چرا در جنگ اوکراین، نماد حرف Z معنای حمایت از روسیه می‌دهد؟

در جنگ روسیه با اوکراین، حرف Z روی تانک‌ها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه ارتش روسیه نمایش داده می‌شود، اما دلیل این رمزنگاری چیست؟

چرا در جنگ اوکراین، نماد حرف Z معنای حمایت از روسیه می‌دهد؟

نماد حرف Z با رنگ سفید روی تانک‌های روسیه گاهی در قالب مستطیل و گاهی در مثلث کشیده شده است. نمادهای دیگر عبارتند از یک مثلث با دو خط در دو طرف، یک دایره با سه نقطه در داخل و یک مثلث کوچک در داخل یک مثلث بزرگتر.

اما معنای حرف Z که اصلا در حروف روسی هم وجود ندارد در جنگ با اوکراین چیست و دلیل استفاده از آن چیست؟

یکی از فرضیه‌ها این است که این علامت برای جلوگیری از بمباران اشتباهی هواپیماهای روسی و شلیک اشتباهی به نیروهای خودی روسی، عمل می‌کنند، چرا که تانک‌های روسی و اوکراینی از یک مدل و شبیه به هم هستند.

یک فرضیه دیگر این است که این علامت با مکان‌ها ارتباط دارد و برای شناسایی جایی که دسته خاصی از وسایل نقلیه در حال حرکت هستند استفاده می‌شود.

«مایکل کلارک» مدیر سابق دفاع اندیشکده RUSI، در این باره گفت: «اغلب این نمادها مبتنی بر مکان و جهت هستند، آنها با جایی که واحد می‌رود ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال نشان می‌دهند کدام واحدها به سمت شمال شرقی یا شمال غربی یک منطقه حرکت می‌کنند.»

«دیوید کیم» افسر سابق اطلاعات میدانی، اعتقاد دارد که علامت Z، به معنای «نقطه بدون بازگشت» است.

برخی معتقدند این نماد گروه مزدوران حرفه‌ای،به نام گروه «واگنر» است که روسیه در درگیری‌های برون مرزی از آنها استفاده می‌کند.

جالب‌ترین فرضیه این است که علامت Z هشداری به زلنسکی رییس جمهور اوکراین است، زیرا اسم او با حرف «ز» شروع می‌شود.

شیوه استفاده از نمادها و حروف در جنگ‌ها یک شیوه و تاکتیک نظامی است و روش جدیدی نیست. پیش از این نیز در زمان اتحاد جماهیر شوروی از روش رمزنگاری استفاده می‌شد

منابع: marca.com/ خبرگزاری برنا

بیشتر بدانید: هکرها دسترسی روسیه به ماهواره‌های جاسوسی‌اش را قطع کردند؟

ارسال نظر