روسیه از وایبر و تلگرام جاسوسی می کند

روسیه خواستار یک راه کنترل پنهانی برای جاسوسی از کاربران نرم افزار های پیام رسان واتس آپ، وایبر و تلگرام شده است.

روسیه از وایبر و تلگرام جاسوسی می کند

به گزارش کلیک، سیاستمداران روسی در تلاش هستند تا لایحه نظارتی گسترده جدیدی را تصویب کنند، به طوری که طبق این لایحه همه نرم افزارهای پیام رسان موبایلی مورد استفاده در کشور ملزم می شوند تا برای سرویس امنیت روسیه یک راه پنهان برای دستیابی به تمام پیام های شهروندان فراهم کنند و در صورت امتناع از این کار با جریمه سنگین مواجه خواهند شد.

این لایحه قبلاً توسط مجلس قانون گذاری دومای روسیه تأیید شده است و اگر این قانون تصویب شود بدین معنا خواهد بود که هرکسی از نرم افزارهای پیام رسان مانند واتس آپ، تلگرام، فیس بوک یا وایبر استفاده می کند باید مکالمات او توسط سرویس امنیت فدرال (KGB سابق) مورد کنترل قرار گیرد.

واتس آپ، تلگرام و وایبر همگی در حال حاضر سطوح مختلفی از رمزگذاری را ارائه می کنند تا مکالمات کاربران را از دید چشمان کنجکاو مصون نگه دارند و در این لایحه این نرم افزارها به طور ویژه برای مهار تروریسم مورد تاکید قرار گرفته اند.
در صورتی که این نرم افزارها مخالف این قانون جدید باشند می توانند انتخاب کنند تا خدمات خود را در روسیه از دسترس خارج کنند، اما اگر بدون فراهم کردن راه مخفی کنترل برای دولت در روسیه به ارائه سرویس ادامه دهند با جریمه هایی بیش از یک میلیون روبل مواجه خواهند شد. (معادل ۱۵۵۰۰ دلار یا ۱۰۵۰۰ پوند)

این لایحه توسط سناتور اِلنا میزولینا ارائه شده که گفته است عمیقاً نگران اتاق های گفتگوی محرمانه نرم افزارهای پیام رسان است، زیرا طبق گزارش شبکه تلویزیونی Current Time، شبکه روسی زبانان در کشورهای همسایه روسیه، نوجوانان در این اتاق ها توسط افراط گراها " شستشوی مغزی" داده می شوند تا مأموران پلیس را به قتل برسانند.
همچنین در این لایحه اشاره شده است که اگر شهروندان از قانون رمزگشایی مکالمات الکترونیک پیروی نکنند از ۳ هزار تا ۵ هزار روبل جریمه خواهند شد، این در حالی است که اگر مسئولان نیز سد راه این موضوع شوند ممکن است از ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار روبل جریمه شوند.

سناتور میزولینا همچنین حامی قانون بحث برانگیز ممنوعیت " تبلیغات همجنس گرایانه " از سال ۲۰۱۳ است و قبلاً نیز درخواست کرده بود تا بسترهای پیام رسان " پیش فیلتر" شوند تا از مکالمات مربوط به خودکشی جلوگیری شود، اما به دلیل نوع روش عملکرد رمزگذاری، این موضوع راه حل جایگزین مناسبی به نظر نمی رسید.
واتس آپ به عنوان یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان موبایلی در جهان اعلام کرده است که در ماه آوریل رمزگذاری پیوسته را ارائه خواهد کرد، که به پیروی از کشمکش بزرگ بین FBI و شرکت اپل بر سر موضوع اجبار اپل به رمزگشایی آیفون برای ایجاد دسترسی به پیام های فرستاده شده از طریق نرم افزارهای پیام رسان و سرویس ارسال SMS برای قوه قضاییه ایالات متحده است.

وایبر نیز اعلام کرده است که در حال افزودن رمزگذاری پیوسته و گفتگوهای مخفیانه به نرم افزار خود در ماه آوریل با فاصله کوتاهی بعد از واتس آپ است. تلگرام نیز از قبل دارای رمزگذاری پیوسته بوده است و این در حالی است که این نرم افزار تلاش می کند تا حامیان داعش (ISIS) را که از این نرم افزار به عنوان ابزار ارتباطی اصلی خود استفاده می کنند حذف کند. در بسیاری از موارد این نرم افزار نمی تواند صحبت های بین افراد را تشخیص دهد مگر این که یک کانال یا اتاق گفتگو توسط کاربر گزارش شود.

ارسال نظر