آشنایی با ۱۰ شهر هوشمند آمریکای شمالی

بقای گونه انسان بر روی سیاره زمین تا اندازه زیادی از طریق اتفاقاتی که در شهرهای ما می افتد تعیین می شود. تا سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. ما شاهد مهاجرت انبوه به شهرها با میزان بی سابقه ای هستیم. و نیاز به هوشمندسازی شهرها بیش از پیش احساس می شود.

آشنایی با ۱۰ شهر هوشمند آمریکای شمالی

کلیک - این رشد شهر نشینی نیازمند گسترش زیرساخت هایی مانند حمل و نقل و ساختمان سازی است، علاوه بر این که تقاضا برای منابعی مانند غذا، آب و انرژی را نیز افزایش می دهد. شهرهای جهانی دیگر نمی توانند به طور بی رویه رشد داشته باشند، همانند روندی که بسیاری از شهرهای ایالات متحده در قرن بیستم طی کردند.

شهرهای امروزی نیازمند فرآهم کردن امکانات و ابزارهای قرن بیست و یکمی برای جمعیت رو به رشد خود هستند به طوری که نه تنها کیفیت زندگی را در حد مناسبی حفظ کنند بلکه آن را نیز ارتقاء بخشند. در این جا است که بحث شهرهای هوشمند مطرح می شود. شهرهای هوشمند به دنبال روش هایی برای کارآمدتر شدن، ارائه خدمات بیشتر از طریق فناوری موبایل، بهینه کردن زیرساخت های موجود و بالا بردن حضور شهروندان برای اتخاذ تصمیمات بهتر برای کاربری زمین و از بین بردن دیوان سالاری برای فعال کردن یک اقتصاد خلاق و کارآفرین هستند. به طور خلاصه، شهرهای هوشمند شهرهای نوآور و خلاقی هستند.

این سومین سالی است که رده بندی شهرهای هوشمند منطقه ای منتشر می شود. رتبه بندی آمریکای شمالی اولین رتبه بندی در بین چهار رتبه بندی است که ما در این هفته های آتی به آن خواهیم پرداخت، سه رتبه بندی دیگر شامل آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکای لاتین خواهد بود. من در طول سال گذشته یک چهارچوب مدور از شهرهای هوشمند تهیه کرده ام، یک راهنمای بصری که من از آن به عنوان یک ابزار کمکی برای تدوین بحث شهرهای هوشمند استفاده می کنم. اگرچه روش رتبه بندی برای سال ۲۰۱۴ در استفاده از اطلاعات در دسترس عمومی به عنوان چهارچوب هایی برای سنجش هر یک از شش اجزاء چهارچوب مدور نسبتاً مشابه امسال است، اما من در رتبه بندی امسال یک عامل جدید مهم اضافه کرده ام که آن کسب اطلاعات از خود شهرها است.

در اینجا لیست هوشمندترین شهرهای سال ۲۰۱۵ را ارائه می کنیم:

۱: سیاتل

شهر سیاتل با ارتقاء چند پله ای نسبت به رتبه بندی سال ۲۰۱۴ در مکان اول رتبه بندی اقتصاد هوشمند و مدیریت هوشمند قرار می گیرد و از نظر دسته بندی جمعیت هوشمند بعد از واشنگتن دی سی در رده دوم قرار می گیرد. همچنین سیاتل مکانی برای بسیاری از نوآوری های پایدار است و موسسه Bainbridge Graduate در این شهر قرار دارد که یکی از موسسات پیشروی برجسته جهان است که فعالیت آن به نوآوری پایدار و کارآفرینی اختصاص یافته است. Sustainable Seattle و Climate Solutions مثال های خوبی از سازمان های محلی هستند که بر روی ارتقاء توسعه پایدار تمرکز کرده اند. علاوه بر پروژه های اصلی و کارهای شاخص Sustainable Seattle ، آنها همچنین ابتکاری به نام Happiness Initiative را انجام می دهند که هدف آن سنجش سطح شادی محلی است، چیزی که از نظر من هدف اصلی برنامه های یک شهر هوشمند است.

سیاتل همچنین محور کیفیت برای شرکت های نوپا است و یکی از تنها شهرهای آمریکای شمالی است که دارای بیش از ۱۰۰۰ مجموعه داده باز است که به دلیل شفافیت ارائه می شوند، و همچنین برای پشتیبانی از رشد شرکت های نوپا و معرفی نرم افزارهای موبایلی برای بهبود پویایی و کیفیت زندگی در شهر است. در نشریه Global Startup Ecosystem Index در سال ۲۰۱۴، اکوسیستم کارآفرینی سیاتل در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. یکی از دلایلی که سیاتل جایگاه اول را در رتبه بندی شهرهای هوشمند کسب کرده به دلیل توانایی آن در جذب استعدادهای خلاق و کارآفرین است.

