واقعیت مجازی اپل: رویا یا واقعیت؟

بر اساس زمزمه هایی که شنیده می شود، اپل در حال کار بر روی هدست واقعیت مجازی خود است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم تیم کوک و گروهش چه چیزی برای چشمان ما به ارمغان خواهند آورد.

واقعیت مجازی اپل: رویا یا واقعیت؟

به گزارش کلیک، اپل به تازگی علاوه بر خرید یکی از شرکت های فعال در حوزه واقعیت مجازی، یک طراح رابط گرافیکی سه بعدی هم استخدام کرده است. همگی این موارد پیش نیازهایی هستند که توسط اپل تهیه شدند و ظاهرا شاهد رقیبی سر سخت برای محصولات آکیولس ریفت، اچ تی سی وایو و واقعیت مجازی سامسونگ گیر خواهیم بود.
قطع به یقین پروژه های بسیار زیادی در اپل وجود دارند که در زمره گجت هایی قرار می گیرند که هیچ گاه تولید نشدند ولی این موضوع نمی تواند جلوی ما را از رویاپردازی در مورد این که آینده چه چیزی در مشت خود خواهد داشت بگیرد.

با این تفاسیر این سوال پیش می آید که تجربه واقعیت مجازی اپل احتمالا به چه صورت خواهد بود؟

اسم آن چیست؟
نام این تلویزیون نوظهور چه خواهد بود؟ iSee اسم با مسمایی به نظر می رسد ولی اگر رسم نام گذاری این شرکت در محصولاتی مانند اپل واچ و اپل تی وی در پیش گرفته شود، دیگر شاهد پیشوند «i» نخواهیم بود. اسم انتخابی احتمالا نامی ساده تر مانند اپل وی آر است.

طراحی عالی
حتی اگر جز طرفداران دو آتیشه اندروید و گوگل باشید، باید بپذیرید که به غیر از طراحی سوال برانگیز پاور کیس اپل، این شرکت حداقل در طراحی محصولات بارها سنگ تمام گذاشته است.
با این که اپل اولین شرکتی نیست که وارد عرصه این هدست ها می شود ولی طبق معمول خیلی شیک و با تاخیر در لباسی گران و مجلل وارد گود می شود. هدست های حال حاضر مانند ریفت و وایو از لحاظ فناوری قابل تحسین هستند ولی قطع به یقین تا مدت طولانی هیچ جایزه ای در عرصه طراحی به چنگ نخواهند آورند. این طور به نظر می رسد که اپل منتظر واکنش بازار می ماند و همچنین اعتقاد داریم، سر جونی آیو، رییس بخش طراحی اپل صبورانه منتظر این است که این فناوری باریک تر و سبک تر شود تا او بتواند محصولی طراحی کند که ظاهر و حس فوق العاده ای القا می کند؛ کاری که همیشه به نحو احسن انجام می دهد.

واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده؟
اپل در هدست فرضی خود دو راه در پیش رو دارد، واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی. پیش بینی می شود که گزینه دوم، یعنی واقعیت مجازی محتمل تر باشد چرا که واقعیت مجازی فناوری مطمئن تری است؛ یعنی هم اکنون صفحه های نمایش توان لازم و نرم افزار مورد نیاز برای ارائه تجربه ای راحت و لذت بخش در دسترس هستند.
واقعیت افزوده در حال حاضر مانند طفلی خردسال است که راه زیادی در پیش دارد و هولولنز شرکت مایکروسافت که بهترین و مهیج ترین نمونه در عرصه واقعیت افزوده است و با این حال هنوز در مرحله تولید آزمایشی به سر می برد، موید این موضوع است. با تمام این تفاسیر به احتمال بسیار زیاد اپل به سوی فناوری جا افتاده تر و مطمئن تر یعنی تجربه واقعیت مجازی خواهد رفت.
جدا از این حدس و گمان ها، باید به این مسئله اشاره کرد که اپل در سال 2007 یک حق اختراع به ثبت رسانده که در آن طرح کلی یک دستگاه آمده است. این طرح یک سیستم مبتنی بر عینک برای ارائه تجربه تماشای اختصاصی رسانه ها به کاربر است که در آن اجزای نوری برای تولید تصویر و یک لنز وجود دارد که تصویر تولیدی از طریق آن به کاربر نشان داده می شود». طراحی این اختراع ثبت شده بیشتر شبیه به یک عینک اسکی است که البته با توجه به ارائه آن در سال 2007 نمی توان به آن خرده گرفت.

آیفون یا مک بوک؟ مسئله این است
شرکت اپل دو راه پیش رو دارد؛ هدستی مستقل که توان محاسباتی آن از طریق یک مک بوک تامین شود یا یک پوسته که در خشاب آن یک آیفون قرار می گیرد. در گزینه اول، قدرت پردازشی بیشتر و امکان طراحی شکیل تر وجود خواهد داشت، در حالی که در گزینه دوم انتظار می رود با طراحی شبیه به واقعیت مجازی سامسونگ گیر رو به رو شویم که قدرت پردازشی کمتر و وزن بیشتر دارد ولی محصولی است که اکثر مردم توان خرید آن را دارند. همچنین با توجه به این که آیفون به اندازه کافی قدرتمند است که تجربه ای در سطح واقعیت مجازی ریفت ارائه دهد و از طرفی مردم تعداد بیشتری آیفون نسبت به مک بوک در اختیار دارند گزینه دوم بسیار محتمل تر است. علاوه بر اینف در این حالت احتمالا کاربران ترغیب می شوند تا هر چه سریع تر آخرین نسخه آیفون را که بیشتر از همه با فناوری واقعیت مجازی عجین است خریداری کنند و از این رو، اپل از نظر مالی نه تنها متضرر نخواهد شد بلکه احتمالا سود هم خواهد کرد.
از آنجا که اپل گواهی نامه ثبت اختراع برای «نمایش گر مستقر بر سر با قابلیت نگهداری دستگاه های الکترونیکی قابل حمل دارای نمایش گر» را دریافت کرده، گزینه دوم محتمل تر به نظر می رسد.

اگر این هدست را داشته باشید، چه چیزی در انتظارتان خواهد بود؟

این که اسباب بازی پر زرق و برقی داشته باشیم که بتوانیم آن را به صورت مان بزنیم معرکه به نظر می رسد ولی اگر محتوای جالبی نداشته باشد که بتوانیم از آن لذت ببریم، صرف پر زرق و بودن فایده چندانی نخواهد داشت.
اپل در زمینه ارائه محتوای منحصر به فرد در جایگاه خیلی خوبی قرار دارد که آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار می دهد. سرویس اپل موزیک همین حالا هم نشان داده که توانایی ارائه آلبوم های جدید و محتوای اختصاصی را دارد و از این رو می توان انتظار داشت که این سرویس به کاربران واقعیت مجازی اپل اجازه دسترسی به پخش زنده کنسرت ها و موزیک ویدیو های 360 درجه اختصاصی را بدهد.
این سرویس در حال حاضر اولین قدم را برداشته و سال پیش موزیک ویدیو 360 درجه ای از گروه U2 منتشر کرد که برای دیدن آن باید از یک اپلیکیشن مکمل استفاده می شد.
احتمالا اپل در آینده محتوای مشابهی را (مانند صندلی مجازی ردیف اول در سخنرانی های آینده) برای آیفون و اپل تی وی فراهم کند که این مسئله یکی از مواردی است که خدمات شرکت اپل را واقعا از رقبا متمایز می سازد.

محتوای تولید شده توسط کاربر
اپل در زمینه محتوای تصویری عملکرد خوبی داشته و به احتمال زیاد حالت فیلم برداری 360 درجه ای را در آیفون های جدیدتر ارائه کند که با استفاده از آن کاربران می توانند دنیاهای مجازی سه بعدی خود را در کنار یکدیگر بچسبانند.
حتی ممکن است اپل بتوانید یک دوربین فکت تایم 360 را به صورت مجزا به فروش برساند که با استفاده از آن خانواده ها بتوانند دورهمی مجازی داشته باشند. با این حال، تمام این مسائل فعلا در حد حدس و گمانه زنی است.

بازی ادامه دارد
از نظر کیفیت، انتخاب و تعداد اپلیکیشن، جامعه توسعه دهندگان برنامه های iOS همچنان از بقیه رقبا سرتر هستند و این مسئله در روزهای نزدیک به عرضه این محصول، مزیت بزرگی برای اپل به حساب می آید.
شاید این محصول دیرتر از سایر هدست های واقعیت مجازی وارد میدان این بازی شده باشد ولی با توجه به مزیت فوق اگر مجموع بازی ها و برنامه های هدست واقعیت مجازی اپل از سایر رقبایش به زودی پیش بگیرد، نباید خیلی متعجب شد (البته در این هدست ها، برای اجرای صحیح برنامه ها، احتمالا به آیفون جدید با صفحه نمایش 2K و پردازنده A11 نیاز خواهد بود)

منبع:techradar

ارسال نظر