ساخت اکسسوری تبدیل گرما به الکتریسیته

رسانه کلیک - پژوهشگران به تازگی یک دستگاه انعطاف پذیر و پوشیدنی را به وجود آورده اند که از آن می توان به عنوان اکسسوری تبدیل گرما به الکتریسیته استفاده کرد.

ساخت اکسسوری تبدیل گرما به الکتریسیته

پژوهشگران CU Boulder یک دستگاه پوشیدنی ارزان قیمت و کوچک را به وجود آورده اند که گرمای بدن را به یک باتری تبدیل می کند. این دستگاه پوشیدنی قابلیت کشش داشته و می تواند به یک حلقه، دستبند یا هر اکسسوری دیگری که با پوست بدن در تماس است، تبدیل شود. این دستگاه به وسیله یک ژنراتور ترموالکتریکی، حرارت بدن را به الکتریسیته تبدیل می کند.

پژوهشگران پروژه در صدد بوده اند تا انرژی وسایل الکترونیکی پوشیدنی را بدون باتری تامین کنند. آن ها توانسته اند در ازای هر سانتیمتر مربع از پوست، یک ولت الکتریسیته را به وجود آورند. البته این میزان از ولتاژ در ازای هر ناحیه، کمتر از ولتاژی است که به وسیله باتری های معمولی تولید می شود. با این که ولتاژ ایجاد شده توسط این اکسسوری تبدیل گرما به الکتریسیته نسبتا کم است، اما طبق گفته های تیم پژوهشی، همین میزان کم برای تامین انرژی اکثر وسایل الکترونیکی کوچک مثل ساعت یا لوازم مرتبط با تناسب اندام کفایت می کند.

ناگفته نماند که در گذشته دستگاه های ترموالکتریکی پوشیدنی دیگری نیز ساخته شده است. اما دستگاه جدید قابلیت منحصر به فردی دارد؛ این اکسسوری در صورت آسیب دیدن خود را ترمیم کرده و به طور کامل قابل بازیافت است. سیستم کلی این دستگاه، قابلیت کشش پذیری داشته و موجب هیچ گونه فشاری روی مواد ترموالکتریکی نمی شود. اکسسوری جدید با افزایش حرارت بدن و انتشار آن به محیط، این جریان انرژی را بدون اتلاف، به خود جذب کرده و به الکتریسیته تبدیل می کند.

به علاوه، افزودن بلوک های مولد بیشتر منجر به افزایش ظرفیت تولید انرژی می شود. به بیان بهتر، واحدهای کوچک تر می توانند با یکدیگر ترکیب شده و واحدهای بزرگ تری را به وجود آورند، درست مثل ساخت هر چیزی به وسیله آجرهای لگو. اکسسوری تبدیل گرما به الکتریسیته انعطاف پذیری زیادی داشته و در صورت بروز هر گونه پارگی یا آسیب، تنها در عرضه چند دقیقه به حالت اول خود باز گشته و ترمیم می شود.

ارسال نظر