سجاد پاک آیین

معرفی بازی مافیا | دورهمی دوستانه در شهر گانگسترها

بازی مافیا جزو بازی‌های دورهمی در محفل‌های دوستانه است. اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی، بحث‌های جذاب برای پیدا کردن مافیا و جدل بر سر حقانیت خود، همگی این بازی را به یک سرگرمی هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. اما چگونه با دوستان خود شهروند و مافیا بازی کنیم؟

معرفی بازی مافیا | دورهمی دوستانه در شهر گانگسترها

معرفی بازی مافیا

بازی مافیا در بین نوجوانان و جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ یک بازی چالش‌برانگیز و مهیج که دورهمی‌های دوستانه را گرم و شاداب می‌کند. این بازی افراد را از شرایط روزمره خارج می‌کند و در نقش شهروندانی از یک شهر قرار می‌دهد تا مافیا را از شهر اخراج کنند.

بازی شهروند و مافیا جزو بازی‌های سبک Party Game است. این سبک در واقع به بازی‌های دورهمی گفته می‌شود.

هدف بازی شهروند و مافیا افزایش قدرت استدلال، مهارت خوب شنیدن، خوب گوش دادن، قدرت تکلم و فهم وظایف پیچیده اجتماعی است. بازیکنان با مخفی کردن احساسات و جلوگیری از بروز هیجانات سعی می‌کنند مهارت کنترل زبان بدن خود را افزایش دهند.

بازی شهروند و مافیا بازی مافیا جزو بازی‌های Party Game است

تاریخچه بازی گروهی مافیا

بازی مافیا اولین بار توسط دیمیتری دیویدف خلق شده است. او دانشجوی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه مسکو بود و در سال ۱۹۸۶، در طی انجام یک پروژه تحقیقاتی، این بازی را ساخت. هدف او این بود که میزان قدرت تکلم افراد و سنجش نحوه استدلال آن‌ها را در هر نقش مورد بررسی قرار دهد.

این بازی به مرور از پروژه تحقیقاتی خارج شد و دانشجویان روس در دانشگاه مسکو شروع به بازی مافیا در خوابگاه‌ها کردند. رفته‌رفته این بازی توسط دیگر کشورها شناخته شد و به اروپا و آمریکا راه پیدا کرد. جالب است بدانید این بازی با نام گرگینه (Werewolf) نیز شناخته می‌شود.

در دهه ۹۰ محبوبیت بازی شهروند و مافیا به اوج خود رسید، به طوری که این بازی جزو ۵۰ سرگرمی گروهی در جهان قرار گرفت. مدت زمانی است که مافیا در کشورمان ایران هم مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که در بیشتر کافه‌های شهر شاهد برگزاری مسابقات مافیا هستیم.

بازی مافیا بازی شهروند و مافیا در ایران بسیار محبوب است

مسابقه شهروند و مافیا که از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود، یکی از جدی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مسابقات داخل ایران است. همچنین مسابقه شب‌های مافیا نیز که بیشتر جنبه سرگرمی دارد هم از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.

بازی مافیا دارای نسخه‌های مختلفی است. این نسخه‌ها به صورت بردگیم تولید شده‌اند که هرکدام با استفاده از هسته اصلی بازی، قوانین مخصوص خود را ارائه می‌دهند. بازی‌های Avalon، Secret Hitler و Spyfall از جمله بازی‌های مرتبط با مافیا هستند.

در جهان بازی‌های ویدیویی هم بازی Among Us با استفاده از مکانیزم اصلی مافیا، شیوه جدیدی از این بازی را در اختیار گیمرها قرار داده است. فضای متفاوت و جذاب این بازی موجب شده که بازیکنان بسیاری از آن استقبال کنند.

بردگیم Secret Hitler بردگیم Secret Hitler

قوانین و نقش‌های بازی شهروند و مافیا

برای انجام بازی مافیا، نیاز به حداقل ۱۰ نفر بازیکن است که این تعداد به 2 گروه تقسیم می‌شوند. یک نفر به عنوان خدا یا رییس قرار می‌گیرد که به تمام کارهای بازیکنان نظارت می‌کند. وظیفه او مدیریت شهر است و نقش هر بازیکن را تعیین می‌کند.

نقش‌های بازی در برگه نوشته شده و خدا کاغذها را بین بازیکنان پخش می‌کند. خدا یا رییس بعد از تعیین نقش‌ها و آشنایی بازیکنان با نقش‌هایشان، اعلام می‌کند که شب شده است. در شب، بازیکنان نقش مافیا هم‌گروهی‌های‌ خود را شناسایی می‌کنند. سپس با اعلام خدا روز می‌شود و بحث و گفت‌وگو بین بازیکنان به نوبت آغاز می‌شود.

در بازی گرگینه نقش‌های پدرخوانده، مافیا، دکتر شهر، کارآگاه و شهروند جزو اصلی‌ترین نقش‌های بازی شناخته می‌شوند. معشوقه، شاه‌کش، تروریست، روانکاو، قاتل حرفه‌ای، اسنایپر و جان‌سخت از جمله نقش‌های فرعی بازی هستند.

نقش های بازی مافیا هر نقش وظایف خاصی دارد

بازیکنان می‌توانند قبل از شروع بازی، نقش‌های فرعی را به بازی اضافه کنند. این نقش‌ها اختیاری هستند و نبودشان در بازی خللی ایجاد نمی‌کند. البته تنوع نقش‌های فرعی بیشتر از این نقش‌ها هستند که بازیکنان بنا به انتخاب خود می‌توانند آن‌ها را وارد بازی کنند.

