فناوری سه‌بعدی بدون نیاز به عینک؛ نویدبخش فصلی تازه از سینما

فناوری سه بعدی اگرچه مزایای فراوانی دارد، اما برخی کاربران از جانب عینک‌های مخصوصی که باید برای استفاده از این فناوری تهیه کنند، رضایت کافی ندارند. از این رو، دانشمندان در صدد حذف آن از فناری سه بعدی برآمدند.

فناوری سه‌بعدی بدون نیاز به عینک؛ نویدبخش فصلی تازه از سینما

به گزارش کلیک، تماشای فیلم‌های سه بعدی تلویزیون و آن هم بدون نیاز به عینک دیگر یک مفهوم عجیب و غریب و دور از دسترس نیست! اما باید توجه داشت که هیچ‌گاه در سینماها چنین اتفاقی نیفتاده است. حال این سوال مطرح است که چگونه می‌توان در فناوری سه‌بعدی، افکت را طوری ایجاد کرد که تمام تماشاکنندگان فیلم به طور یکسانی از این فناوری بهره‌مند شوند؟

محققین در MIT CSAIL و موسسه علمی ویزمن برای این سوال پاسخی عملی و کاربردی پیدا کردند. فناوری Cinema 3D محصول تلاش آن‌هاست که با استفاده از لنز‌ها و آینه‌های متعدد، در یک صفحه نمایش منحصربه‌فرد تعدادی مانع اختلاف منظر ایجاد می‌کند تا بدین ترتیب، در سرتاسر سالن سینما، بتوان از زوایای مختلف به شکل مشابهی از فیلم لذت برد؛ درست برخلاف تلاش‌های قبلی برای فناوری سه بعدی بدون نیاز به عینک در اندازه‌های بسیار بزرگ، از کیفیت ناامیدکننده وضوح تصویر رنج نخواهید برد!

نمونه اولیه که تنها کمی بزرگ‌تر از یک لای کاغذ است، و با استفاده از ترکیب ۵۰ لنز و آینه، افکت سه بعدی را حاصل می‌کند. البته یک سیستم به مراتب بزرگ‌تر و پیچیده تر برای تماشای فیلم ها با این فناوری در خانه است که ممکن است گران تمام شود. با این حال، قابل تصور است که یک نسخه بهینه سازی شده از این فناوری در آینده راه خود را به سینما پیدا کند و شما را با جهشی فوق‌العاده به عصری جدید ببرد!

ارسال نظر