مقایسه صفحه نمایش گوشی V30 با نمایشگر پرچم‌داران سامسونگ

رسانه کلیک – در این مطلب به مقایسه صفحه‌نمایش OLED در گوشی V30، پرچم‌دار ال جی با صفحه‌نمایش Super AMOLED مورد استفاده در گوشی‌های سامسونگ می پردازیم.

مقایسه صفحه نمایش گوشی V30 با نمایشگر پرچم‌داران سامسونگ

عرضه گوشی ال‌جی V30 از چند روز دیگر ابتدا در کشور کره‌ جنوبی و سپس در سایر نقاط جهان آغاز می‌‌شود. یکی از تفاوت‌های عمده V30 نسبت به گوشی های V10 و V20، برخورداری از صفحه‌نمایش OLED Full Vision است.

همانطور که می‌دانید سامسونگ چندین سال است که در بسیاری از گوشی‌های خود از صفحه‌نمایش‌های AMOLED که این شرکت آن‌ها را Super AMOLED نامیده است، استفاده می‌کند و به همین دلیل ال‌‌جی تصمیم گرفته است برای رقابت با سامسونگ جدیدترین گوشی رده‌بالای خود را با صفحه‌نمایش OLED عرضه کند.

در ادامه به مقایسه فنی صفحه نمایش گوشی V30 و صفحه‌نمایش Super AMOLED مورد استفاده در بسیاری از گوشی‌های سامسونگ می‌پردازیم.

در واقع AMOLED تنها عنوانی برای یکی از زیرشاخه‌های صفحه‌نمایش OLED است که در آن عملکرد پیکسل‌ها با عملکرد صفحه‌نمایش‌‌های OLED تفاوت دارد؛ در واقع دو حرف AM حروف ابتدایی دو کلمه Active Matrix (ماتریکس معلوم) هستند. بهره‌گیری از فناوری ماتریکس معلوم موجب می‌شود زمانی که تصویر نمایشگر تغییر می‌کند، هر یک از پیکسل‌ها به صورت جداگانه تغییر کند. این در حالی است که هنگام تغییر تصویر در نمایشگرهایی که بر پایه فناوری قدیمی‌تر Passive Matrix (ماتریکس مجهول) ایجاد شده‌اند، پیکسل‌ها به صورت گروهی تغییر می‌کنند.

بهره‌گیری از فناوری ماتریکس معلوم باعث می‌شود مصرف صفحه‌نمایش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و در حال حاضر هم در نمایشگرهای LCD و هم در نمایشگرهای OLED از این فناوری استفاده می‌شود.

ممکن است در برخی از رسانه‌ها و بروشورهای معرفی‌کننده گوشی V30، حرف P نیز در کنار کلمه OLED درج شده باشد. در واقع حرف P نشان دهنده کلمه Plastic است و به معنای این است که جنس لایه زیرین صفحه نمایش گوشی V30 از جنس پلاستیک است؛ اما ال‌جی اصراری برای تاکید درباره این موضوع ندارد. در واقع هر دو برند ال‌جی و سامسونگ برای تهیه لایه زیرین صفحه‌نمایش از پلاستیک استفاده می‌کنند که امکان منحنی کردن لبه‌های نمایشگر گوشی‌های پرچم‌دار را برای این دو شرکت فراهم کرده است و این در موضوع در مورد صفحه‌نمایش تلویزیون‌های شیک منحنی نیز صدق می‌کند.

در صفحه نمایش گوشی V30 و صفحه‌نمایش‌های AMOLED گوشی‌های سامسونگ از فناوری‌های تقریبا یکسانی استفاده شده است؛ اما ممکن است این سوال را از خود بپرسید که چرا ال‌جی نیز صفحه‌نمایش گوشی V30 را تحت‌عنوان AMOLED یا همانند سامسونگ با عبارت Super AMOLED معرفی نکرده است؟ متاسفانه هنوز نمی‌توانیم پاسخ متقاعد‌کننده‌ای برای این سوال بیان کنیم.

با وجود اینکه فناوری مورد استفاده در صفحه‌نمایش V30 و صفحه‌نمایش‌های AMOLED تا حدودی یکسان است، اما متفاوت بودن اجزای پانل‌های مورد استفاده در این دو نوع صفحه‌نمایش (به‌ عنوان مثال متفاوت بودن نوع پیکسل‌های RGB) باعث شده است ساختار پانل این دو نوع صفحه‌نمایش کاملا با یکدیگر متفاوت باشد. در ضمن بهره‌گیری از چینش Pen Tile در صفحه‌نمایش‌ گوشی‌های سامسونگ موجب شده است تعداد پیکسل‌‌های سبز دو برابر شود؛ در حالی که در صفحه نمایش گوشی V30 تعداد پیکسل‌های آبی دو برابر شده است.

تا زمان عرضه رسمی V30 نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد کیفیت صفحه‌نمایش آن اظهار نظر کرد؛ اما می‌توان گفت که ال‌جی در زمینه تولید و استفاده از صفحه‌نمایش‌های OLED تجربه کمتری نسبت به رقیب خود دارد و شاید صفحه‌نمایش جدیدترین گوشی رده‌بالای این شرکت معایبی داشته باشد و کیفیت تصویر آن همانند صفحه‌نمایش OLED گوشی G Flex 2 در حد انتظارات کاربران نباشد.

ارسال نظر