هدف کلی بازی از بین بردن مافیا یا شهروندان توسط گروه مخالف شهر است. هر گروهی که توانایی بهتری در مدیریت شهر داشته باشد، شانس بالایی برای برنده شدن خواهد داشت.

نحوه انجام بازی مافیا

نکته مهم بازی مافیا این است که هیچ‌کدام از بازیکنان نباید نقش خود را به دیگران اعلام کنند. به جز گروه مافیا، تمامی نقش‌ها تا پایان بازی مخفی خواهد ماند. همچنین خدا باید حواسش به بازیکنان باشد تا در زمان شب تقلب نکنند تا بازی دچار اختلال نشود.

اگر تعداد ۱۰ بازیکن را برای تجربه مافیا در نظر بگیریم، باید ۳ نفر به عنوان مافیا انتخاب شوند. یکی از این 3 مافیا، نقش پدرخوانده یا رییس مافیا خواهد بود. 2 نفر دیگر می‌توانند معشوقه، دکتر مافیا یا یک مافیای عادی باشند.

7 نفر دیگر جزو شهروندان شهر محسوب می‌شوند. نقش‌های کارآگاه، دکتر شهر، جان‌سخت، شهروند معمولی، حرفه‌ای، روان‌شناس و شهردار را می‌توان برای بازیکنان در نظر گرفت تا شرایط بازی چالش‌برانگیز شود.

بازی مافیا آموزش مافیا دورهمی‌ها را گرم‌تر از همیشه می‌کند

پس از تعیین دقیق نقش‌ها، خدا اعلام شب می‌کند و تمام بازیکنان باید بخوابند. ماسک‌های مخصوص این بازی در بازار وجود دارد که میزان تقلب در بازی را کاهش می‌دهد. استفاده از ماسک الزامی نیست. معمولا کافه‌ها و مسابقات از ماسک استفاده می‌کنند تا کسی تقلب نکند. اما بازیکنان عادی می‌توانند چشمان خود را ببندند تا روند بازی پیش برود.

در شب اول، مافیا افراد خود را شناسایی می‌کند. آن‌ها با فرمان خدا یا رییس چشمان خود را باز می‌کنند تا با مافیا و پدرخوانده آشنا شوند. بعد آن‌ها به خواب می‌روند تا روز اول شروع شود.

با شروع روز اول، هر بازیکن به مدت ۲ دقیقه باید استدلال‌های خود را مبنی بر شناسایی نقش هر بازیکن بیان کند. آن‌ها با متهم کردن افراد و انجام شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند دشمن خود را شناسایی کنند.

پس از اینکه صحبت‌های همه بازیکنان تمام شد، خدا متهمان روز اول را رأی‌گیری می‌کند. کسانی که بیشترین اتهام را خورده باشند و از نظر تمام بازیکنان به عنوان مظنون شناخته شوند، متهم بازی هستند.

اگر کسی بیشترین رأی را بیاورد، باید برای آخرین بار از خود دفاع کند تا بتواند در بازی باقی بماند. پس از رأی‌گیری نهایی، ماندن متهم یا حذف شدن او مشخص خواهد شد. اگر متهم از بازی خارج شود، اجازه صحبت و اعلام نقش خود را تا پایان بازی نخواهد داشت.

بازی شهروند و مافیا در شب مافیا بازیکنان به خواب می‌روند

در شب دوم، همان روال شب اول تکرار می‌شود. مافیا بعد از بیدار شدن، با تصمیم نهایی پدرخوانده اقدام به کشتن یکی از شهروندان می‌کند. پس از خوابیدن مافیا، خدا به ترتیب کارآگاه و دکتر شهر را بیدار می‌کند.

نقش کارآگاه این است که در شب دوم، نقش یکی از بازیکنان را از خدا استعلام می‌گیرد. این کار برای شناسایی مافیا و کمک به شهروندان است. او باید با قدرت استدلال خود شهروندان را آگاه کند.

پس از خوابیدن کارآگاه، دکتر شهر بیدار می‌شود و با اشاره به یکی از بازیکنان، اقدام به زنده کردن یا خوب کردن افراد کشته شده توسط مافیا می‌کند. این کار نیاز به قدرت تشخیص و تحلیل بالایی دارد و نقش دکتر بسیار کلیدی است.

حالا خدا فرمان می‌دهد که همه بازیکنان بیدار شده و روز دوم آغاز می‌شود. با بیدار شدن همه بازیکنان، خدا اعلام می‌کند که چه نقش‌هایی از بازی حذف شده‌اند. دوباره تمام مراحل روز اول تکرار می‌شود و در انتها از متهمان رأی‌گیری می‌شود.

این روند تا جایی که ۳ نفر باقی بمانند، پیش خواهد رفت. اگر تعداد مافیا بیشتر باشد، مافیا برنده بازی خواهد شد و بالعکس. پس از اعلام خدا، پایان بازی اعلام خواهد شد.

بازی شهروند و مافیا فراتر از یک بازی فکری است. این بازی علاوه بر یک سرگرمی مناسب، مهارت‌های بسیار زیادی را به افراد آموزش می‌دهد. اگر اهل سرگرمی هستید، تجربه بازی مافیا به شما توصیه می‌شود تا به همراه دوستان خود بازی کنید.

نظر شما درباره بازی مافیا چیست؟‌ آیا تا به حال این بازی را تجربه کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر