معرفی یازده مورد از ویژگی‌های اندروید O

رسانه کلیک – احتمالا گوگل هفته آینده از جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید O رونمایی می‌کند. یازده مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه از سیستم عامل اندروید را در ادامه با هم مرور می کنیم.  

معرفی یازده مورد از ویژگی‌های اندروید O

طبق اطلاعات منتشر شده، گوگل احتمالا هفته آینده (به احتمال زیاد ۳۰ مرداد) از جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید O رونمایی می‌کند. اندروید O هشتمین نسخه اندروید بوده و از نظر عملکرد، ویژگی‌ها و ظاهر، تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی پیدا کرده است.

در صورتی که این نسخه از اندروید هفته آینده رونمایی شود، ابتدا برای گوشی‌های پیکسل گوگل عرضه می‌شود و پس از عرضه این نسخه از اندروید برای وسایلی که توسط گوگل تولید و عرضه شده‌اند، به‌تدریج برای سایر گوشی‌ها نیز عرضه خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به بیان یازده مورد از ویژگی‌های این نسخه از اندروید بپردازیم. با ما همراه باشید.

نمایش درصد شارژ باتری در نوار وضعیت

در نسخه‌های قبلی اندروید، نمایش یا عدم نمایش درصد شارژ باتری در نوار وضعیت به انتخاب کاربر بود و کاربران باید برای نمایش این مورد، گزینه‌ای را در بخش Battery تنظیمات گوشی فعال می‌کردند؛ اما گوگل در جدیدترین نسخه اندروید، این گزینه را حذف کرده است و درصد شارژ باتری همیشه در نوار وضعیت نمایش داده می‌شود.

بوت شدن سریع‌تر گوشی در هنگام روشن شدن آن و بهبود عمر باتری و عملکرد کلی گوشی در اجرای اپلیکیشن‌ها

ایجاد علامت نوتیفیکیشن روی آیکون اپلیکیشن‌ها

در این نسخه از اندروید، علامت نوتیفیکیشن روی ایکون یک اپلیکیشن به معنای این است که نوتیفیکیشن‌هایی توسط آن اپلیکیشن ایجاد شده‌اند و شما می‌توانید با لمس اپلیکیشن مورد نظر خود برای چند ثانیه، نوتیفیکیشن‌های آن را مشاهده کنید.

ایجاد تغییراتی در دسته‌بندی بخش تنظیمات گوشی به منظور مرتب‌تر شدن آن‌ها و قرار گرفتن چند بخش از تنظیمات در یک گروه

ویژگی تصویر در تصویر

یکی از قابلیت‌های جالب اندروید O ویژگی تصویر در تصویر است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند هنگامی که در حال استفاده از یک اپلیکیشن یا انجام کار دیگری هستند، هم‌زمان فیلم تماشا کنند یا با دوستان خود گفتگوی تصویری داشته باشند. هنگام فعال کردن این ویژگی، کادری که فیلم در آن نمایش داده می‌شود، درست در بالای آنچه که در پس‌زمینه در حال نمایش است، قرار می‌گیرد؛ مثلا هنگامی که در حال گفتگوی تصویری با دوستان خود هستید، می‌توانید تقویم را نیز هم‌زمان برای بررسی برنامه و کارهای خود مشاهده کنید.

به‌ تاخیر انداختن زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب جدیدترین نسخه اندروید، امکان به‌ تاخیر انداختن زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها است. اگر از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید که نوتیفیکیشن‌های زیادی دارد، این ویژگی می‌تواند کمک زیادی به شما کند؛ شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید بدون نیاز به فعال کردن حالت Do Not Disturb در گوشی خود، نوتیفیکیشن‌ها را برای مدت‌زمان مشخصی بی‌صدا کنند.

چنانچه می‌خواهید تمام نوتیفیکیشن‌های مربوط به یک اپلیکیشن را غیرفعال کنید، ابتدا باید روی آن‌ها به سمت راست سوایپ کنید، سپس با لمس آیکون تنظیمات، همه آن‌ها را غیرفعال کنید.