Seattle_USA_11

۲: بوستون (به طور مشترک)

سال گذشته، بوستون رتبه اول را در اختیار داشت و با یک لغزش جزئی به مکان دوم مشترک نزول کرد. بوستون دارای یک جمعیت فوق العاده هوشمند و خلاق است، به طوری که با داشتن بیش از ۷۰ دانشگاه به خود می بالد و در زمینه مجوزهای مالکیت معنوی ثبت شده سرانه و سرمایه گذاری سالانه در امریکای شمالی پیشرو است. شهردار سابق بوستون توماس منینو یک مدیر خوب در زمینه فعالیت های خلاقانه محسوب می شد، او یک منطقه نوآوری و دفتری برای مکانیک های شهری جدید ایجاد کرده بود و از برنامه های شتاب دهنده مانند MassChallenge پشتیبانی می کرد.

بوستون همچنین در عرصه مدیریت هوشمند عالی است. مسئولان بوستون در پاسخ به نظرسنجی شاخص اعلام کردند که بیش از ۱۵۰ معامله با این شهر را می توان به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین انجام داد. مسئولان این شهر می گویند، " برای مثال، ما از دوربین ها و حلقه های القایی برای مدیریت ترافیک و از حسگرهای صوتی برای شناسایی تیراندازی ها استفاده می کنیم. اما با این وجود، بزرگ ترین منبع حسگرهای ما گوشی های هوشمند شهروندان هستند. از طریق نرم افزارهای تولیدی خود مانند Street Bump و Citizens Connect، قادر هستیم تا برای ساکنین شهر خود این توانایی را ایجاد کنیم که شبکه حسگر- شهروند را بدون هیچ گونه هزینه اضافی برای مالیات دهندگان گسترش دهند."

sailboats-in-boston-0a5755ca

۲: سان فرانسیسکو (به طور مشترک)

سان فرانسیسکو مکان دوم خود را در سال ۲۰۱۵ حفظ کرده است. این شهر همانند بوستون، یکی از مناطقی است که من بیشترین علاقه را به آن دارم زیرا سان فرانسیسکو دارای اکوسیستم کارآفرینی قدرتمندی است. من به طور ویژه به کار ریچارد فلوریدا که یک طراح شهری است علاقه مند هستم، به طوری که اشاره می کند کانون اکوسیستم کارآفرینی Bay Area در حال انتقال از Silicon Valley به سمت خود سان فرانسیسکو است.

همانند اداره مکانیک های شهری جدید بوستون، سان فرانسیسکو نیز دارای یک دفتر شهرداری است که به نوآوری های مدنی اختصاص یافته است.

البته، برای چندین سال سان فرانسیسکو در پذیرش توسعه شهری هوشمند و پایدار پیشرو بوده است، این موضوع از جایگاه ثابت آنها در رده های بالای رتبه بندی شهرهای سبز آمریکای شمالی مشهود است. به گزارش شهر سان فرانسیسکو، این شهر دارای ۳۰۲ ساختمان دارای گواهی نامه LEED است که این شهر را در بین شهرهای آمریکای شمالی در رده بالایی قرار می دهد.

SANFRANCISCO

۴: واشنگتن دی سی

به نظر می رسد که کارشناسان شهرهای هوشمند با این موضوع موافق باشند که پویایی هوشمند برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان حیاتی است، به همان میزانی که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از بخش حمل و نقل مهم است. واشینگتن در استفاده از دوچرخه، پیاده روی و حمل و نقل عمومی در رفت و آمدهای مکرر روزانه (۴۵٫۶ درصد) بعد از نیویورک در مکان دوم قرار دارد. همچنین این شهر در بین شهرهای دارای بالاترین جمعیت تحصیل کرده در آمریکای شمالی قرار دارد، در حالی که دارای یکی از پایین ترین شاخص های Gini 0.433 است. شاخص جینی میزان نابرابری درآمدی را می سنجد و هر چقدر امتیاز آن پایین تر باشد بهتر است.

واشنگتن دی سی از داده های بزرگ و رسانه های اجتماعی ناآشنا نیست. آنها اخیراً سایت grade.dc.gov را راه اندازی کرده اند تا از رسانه های اجتماعی برای کنترل و بررسی شکایت ها و نگرانی ها و پیشنهادات ساکنان از طریق پلتفرم های متعدد اجتماعی بهره برداری کنند. وقتی این داده ها جمع آوری شود در اختیار آژانس های شهری قرار می گیرد که برای تعیین چگونگی پاسخ به نگرانی های شهروندان استفاده می شود. علاوه بر این، با یک نگرش هوشمند به شفافیت، این داده ها به کارنامه ای برای آژانس های مختلف تبدیل می شود و در دسترس عموم قرار می گیرد.

