بهترین فرودگاه های کشور اعلام شدند
وی با بیان اینکه سامانه جامع و هوشمند پایش کیفیت خدمات فرودگاهی در دو حوزه کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالنهای فرودگاه به جمعآوری بازخوردهای مسافران میپردازد، گفت: «این سامانه در ماههای تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۵۰ هزار بازخورد از سوی مسافران در فرودگاههای کشور ثبت کرده و بر اساس آن بهترین فرودگاه های کشور را شناسایی کرده است.»
مجتبی رنجبر، مدیر راهبری مرکز ایمنی، عملیات اضطراری و نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به رتبهبندی بهترین فرودگاه های کشور گفت: «پایش مستمر و هوشمند کیفیت خدمات و سرویسها در فرودگاههای کشور با تأکید مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات فرودگاهی انجام میشود.»
مدیر راهبری مرکز ایمنی، عملیات اضطراری و نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی افزود: «سامانه جامع سامانه پایش کیفیت خدمات فرودگاهی با استفاده از کنسولهای کلیدی، لمسی و دیجیتالی نصب شده در ترمینالهای مسافری فرودگاهها و همچنین درگاههای نرمافزاری و وبسایتهای فرودگاههای کشور، از آغاز پروژه در ابتدای سال جاری تاکنون حدود یک میلیون و 700 هزار بازخورد اعلام شده توسط مسافران را ثبت کرده است.»
وی با بیان اینکه سامانه جامع و هوشمند پایش کیفیت خدمات فرودگاهی در دو حوزه کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالنهای فرودگاه به جمعآوری بازخوردهای مسافران میپردازد، گفت: «این سامانه در ماههای تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۵۰ هزار بازخورد از سوی مسافران در فرودگاههای کشور ثبت کرده و بر اساس آن بهترین فرودگاه های کشور را شناسایی کرده است.»
بهترین فرودگاه های کشور چه شاخصهایی دارند؟
رنجبر ادامه داد: «موضوع کیفیت خدمات فرودگاهی در زمینههایی مانند امکانات سالنهای فرودگاه، کیفیت پذیرش مسافر و بار، نحوه برخورد کارکنان، آراستگی و راحتی در فرودگاه، سرویسهای اطلاعرسانی، مدت زمان انتظار پذیرش، نحوه دسترسی به فرودگاه، وضعیت پارکینگ فرودگاه، اقدامات مقابله با شیوع کرونا و ... مورد ارزیابی مسافران قرار میگیرد.»
به گفته او این سامانه در حوزه امکانات سالنهای فرودگاه به بررسی مواردی چون اینترنت، محل شارژ، چرخ دستی و ویلچر، آب آشامیدنی، تلویزیون، محل بازی کودکان، عابر بانک، اتاق سیگار، صندلی انتظار، بستهبندی بار، غرفههای فروشگاهی، رستوران و فستفود، نمازخانه، سرویسهای ترمینالی و ... میپردازد.»
جالب است بخوانید: از تاکسی هوایی چه خبر؟
مدیر راهبری مرکز ایمنی، عملیات اضطراری و نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی در ادامه به رتبهبندی فرودگاههای کشور در 2 بخش کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالنهای فرودگاه پرداخت و گفت: «با توجه به اطلاعات دریافتی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، موفقترین فرودگاهها در زمینه کیفیت ارائه خدمات فرودگاهی از نظر مسافران به شرح ذیل است: فرودگاههای مهرآباد، مشهد و تبریز (امکانات سالنهای ترمینال)، فرودگاههای اصفهان، بندرعباس و اهواز (کیفیت پذیرش مسافر/بار)، فرودگاههای شیراز، اصفهان و زاهدان (نحوه برخورد کارکنان)، فرودگاههای مهرآبادر، مشهد، یزد (آراستگی و راحتی در فرودگاه)، فرودگاههای مشهد، بندرعباس و زاهدان (سرویسهای اطلاعرسانی)، فرودگاههای مهرآباد، اهواز و یزد (زمان انتظار پذیرش)، فرودگاههای تبریز، مهرآباد، شیراز (اقدامات مقابله با شیوع کرونا)، فرودگاههای اصفهان، یزد و مهرآباد (وضعیت پارکینگ فرودگاه) و فرودگاههای تبریز، شیراز و اهواز (نحوه دسترسی به فرودگاه) جزو فرودگاههای منتخب بودند.»
از ارائه اینترنت تا سرویسهای بهداشتی، ملاک انتخاب بهترین فرودگاه های کشور
وی همچنین به ارائه نتایج حاصل از پایش رضایتمندی مسافران در رابطه با امکانات سالنهای فرودگاهها در تابستان پرداخت و افزود: «در ارائه اینترنت فرودگاههای مهرآباد، اصفهان و مشهد، در پخش برنامههای تلویزیونی فرودگاههای تبریز، مهرآباد و زاهدان، در محل شارژ فرودگاههای مهرآباد، بندرعباس و شیراز، در ارائه چرخدستی و ویلچر فرودگاههای مشهد، مهرآباد و یزد، در ارائه صندلی انتظار فرودگاههای یزد، زاهدان و مشهد، در ارائه آب آشامیدنی فرودگاههای اصفهان، شیراز و مهرآباد، در استقرار عابربانک فرودگاههای شیراز، اهواز و تبریز، در بستهبندی بار فرودگاههای تبریز، اهواز و بندرعباس، در استقرار غرفههای فروشگاهی فرودگاههای اصفهان، مهرآباد و بندرعباس، در بخش رستوران و فستفود فرودگاههای مهرآباد، زاهدان و اهواز، در بخش نمازخانه فرودگاههای مهرآباد، یزد و مشهد و در بخش سرویسهای بهداشتی فرودگاههای مشهد، اصفهان و تبریز به عنوان فرودگاههای منتخب معرفی شدند.»
رنجبر اظهار داشت: «این دفتر با همکاری مدیران فرودگاههای کشور در ماههای آینده نیز کماکان و به طور مستمر به جمع آوری بازخوردهای مسافران در فرودگاههای کشور به ویژه فرودگاههای مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، بندرعباس، یزد، زاهدان و ... پرداخته و با اندازهگیری شاخص رضایت، بهرهگیری از گزارشها و بررسی، آنالیز و تحلیل نتایج حاصل از این سامانه نسبت به شناسایی نقاط ضعف و قوت و بهبود کیفیت سرویسها و خدمات فرودگاهی منطبق با نظر مسافران اقدام میکند.»