بررسی برخی از روش های جدید مقابله با پهپادها

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربردهای غیر قانونی پهپادها، روش های مقابله با آن ها و همچنین سازمان ها و نهادهایی که خواستار مقابله با پهپادها هستند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی برخی از روش های جدید مقابله با پهپادها

به گزارش کلیک ، با گسترش فروش پهپادها، روش های مختلفی برای مقابله با فعالیت های غیر قانونی آن ها همانند قاچاق دارو، بمباران کردن، جاسوسی کردن در مناطق دشمن و یا حتی پرواز در مکان های عمومی، نیز ایجاد شد؛ از آموزش پرندگان شکارچی برای شکار آن ها گرفته تا شلیک گاز با استفاده از اسلحه بازوکا. این روش ها یا فعالیت پهپادها را متوقف می کنند و یا کاملا آن ها را منهدم می کنند.

به دلیل اینکه دولت ها هنوز قوانین سخت گیرانه ای برای مقابله با پهپادها وضع نکرده اند؛ سازمان های مختلف در بسیاری از کشورها، خود برای مقابله با این پهپادها دست به کار شده اند.

برای مثال اداره امنیت هوانوردی غیر نظامی استرالیا، خود برای مقابله با پهپادها دست به کار شده است و مسئولان آن اذعان کرده اند که استفاده از پهپادها در برخی از موارد می تواند باعث نقض حریم خصوصی افراد شود و این شرکت با افرادی که به حریم خصوصی دیگران وارد می شوند، به طور جدی برخورد می کند.

از سویی دیگر با رشد استفاده از پهپادهای مختلف و عدم توانایی دولت ها در مقابله با آن ها، قطعا از روش هایی که شرکت های مختلف برای مقابله با این هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می کنند؛ استقبال خواهد شد.

انتظار می رود ارزش مالی پهپادهایی که توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرد، تا سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار برسد و این پیش بینی با توجه به قیمت ۵۰۰ دلاری هر پهپاد متوسط در آمریکا با امکاناتی همچون دوربین هایی با وضوح بالا و سیستم های GPS تعبیه شده در آن ها، صورت پذیرفته است.

مسئولان استرالیایی در ماه سپتامبر امسال سخت گیری قوانین در مورد پهپادها را کمی کاهش دادند و به افراد اجازه دادند پهپادهایی با وزنی بیشتر از ۲ کیلوگرم را با بدون آموزش و بدون انجام فرایندهای اداری مانند بیمه کردن، ثبت آن ها و کسب مجوز، به پرواز درآورند.

در حال حاضر در سراسر جهان میلیون ها دستگاه پهپاد با فناوری های پیشرفته عرضه شده اند که می توانند برای فعالیت های غیر قانونی مانند حمل مواد مخدر مورد استفاده قرار گیرند و احتمالا گروه های غیر قانونی و شورشیان نیز از آن ها استفاده می کنند.

پهپادها می توانند برای انتقال غیر قانونی گوشی های موبایل، مواد مخدر و اسلحه به زندان ها مورد استفاده قرار گیرند و حتی در یک مورد باعث ایجاد شورش در بین زندانیان شدند. رئیس یکی از زندان های آمریکایی یکی از قفسه های کتاب را به کلکسیونی از پهپادهایی تبدیل کرده است که مأموران زندان آن ها را مصادره کرده اند.

از سویی دیگر دولت های عراق، سوریه و ترکیه از پهپادها برای شناسایی بهره می برند و برای عملیات انتحاری نیز از این وسیله استفاده می کنند.

در ماه اکتبر امسال نیز یک گروه تروریستی در عراق نیز با گذاشتن بمبی در یک پهپاد و به پرواز درآوردن آن در نزدیکی موصل، دو مبارز کردی را به قتل رساندند و دو سرباز نیز در این حادثه مجروح شدند.

به نظر می رسد که استفاده های چنین گروه هایی از پهپادها در حال افزایش است و ممکن است خطر استفاده های غیر قانونی از آن ها، در مناطقی خارج از مناطق جنگی و متشنج نیز فراگیر شود.

مقابله با پهپادها

با توجه به رشد استفاده از پهپادها، نیاز به روش های پیشرفته برای مقابله با پهپادها به طور فزاینده ای در حال افزایش است. از یک سو در حال حاضر پلیس هلند برای مقابله با این هواپیماهای بدون سرنشین از عقاب هایی استفاده می کند که توسط یک شرکت نوپا به نام Guard From Above آموزش دیده اند و این عقاب ها می توانند بدون اینکه کوچکترین آسیبی به پهپادها وارد شود، آن ها را به سلامت بر روی زمین فرود آورند.

روش دیگر مبارزه با پهپادها، استفاده از تورهای مخصوص برای به دام انداختن پهپادها است و این تورها یا به وسیله پهپادهای بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرند و یا افراد با استفاده از تفنگ های مخصوصی که از نوعی گاز فشرده شده در آن ها استفاده شده است؛ این تورها و همچنین اشیایی همانند چتر نجات را به سمت این پهپادها شلیک می کنند تا مانع فعالیت پهپادها شوند.

برخی از شرکت های دیگر مانند شرکت آلمانی مانند DeDrone از روشی کاملا بی سر و صدا و بدون خشونت برای مقابله با پهپادها استفاده می کنند. این شرکت از ترکیب چند وسیله و حسگر، مانند دوربین، حسگرهای صوتی، حسگرهای تشخیص دهنده امواج وای فای و وسایل اسکن کننده امواج رادیویی، موفق شده است پهپادها را در مناطق مشخص شده به صورت کاملا نامحسوس کنترل کند.

برخی از شرکت های نوپای دیگر به دنبال نفوذ به امواج رادیویی مورد استفاده برای هدایت و کنترل پهپادها و سپس به دست گرفتن کنترل آن ها و توقف ارسال ویدیو توسط آن ها هستند.

یک شرکت سنگاپوری نیز به نام TeleRadio Engineering از وسیله ای به نام SkyDroner که در آن، از امواج رادیویی استفاده شده است؛ برای ردیابی و کنترل پهپادها استفاده می کند و همچنین هدف خود را به صورت تصویری نیز دنبال می کند.

یک شرکت تایوانی به نام DroneVision نیز مدعی است که اولین شرکتی است که قادر است فرکانس های رادیویی را که توسط بسیاری از پهپادها مورد استفاده قرار می گیرند، شناسایی کند. موسس این شرکت اذعان کرد که این موسسه از تفنگی برای مقابله با پهپادها استفاده می کند که دارای دو لوله بسیار بزرگ است و وسیله ای روی آن نصب شده است که امواج GPS پهپاد را مسدود می کند و همچنین مانع انتقال ویدیوهای مختلف توسط پهپادها می شود و به این صورت سیستم های طراحی شده برای امنیت پهپاد تشخیص می دهند که ایمنی پهپاد در خطر است و به این صورت پهپاد به همان مکانی که از آنجا به پرواز درآمده است، باز می گردد.

موارد مختلف استفاده از روش های مقابله با پهپادها

سازمان هایی که تقاضای استفاده از این روش ها را دارند؛ تنوع بسیار زیادی دارند؛ از سازمان های امنیتی گرفته تا هتل ها، همگی خواستار استفاده از این روش ها هستند؛ به عنوان مثال پلیس تایوان موفق شده است با استفاده از فناوری شرکت DroneVision، تنها در یک روز فعالیت ۴۰ پهپاد را که پیرامون برج تایپه (دومین ساختمان بلند جهان) پرواز می کردند، متوقف کند. هر روز پهپادهای زیادی اطراف این برج پرواز می کنند.

در خاورمیانه نیز مسئولان چند هتل پر ستاره نیز در حال مذاکره با دو شرکت هستند تا مانع عکاسی پهپاد ها از مهمانان مشهور آن ها شوند؛ زیرا با این کار حریم خصوصی این افراد نقض می شود.

حتی برخی از نیروهای نظامی نیز خواستار استفاده از وسایلی با سرعت عمل بالا برای مقابله با پهپادهای کوچکی هستند که در برخی از حملات توسط دشمن به کار گرفته می شوند. محققان برای ساخت وسایلی که توانایی مقابله با پهپادهای مورد استفاده برای اهداف نظامی را داشته باشد، باید از تجهیزاتی استفاده کنند که اندازه آن ها قابل تغییر باشد، سبک وزن باشند و بتوان از آن ها به صورت گسترده استفاده کرد.

شرکت DroneShield نیز یکی از شرکت هایی است که فعالیت هایی در زمینه مقابله با پهپادها انجام داده است؛ اما به تازگی اعلام کرده است که تجهیزات خود را به یک شرکت امنیتی ملی آسیایی که نخواسته است نامش فاش شود و همچنین به دفتر نخست وزیر ترکیه فروخته است.

موانع قانونی برای مقابله با این پهپادها

مشکلی که مسئولان تمام این شرکت ها در مورد آن توافق نظر دارند این است که هنوز قوانین جامعی در مورد استفاده از پهپادها و مقابله با آن ها وجود ندارد و نقایصی در مورد این قوانین وجود دارد؛ به عنوان مثال در آمریکا و استرالیا پهپادها جزء اموال شخصی افراد محسوب می شوند و فقط دولت اجازه مصادره آن ها را دارد.

برخی نیز معتقد هستند که دولت ها تا حدودی باید این قوانین را تغییر دهند و به دلیل اینکه وجود پهپادها در برخی از مناطق به یک بحران تبدیل شده است؛ خود مسئولان فرودگاه باید اجازه مقابله با پهپادها را داشته باشند.

اداره هوانوردی فدرال در آمریکا نیز در حال حاضر از چندین روش مختلف برای مقابله با پهپادها استفاده می کند.

سال آینده نیز لندن از دو کنفرانس با موضوع مقابله با پهپادها که برای نخستین بار در جهان برگزار خواهند شد؛ میزبانی خواهد کرد که ممکن است روش های کارآمدتری نیز در این کنفرانس معرفی شوند.

شرکت Droneshield اعلام کرده است که این شرکت در حال حاضر ۱۰۰ روش برای مقابله با پهپادها ارائه کرده است و تعداد زیادی از این روش ها می توانند برای مقابله با پهپادها مغید واقع شوند.

ارسال نظر