Washington-D.C

۵ : نیویورک

نیویورک از سال ۲۰۱۱ همیشه به دلایل مناسبی جای ثابتی در این رتبه بندی داشته است. این شهر در سازگاری با وسایل نقلیه الکتریکی پیشگام بوده است، اصلاحات شهری هوشمند و محیط زیستی را با آغوش باز پذیرفته و یک اکوسیستم کارآفرینی قدرتمند ایجاد کرده است. (سیلیکون ولی). نیویورک دارای تعداد قابل توجهی دانشگاه و جمعیت تحصیل کرده است و در این زمینه، به واسطه تعهد آقای شهردار بلومبرگ نسبت به ابتکاراتی مانند C40 در ارتقای اقتصاد کربن پایین، یک شهر پیشرو بوده است

همچنین، نیویورک اخیراً یکی از بزرگ ترین اقدام اشتراک گذاری دوچرخه در دنیا را با ۴۵۰۰ دوچرخه اجرا کرده است. این کار مطمئناً به ادامه برتری این شهر در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی غیر موتوری در آمریکای شمالی کمک می کند. علاوه بر این، شهر نیویورک از داده های باز استفاده می کند، به طوری که دارای بیش از ۲۴۰۰ مرکز داده در دسترس عموم است که بیش از دو برابر نزدیک ترین رقیب خود در این رتبه بندی است.

۰۱nyskyline1536

۶ : تورنتو

با تمام کشمکش هایی که من با شهردار کنونی این شهر داشتم (حداقل اکنون که در حال نوشتن این نقد هستم شهردار است)، نمی دانم که آیا نیاز است تا شاخص های شهر هوشمند خود را اصلاح کنم تا رفتار شهردار هر شهر را نیز در این شاخص دخیل کنم، که در مورد رفتار او بسیار دور از هوشمندی به نظر می رسد.

با این حال، تورنتو همچنان در چندین زمینه در کانادا پیشگام است. تورنتو نیز همانند شهرهای مهم دیگر در این لیست تعهد به متراکم شدن هوشمند خود را از طریق تحول مداوم اسکله های آلوده شده قبلی ادامه داده است. اسکله تورنتو با همکاری شرکت IBM مرحله اول سایت newblueedge.ca را راه اندازی کرده است تا ساکنان به صورت اینترنتی و موبایلی به صورت فوری به اطلاعات عبور و مرور و گزارش های تراکم ترافیکی، اطلاعات حمل و نقل عمومی، آب و هوای محلی و گزارش های خبری و در آینده نزدیک به داده های مصرف انرژی و آب دسترسی داشته باشند.

toronto-office

۷ : ونکوور

ونکوور، که به مدت هفت سال محل زندگی من بود، چیزهای زیادی برای به خود بالیدن دارد. شهردار جسور ونکوور اقدامات ابتکاری متعددی را به انجام رسانده است تا همچنان این شهر به سنت خود به عنوان یک شهر بسیار سبز و قابل زیست ادامه دهد. در سال های اخیر، این شهر یک ابتکار تعاملی چشمگیر با شهروندان را آغاز کرده است تا با همکاری هم یک چشم انداز جدید برای این شهر ایجاد کنند. این کار به ارائه یک طرح پویا و پر فشار منجر شد، به طوری که قرار است این شهر را تا سال ۲۰۲۰ به سبزترین شهر دنیا تبدیل کند.

اگرچه ونکوور هنوز راه زیادی در زمینه مدیریت دیجیتال در پیش روی دارد، اما اخیراً یک طرح بلند پروازانه ۳۰ میلیون دلاری تعریف کرده است تا بتواند در بین شهرهای هوشمند قرار بگیرد، این کار از طریق تمرکز بر روی ۹ اولویت کلیدی است، که داده های باز بیشتر و افزایش ارائه خدمات دیجیتال تا ایجاد یک انکوباتور ICT را شامل می شود.

vancouver-desktop

۸ : پورتلند، اورگان

پورتلند از قبل یک نقش پیشرو در عرصه شهرهای سبز داشته است، با اقداماتی مانند تعیین استانداردهای سقف سبز، میزبانی از یک اداره تغییر الگو به نام موسسه ساختمان زندگی (Living Building Institute)( البته دفتر مرکزی اصلی آن در سیاتل است)، و همچنین پیشگام بودن در توسعه مناطق زیستی. در عرصه پویایی، این شهر دارای مجموعه ای خارق العاده از گزینه های پاک و دست یافتنی در زمینه حمل و نقل عمومی به ویژه در داخل شهر است. پورتلند با همکاری سازمان محلی Climate Trust، در استفاده از ابزارهای ICT برای تنظیمات فوری نشانه های ترافیکی برای پشتیبانی از پویایی و تراکم هوشمند و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یک شهر پیشرو بوده است.

پورتلند نیز همانند شهرهای دیگر این لیست در حال ایجاد تحول هوشمند در اسکله های خود به یک منطقه متنوع از نظر کاربردی، یک اقامتگاه سبز، یک محیط دانشگاهی و یک منطقه تجاری بوده است.

beercities0815-portland-oregon

۹ : شیکاگو

شیکاگو همیشه یک شهر پیشرو در زمینه ساختمان های دوستار محیط زیست بوده است و داشتن ۴۰۵ ساختمان دارای گواهینامه Leed حاکی از این است که مسئولان این شهر به جای حرف زدن عمل می کنند. این شهر همچنین دارای یک برنامه بلند پروازانه اشتراک گذاری دوچرخه است به طوری که دارای ۴۰۰۰ دوچرخه و ۴۰۰ ایستگاه دوچرخه با انرژی خورشیدی است.

شیکاگو مدیریت دیجیتال را به چند روش به کار می گیرد که دامنه آن از تقریباً ۱۰۰۰ پایگاه داده باز تا راه اندازی اخیر پایگاه "Data Dictionary" را شامل می شود که هدف آن بهبود قابلیت استفاده و دستیابی به برنامه داده باز این شهر است. این شهر تحت مدیریت شهردار رام امانوئل یک استراتژی فناوری جاه طلبانه دارای ۲۸ اقدام ابتکاری است که توسط چشم انداز " تبدیل شدن به شهری که در آن فناوری باعث تحریک فرصت ها، مشارکت، اشتغال و نوآوری می شود"، به پیش می رود. برخی از این ۲۸ اقدام شامل عرضه وسیع تر پهنای باند پر سرعت، معرفی نمایش های عمومی برای ساکنین و توریست ها برای دسترسی به اطلاعات فوری فرامحلی، افزایش دسترسی به وای فای عمومی و " تهیه دامنه گسترده ای از منابع فکری و مالی برای کمک به ساکنین و فن شناسان مدنی برای استفاده از تکنولوژی برای بهبود زندگی شهری است."

۲۰۰۹۰۵۲۴_Buildings_along_Chicago_River_line_the_south_border_of_the_Near_North_Side_and_Streeterville_and_the_north_border_of_Chicago_Loop,_Lakeshore_East_and_Illinois_Center

۱۰ : مونترال

مونترال سومین شهر کانادایی در بین ۱۰ شهر هوشمند برتر آمریکای شمالی است، این شهر که از شهرهای اروپایی الهام گرفته، پیشنهادات زیادی برای علاقمندان شهرهای هوشمند ارائه می کند. مونترال از لحاظ پویایی در حرکت با بیش از ۵۰۰۰ دوچرخه و ۴۵۰ ایستگاه دارای بزرگ ترین برنامه اشتراک دوچرخه در آمریکای شمالی است. مونترال همچنین دارای پایین ترین شاخص جینی در بین تمام شهرهای این لیست است (۰٫۳۹۷).

مشارکت شهروندان در شهرهای هوشمند موضوعی حیاتی است. در سال ۲۰۱۴، مونترال آیین نامه ای را تصویب کرد که هر فرد می تواند با جمع آوری ۱۵ هزار امضاء در مورد هر موضوعی یک فرآیند مذاکره و همفکری عمومی را راه اندازی کند. اولین گروه از شهروندان فعال برای انجام این فرآیند ۲۵ هزار امضاء جمع آوری کردند تا یک مناظره فضای باز درباره چگونگی پشتیبانی از استفاده روزافزون از کشاورزی شهری ایجاد کنند. این یک کار هوشمندانه است.

جنبش شهرهای هوشمند در چند سال اخیر شکل گرفته است و در حال مستقل شدن است و با یک مجموعه بسیار وسیع تری از مشارکت کنندگان نسبت به فن شناسانی که این واژه را ابداع کردند تعیین می شود. جدول شهرهای هوشمند و این ابتکار رتبه بندی، به دنبال توسعه دادن این مذاکره از طریق ایجاد یک معیار برای تعیین این است که شهرهای سراسر جهان برای هوشمندتر شدن واقعاً چه اقداماتی انجام می دهند. من تمایل دارم که بگویم شهرهای هوشمند یک سفر را انعکاس می دهند و نه یک مقصد را و خوشبختانه این رتبه بندی آمریکای شمالی و رتبه بندی های آتی برای اروپا، آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین به سفر این شهرها کمک می کنند در همین حالی که به مشارکت شهروندان در گفتگو نیز کمک می کنند.

ارسال نظر