) پیاده‌ سازی سرور ایمیل و پیام‌رسان خصوصی

هر شرکت و کسب و کاری در طول شبانه‌روز ایمیل‌های زیادی را ارسال و دریافت می‌کند. برخی از این ایمیل‌ها حاوی اطلاعات مهمی هستند و باید داده‌های آن‌ها از دسترس هکرها و نفوذگران دور بماند. 

برای این موضوع، نیاز به استفاده از سرور خصوصی ایمیل خواهید داشت. نصب و راه‌اندازی این سرویس‌های ایمیل ساده است و می‌توان با خرید یک سرور مجازی مناسب، نسبت به راه‌اندازی سرویس ایمیل و پیام‌رسانی اختصاصی رمزگذاری شده اقدام کنید.

4) ایمن‌سازی اطلاعات و دور زدن تحریم‌ها با استفاده از VPN

در دنیای امروزی استفاده از وی پی ان ها کاربرد زیادی دارد. این محصولات IP کاربران را تغییر می‌دهند و مانع از لو رفتن هویت واقعی آن‌ها می‌شوند. از این سرویس‌ها معمولاً برای دور زدن تحریم‌های وضع شده توسط دولت‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه از خدمات بین‌المللی تحریم شده استفاده کنید می‌توانید سرور مجازی را تهیه کرده و یک سرویس وی پی ان اختصاصی روی آن راه‌اندازی کنید.

5) استفاده از سرور مجازی در تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات

کسب و کارهای بزرگ داده‌ها و اطلاعات زیادی دارند و حجم داده‌هایی که در پایگاه داده سرورهای آن‌ها ذخیره می‌شود بالا است. با توجه به اینکه داده‌های این شرکت‌ها ارزش بالایی دارد، معمولاً از اطلاعاتی که دارند به صورت دوره‌ای نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. سرور مجازی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پشتیبان گیری از داده‌های کسب و کارها محسوب می‌شود.

کسب و کارهای متوسط و بزرگ با استفاده از این سرویس‌ها با مشکلاتی مانند از دست رفتن داده‌ها به دلیل افزونگی داده، هک سرور و… موجه نخواهند شد؛ بنابراین از بابت اینکه همیشه به آخرین نسخه داده‌های ذخیره شده روی سرور دسترسی دارند آسوده خاطر خواهند بود.

بررسی گاربردهای سرور مجازی

6) داشتن IP اختصاصی در موقعیت جغرافیایی متفاوت

اگر تریدر هستید و نیاز به موقعیت جغرافیایی خارج از ایران دارید، با کمک سرور مجازی می‌توانید خودتان را به عنوان فردی که ساکن اروپا، آمریکا، کانادا و… است در اینترنت معرفی کنید. 

همچنین، با کمک این سرویس‌ها به عنوان یک فرد خارجی می‌توانید از سرویس‌های بین‌المللی استفاده کنید و به دلیل تحریم و… با مشکلاتی مانند مسدود شدن دسترسی‌هایتان مواجه نخواهید داشت.

سخن پایانی

سرور مجازی یا وی پی اس یکی از خدمات پرطرفدار شرکت‌های هاستینگ است. این سرویس‌ها یک IP اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بدون نگرانی از بابت تحریم‌ها بتوانند از سرویس‌های بین‌المللی استفاده کنند. 

این سرویس‌ها کیفیت و سرعت بالایی دارند و برای کاربرانی که جهت میزبانی وب‌سایت خودشان یا تهیه نسخه پشتیبان از سرویس خودشان نیاز به یک زیرساخت مناسبی دارند، نیز یک گزینه مناسب محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر