اولین گیربکس 6 سرعته دستی ایرانی از راه می رسد
رسانه کلیک - مدیرعامل ایران خودرو، فرشاد مقیمی خبر از عرضه اولین گیربکس 6 سرعته دستی ایرانی داده است. این جعبه دنده در اسفند امسال معرفی می شود.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی سازی آنها را ضروری دانسته و گفت: «درگام نخست، طراحی و ساخت گیربکس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرارگرفت.»
وی افزود: «نخستین مدل نمونهسازی گیربکس دستی شش دنده با دانش فنی ایرانی و با همکاری مرکز تحقیقات ایران خودرو، شرکتهای ساپکو و نیرو محرکه و بدون اتکا به شرکای خارجی و در شرایط محدودیت های بینالمللی در اسفنده ماه سال جاری رونمایی می شود.»
مقیمی تاکید کرد: «تولید این نوع گیربکس با 95 درصد ساخت داخل سال آینده آغاز می شود. همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس 6 دنده نسبت به گیربکسهای پنج دنده فعلی 2 تا 5. 2 درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.»
مدیرعامل ایران خودرو درخصوص تامین گیربکس اتوماتیک و بومی سازی فناوری آن خاطرنشان کرد: «مطالعات بازاریابی نشان میدهد که حداقل 50 درصد نیاز بازار به گیربکسهای اتوماتیک است و برهمین اساس بومی سازی فناوری تولید گیربکس اتوماتیک در نقشه راه توسعه محصول ایران خودرو دیده شده است.»
وی تصریح کرد: «برای تجهیز خودروی دنا پلاس توربوشارژ به گیربکس اتوماتیک شش سرعته، گیربکس در ابتدا به صورت سی.بی.یو و در گام بعدییسی.کی.دی تامین می شود.»
مقیمی اعلام کرد: «برای بومیسازی و ایجاد دانش فنی در زمینه گیربکسهای اتوماتیک و با توجه به زیرساختهای موجود در شرکت نیرومحرکه در ساخت شفت و انواع دندهها، پروژه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک ششدنده (DCT) با همکاری شرکتهای دانشبنیان در دستور کار قرار دارد.»
مقیمی خاطر نشان کرد: «ساخت این نوع گیربکس تا عمق 70 درصد داخلی سازی، هدفگذاری شده است.»
مدیرعامل ایران خودرو افزود: :تولید گیربکسهای روز دنیا، پاسخگویی به نیازهای بازار، افزایش ایمنی و درعین حال مصرف سوخت بهینه، بهرهگیری از ظرفیتهای تولیدی ایجاد شده در کشور و تولید با عمق ساخت داخل بالا، از دلایل اصلی انتخاب این نوع گیربکس است.»
وی ظرفیت تولید شرکت نیرو محرکه را روزانه دو هزار و 500 دستگاه انواع گیربکس عنوان کرد و افزود: :تولید گیربکسهای دستی و اتوماتیک شش دنده در این شرکت با آخرین فناوری های روز و با کیفیت بالا صورت خواهد گرفت.»
مقیمی درخصوص گیربکسهای نیمه اتوماتیک (AMT) نیز اظهار کرد: «طراحی و ساخت این نوع گیربکس برای خودروهای اقتصادی در شرکت نیرو محرکه انجام خواهد شد. از مزیتهای این نوع گیربکس میتوان به پایین بودن قیمت آن نسبت به گیربکسهای اتوماتیک، کاهش مصرف سوخت آن و سادگی تغییرات اشاره کرد.»
در حالی که توسعه یک محصول داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است، تا به امروز شاهد کیفیت پایین تر آن ها در مقایسه با نمونه های خارجی بودیم. در حقیقت بسیاری از مشکلات ایجاد شده در خودروهای داخلی مربوط به قطعات ایرانی آن هاست، البته نباید کیفیت بسیار پایین قطعات چینی را نیز فراموش کرد. گیربکس یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شود، بنابراین استفاده از گیربکس 6 سرعته دستی ایرانی احتمالا بیش از پیش پای رانندگان را به تعمیرگاه ها باز می کند!