ویژگی Smart Text Selection

یکی از ویژگی‌های کاربردی هشتمین نسخه اندروید، ویژگی Smart Text Selection است. کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند نام‌های مختلف از جمله نام و نام‌خانوادگی افراد را راحت‌تر هایلایت و انتخاب کنند. برای استفاده از این ویژگی تنها کافی است نام مورد خود را لمس کنید و انگشت خود را برای چند ثانیه روی آن نگه دارید. این ویژگی تقریبا برای هر نامی از جمله نام‌های تجاری قابل استفاده است. البته در حال‌حاضر کاربران برای استفاده از این ویژگی باید نشانگر کوچکی را که در کنار نام وجود دارد، لمس کنند و بکشند تا نام مورد آن‌ها هایلایت شود.

ابزار Smart Text Selection

در صورت استفاده از ویژگی، می‌توانید شماره‌تلفن یا آدرسی را سریع هایلایت کنید و پس از آن میانبری برای دسترسی به مرتبط‌ترین اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود؛ به عنوان مثال اگر آدرسی را انتخاب کنید، میانبر اپلیکیشن گوگل مپ برای شما نمایش داده می‌شود.

ویژگی Google Play Protect

این ویژگی باعث می‌شود اپلیکیشن‌های دریافت شده برای اطمینان از عدم وجود خطاهای امنیتی در آن‌ها، اسکن شوند. خطاهای امنیتی می‌توانند به دستگاه شما آسیب بزنند و حتی می‌توانند امنیت و حریم‌خصوصی شما را نیز در معرض خطر قرار دهند.

ویژگی auto fill

کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند بدون نیاز به تایپ کردن رمز عبور و نام کاربری خود، وارد اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌های ایجاد شده بر پایه وب شوند. ویژگی auto fill فیلدهای لازم برای ورود به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها را به صورت خودکار پر می‌کند. این ویژگی از اطلاعاتی که کاربران برای ورود به مرورگر گوگل‌کروم ذخیره کرده‌اند، استفاده می‌کند. در صورتی که برای ورود به سایت‌ها و سرویس‌های مختلف، رمزهای عبور مختلفی تعیین کرده‌اید، این ویژگی می‌تواند کار شما را بسیار راحت کند.

ویژگی Treble

ظاهرا در اندروید O، کاربران گوشی‌هایی که توسط گوگل تولید نشده‌اند (مانند گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی)، می‌توانند گوشی‌های خود را با استفاده از ویژگی جدیدی تحت‌عنوان "Treble" سریع‌تر به نسخه جدید اندروید به‌روز‌رسانی کنند.

یکی از مشکلات سیستم‌عامل اندروید این است که نسخه‌های جدید آن برای گوشی‌هایی که توسط گوگل تولید نشده‌اند، خیلی دیر عرضه می‌شوند و حتی ممکن است چند ماه پس از انتشار آن‌ها، برای گوشی‌هایی غیر از گوشی‌های خود گوگل عرضه شوند. حتی ممکن است نسخه‌های جدید برای برخی از گوشی‌ها اصلا منتشر نشوند. طبق آمار منتشر شده در روز ۸ اوت (۱۷ مرداد)، در‌حال‌حاضر تنها ۱۳٫۵ درصد از گوشی‌های اندرویدی دارای اندروید ۷ نوقا هستند و تنها ۱٫۲ درصد از گوشی‌های اندرویدی دارای جدیدترین نسخه منتشر شده اندروید یعنی اندروید ۷٫۱ هستند.

چندین سال است که گوگل ادعا می‌کند در حال برطرف کردن این مشکل است؛ اما تاکنون نتوانسته است راه‌حل مناسبی برای این مشکل ارائه کند. حال باید دید ویژگی Treble می‌تواند این مشکل همیشگی اندروید را برطرف کند یا نه.

ارسال نظر