عاقبت تهدید روسیه به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی چه شد؟

به دنبال جنگ با اکراین و تحریم از سوی آمریکا، روسیه تهدید کرد که با نابودی ایستگاه فضایی بین المللی، تحریم‌ها را بر سر آمریکا، اروپا، چین و هند خراب خواهد کرد. نتیجه این تهدید چه شد؟

عاقبت تهدید روسیه به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی چه شد؟

تهدید روسیه به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی

مدیر آژانس فضایی روسیه چندی پیش تهدید کرد که در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، ایستگاه فضایی بین المللی را بر سر آمریکا، اروپا، چین یا هند خراب می‌کند!

دیمیتری روگوزین، مدیر آژانس فضایی روسیه در حساب شخصی توییتر خود این‌گونه نوشته است:

  • آیا می‌خواهید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نابود کنید؟
  • اگر همکاری‌ با ما را متوقف کنید چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ آن بر آمریکا یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟
  • امکان سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می‌خواهید آنها را با چنین چشم‌اندازی تهدید کنید؟
  • ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی‌کند بنابراین همه‌ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده‌اید؟

وی به زباله‌های فضایی مرتبط با پروژه‌های ایلان ماسک اشاره کرد و گفت: «شاید رئیس‌جمهور بایدن در باغ نباشد، اما به وی تفهیم کنید که فضانوردان ما چطور مدار حرکت ایستگاه فضایی را تصحیح می‌کنند تا به این زباله‌ها برخورد نکند.»

تهدید روسیه به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی

در ایستگاه فضایی بین المللی چه می‌گذرد؟

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بزرگ‌ترین سازه بشر در فضا به حساب می‌آید که با همکاری سازمان ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی ژاپن و سازمان فضایی کانادا (در مجموع 15 کشور) ساخته شده است.

هر مأموریت فضایی در این ایستگاه حدود 6 ماه به طول می‌انجامد. در هر زمان، 3 تا 7 خدمه در ایستگاه حضور دارند. این ایستگاه محل انجام پژوهش‌ها و آزمایش‌هایی است که روی زمین امکان‌پذیر نیست.

ساکنین ایستگاه فضایی هر روز نظاره‌گر 16 بار طلوع و غروب خورشید هستند. ایستگاه ISS حدود 350 کیلومتر با زمین فاصله دارد و بزرگی آن به اندازه یک زمین فوتبال است.

تهدید روسیه با نابودی ایستگاه فضایی بین المللی

فضایی که برای کارکنان و فضانوردان در ISS در نظر گرفته شده، بر اساس سهم نسبی هر کشور یا سازمان در ساخت، توسعه و سرمایه‌گذاری در ایستگاه بین المللی فضایی است. همچنین تا به امروز این ایستگاه فضایی، فضانوردانی از ۱۸ کشور که شامل هر یک از کشورهای عضو و گاهی دیگر کشور‌ها است را در خود جای داده است.

هم اکنون ماتیاس ماورر، فضانورد آلمانی همراه با چهار آمریکایی و دو روس در مهم‌ترین پایگاه فضایی خارج از دسترس بشر مشغول کار است. اواخر ماه مارس نیز قرار است فضانورد ناسا، مارک وند‌هی با سایوز روسی به این جمع ملحق شوند.

تهدید روسیه چه بازتابی داشت؟

دکتر وندی ویتمن کاب، پروفسور مطالعات استراتژی و امنیت در دانشکده هوافضای پیشرفته آمریکا، درباره تهدید سازمان فضایی روسیه می‌گوید: «هرچند این تهدید قابل‌توجه است، اما احتمالاً به دلیل پیامدهای سیاسی و دشواری در خروج ایمن فضانوردان روسی از ایستگاه فضایی بین‌المللی، تهدیدی بیهوده است.»

همچنین اسکات پیس، مدیر مؤسسه سیاست فضایی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «می‌توان تصور کرد که قطع ارتباط با روسیه ایستگاه فضایی را به خطر می‌اندازد، با این حال این قضیه در سطح کاهش روابط دیپلماتیک انجام خواهد شد.»

تهدید روسیه به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی

از سوی دیگر، سازمان فضایی آمریکا ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به همکاری با سازمان فضایی روسیه موسوم به روسکوسموس (Roscosmos) و دیگر شرکای بین‌المللی خود برای ادامه مأموریت ایمن و مستمر ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه می‌دهد».

ناسا همچنین افزود همکاری‌های غیرنظامی با روسیه در زمینه فضایی ادامه خواهد یافت. در حال حاضر، هیچ تغییری در پشتیبانی آژانس فضایی روسیه از مأموریت در حال انجام مداری و یا کنترل زمینی آن ایجاد نشده است.

روگوزین نیز در توییت اخیر خود ناسا را منشن کرد و نوشت: «ناسا تمایل خود برای ادامه همکاری‌ها با روسکوسموس را اعلام کرده است. در عین حال ما همچنان به تجزیه و تحلیل تحریم‌های جدید آمریکا ادامه می‌دهیم.»

همچنین بخوانید: تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر مذاکرات وین

ارسال نظر