وقوع پدیده ای بعد از ۱۲۰ سال

اگر بهار امسال آماده دیدن گل و آسمان آفتابی هستید، شاید دانستن اینکه "اعتدال بهاری" امسال بعد از ۱۲۰ سال برای اولین بار در حال تکرار است، بر لذت آن بیافزاید.

وقوع پدیده ای بعد از ۱۲۰ سال

به گزارش کلیک، هر سال دو اعتدالین یا "equinoxes" (گرفته شده از کلمات لاتین aequus برای "برابر" و NOx برای "شب") وجود دارد، به مناسبت آغاز بهار و پاییز است. در این روزها ، مقادیر تقریبا برابر نور روز و تاریکی وجود دارد . در این روزها، تقریبا میزان روشنایی روز و تاریکی شب برابر است.

معمولا، اعتدال بهاری در ۲۰ یا ۲۱ مارس اتفاق می افتد. اما اعتدال بهاری سال ۲۰۱۶ در طول ساعت های اولیه روز یکشنبه (۲۰ مارس) در ساعت ۱۲:۳۰ صبح به وقت واشنگتن اتفاق می افتد ، و آن را به اولین اعتدال بهاری پس از سال ۱۸۹۶ تبدیل می کند.

با توجه به گفته وب سایت EarthSky ، دلیل رخ دادن و مبدا سال کبیسه به پاپ گرگوری هفتم باز می گردد که تقویم میلادی را در ۱۵۸۲ ایجاد نمود. هر سال بر روی زمین ۳۶۵٫۲۴۲ روز طول می کشد، و تقویم موجود در زمان گرگوری برای جبران این کسری، سال ها را ۳۶۵ روز اعلام می کردند. وی برای این که این مشکل را حل کند تقویمی را تدوین نمود که در آن هر ۴ سال، ۱ سال ۳۶۶ روز بود و سال هایی که به "۰۰" ختم می شدند نمی توانستند سال کبیسه باشند.

این روند برای هر سال کبیسه تا پایان قرن ادامه خواهد داشت. مثلا اعتدال بهاری سال ۲۰۲۰، در بعد از ظهر روز ۱۹ مارس و در ساعت ۱۱:۵۰ به وقت شرق آمریکا اتفاق خواهد افتاد. در سال ۲۰۹۶ هم سریع ترین اعتدال قرن رخ خواهد داد، که در روز ۱۹ مارس، در ساعت ۱۰:۰۳ به وقت شرق آمریکا شاهد اعتدال بهاری خواهیم بود.

البته پدیده اعتدال بهاری امری است که ممکن است یک سال اتفاق بیافتد و یا یک سال اتفاق نیافتد، و یا حتی در یک سال تجربه کردنش متفاوت باشد (مانند امسال). ولی باید دید با وجود این همه خطراتی که شرایط آب و هوایی را تهدید می کند، و مسئله گرمایش کره زمین، آیا در آینده اصلا شاهد بهاری خواهیم بود که برای اعتدال بهاری محاسبه زمانی کنیم یا خیر.

منبع: livescience

ارسال نظر