پروژه‌ «سان‌ رووف» گوگل به آلمان رفت

گوگل در سال ۲۰۱۵ ایده‌ی جالبی در زمینه‌ی استفاده از اطلاعات نقشه‌های سرویس‌های خود برای کمک به کاربران در زمینه‌ی برآورد هزینه‌های استفاده از پنل‌های خورشیدی تامین انرژی روی پشت بام خانه‌هایشان مطرح کرد.

پروژه‌ «سان‌ رووف» گوگل به آلمان رفت

به گزارش کلیک، این سرویس که Project Sunroof نام گرفت از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر تمام ایالت‌های امریکا را پوشش داده و به تازگی شاهد فعال شدن امکان استفاده از آن در آلمان هم هستیم.

پروژه Sunroof ابتدا در تعدادی از شهرهای امریکا کلید خورد و پتانسیل پشت بام منازل شهرواندان برای استفاده از نور خورشید به منظور تولید انرژی برق را ارزیابی می‌کرد. به کارگیری پنل‌های خورشیدی برای تولید برق راهکار ارزانی نیست اما پروژه‌ی Sunroof برآورد تقریبی از میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های تامین انرژی منزل که با این سرمایه‌گذاری اولیه حاصل خواهد شد را به علاقه‌مندان اعلام خواهد کرد.

در پروژه‌ی Sunroof تصاویر هوایی از سرویس نقشه‌های گوگل دریافت شده و سپس آنها را با مدل ۳بعدی پشت بام منزل کاربر ترکیب شده و نهایتا با اطلاعاتی مثل موقعیت آفتاب، الگوهای آب و هوایی و سایه‌ی اشیایی که در حومه قرار دارند مثل درخت‌ها و ساختمان‌ها ادغام می‌شوند. بعد از این Sunroof میزان ساعات مفیدی که آفتاب به پشت بام منزل تابیده را محاسبه کرده و میزان تقریبی انرژی تولیدی را تخمین می‌زند. در مرحله‌ی آخر با توجه به قیمت کنونی حامل‌های انرژی‌ خورشیدی، میزان هزینه‌ی مورد نظر برای راه‌اندازی این سیستم و همچنین صرفه‌جویی تقریبی که با به کارگیری آن حاصل خواهد شد، در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت.

گوگل برای ارائه این سرویس در خارج از مرزها امریکا برای اولین بار با شرکت آلمانی E.ON، فعال در زمینه‌ی تامین انرژی و همچنین شرکت نرم‌افزاری Tetraeder همکاری خود را شروع کرده است. پروژه‌ی Sunroof در آلمان تا کنون موفق به پوشش ۷ میلیون ساختمان در مناطقی شهری از جمله مونیخ و برلین شده و در اواخر ماه جاری موفق به پوشش حدودا ۴۰ درصد از کل ساکنان آلمان خواهد شد.

ارسال نظر