طرحی جدید برای پیش بینی وقوع سیل و خشکسالی

به تازگی محققان طرح جدیدی برای پیش بینی وقوع سیل یا خشکسالی ایجاد کرده اند. کشاورزانی که به ابزارهای ساده برای پیش بینی چنین حوادثی دسترسی ندارند، می توانند از این طرح بهره مند شوند؛ زیرا سیل و خشکسالی تاثیر زیادی بر زندگی آن ها دارد.

طرحی جدید برای پیش بینی وقوع سیل و خشکسالی

به گزارش کلیک ، محققان در راستای پاسخ به درخواست سازمان یونسکو ، برنامه ای را اجرا نموده اند که روشی برای جمع آوری اطلاعات گسترده آب و هوایی در سراسر آفریقا و آمریکای لاتین را فراهم می کند. این بخش از جهان شامل مناطقی می شود که از نظر شرایط محیطی و اقتصادی بیشترین آسیب پذیری را دارند. کشاورزان و سایر افرادی که از اطلاعات تهیه شده در این طرح استفاده می کنند، به راحتی می توانند به اطلاعاتی در مورد سرعت باد، میزان بارش و میزان آب موجود در رودخانه و یا سایر آبراه ها دسترسی پیدا کنند و برای فهم بهتر شرایط آب و هوایی در دوره های زمانی کوتاه مدت، فصلی و اقلیمی از آن ها استفاده کنند.

این اطلاعات برای کشاورزانی که با درآمد روزانه کمتر از چند دلار زندگی می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است و زندگی آن ها به توانایی آن ها برای کاشت محصول خود همزمان با فصل باران، بستگی دارد. طبق گفته پروفسور اریک وود، یکی از استادان دانشگاه پرینستون و سرپرست این پروژه تحقیقاتی، اگر محصولات کشاورزان به ثمر نرسد، جبران خسارت برای آن ها تقریبا به یک عمل غیر ممکن تبدیل می شود. وی اذعان کرد که کشاورزان تقریبا در تمام دوره های زمانی مذکور در حال تصمیم گیری هستند و چنانچه اطلاعات لازم را در اختیار نداشته باشند، نمی توانند در مورد زمان درست کاشت محصولات خود به درستی تصمیم گیری کنند.

بخشی از این مشکل، به چالش جمع آوری اطلاعات به صورت کارآمد و ساده از چندین منبع و قرار دادن آن ها در یک منبع که افراد بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، مربوط می شود. برخی از محققان برای ایجاد یک بیمه شاخص محور برای حمایت از کشاورزان آسیب پذیر در کشورهای مثل گواتمالا که بلایای طبیعی با میزان و شدت بیشتری رخ می دهند، از اطلاعات ماهواره ها استفاده کرده اند؛ اما محققان دانشگاه پرینستون نخستین افرادی هستند که توانسته اند در این طرح جدید یک ابزار پیش بینی کننده جامع در سطح قاره ای و با هزینه کم ایجاد کنند و هزینه استفاده از این ابزار برای افراد تعیین کننده سیاست ها و خط مشی های مختلف و جامعه کشاورزان، یکسان است.

یکی از دانش آموزان دانشگاه پرینسون در خلاصه این تحقیق که بر روی سایت دانشگاه قرار داده شده است، به بیان این مطلب پرداخته است که ابزارهای ایجاد شده در طرح گروه تحقیقاتی از قابلیت تشخیص و بررسی اطلاعاتی که بررسی آن ها حتی برای افراد حرفه ای هم دشوار است، برخوردار هستند. وی در ادامه گفته های خود افزود که همیشه فاصله بسیار زیادی بین نتایج تحقیقات و آنچه که عملی می شود، وجود دارد.

محققان به بیان این مطلب پرداختند هنگامی که افزایش دمای جهانی باعث ایجاد سیل و خشکسالی شدید و پیش بینی نشده می شود، اهمیت طرح ایجاد شده توسط آن ها برای پیش بینی این حوادث، بیشتر مشخص می شود. این شرایط آب و هوایی در ماه های اخیر به کشاورزان کائوچو در تایلند و کشاورزان موز در دومنیکن خسارات زیادی وارد کرده است. مردم فقیری در این مناطق زندگی می کنند و آن ها در شرایط کنونی مجبورند دوباره مزارع کشاورزی خود را احیا کنند.

پروفسو وود اذعان کرد که کشاورزان کلمبیایی از این طرح استقبال کرده اند؛ زیرا سیل و خشکسالی در حال تشدید، مزارع برنج آن ها را نابود کرده است و این موضوع باعث شده است بخشی از جمعیت این کشور که از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، بیش از پیش آسیب پذیر شوند.

او در ادامه افزود که کشاورزان مدت زمان زیادی است که نیازمند ابزاری هستند تا به وسیله آن ها و با توجه به احتمال وقوع سیل و خشکسالی، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. خوشبختانه پیشرفت فناوری های مرتبط با پیش بینی وضعیت آب و هوا در دهه های اخیر، تا حدودی به کشاورزان در این زمینه کمک کرده است.

او در پایان گفته های خود افزود به دلیل اینکه کشاورزان به فناوری مختلف و اینترنت دسترسی دارند و می توانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، اکنون زمان آن است که این اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شود؛ اما با وجود اینکه دسترسی کشاورزان به این اطلاعات ضروری است؛ هنوز این هدف محقق نشده است.

ارسال نظر