آنالیز New Visitors و Returning visitors در گوگل آنالیتیکس
یکی از سرویس های گوگل که برای صاحبان وب سایت های مختلف به خصوص وب سایت های بازاریابی برای خرید و فروش محصولات بسیار کاربردی است، سرویس تجزیه و تحلیل گوگل است. اما نحوه استفاده از نمودارهای تجزیه و تحلیلی که این وب سایت در اختیار کاربر قرار می دهد شاید برای تازه واردان کمی سخت باشد.
به گزارش کلیک ، یکی از انتقادهایی که کارشناسان همواره نسبت به سرویس تجزیه و تحلیل گوگل که Google Analytics نامیده می شوند، دارند مربوط می شود به پارامترهای نرخ نسبت بازدیدکنندگان جدید وب سایت نسبت به بازدیدکنندگان همیشگی این وب سایت ها است. در واقع این نرخ نسبت در اکثر موارد منجر به درک نا درست در خصوص بازاریابی به خصوص برای آن دسته از کاربرانی می شود که به تازگی با این سرویس کار می کنند. از طرفی به جرات می توان گفت به طور کلی، این نرخ هم همانند نرخ اهداف بازاریابی چندان مفید نیست. در واقع برای ارزیابی نتایج، نیاز به وجود چیزی بیش تز از این دو نرخ وجود دارد.
اما آیا این نسبت می تواند در مواردی مفید و یاری رسان باشد. به عبارت دیگر آیا می توان از آن برای داشتن دید باز در خصوص عملکرد سیستم بازاریابی که کاربر از آن استفاده می کند، استفاده کرد؟ پاسخ به این پرسش مثبت است. برای بهتر روشن شدن موضوع با مثالی بحث را ادامه می دهیم.
در این تصاویر نمونه هایی از نرخ نسبت بازدیدکنندگان جدید به بازدیدکنندگان همیشگی سایت را مشاهده می کنید.
در این تصویر این نرخ نمی تواند فایده چندانی برای داشتن نمایی باز از عملکرد سیستم بازاریابی در اختیار کاربر قرار دهد. در واقع بر اساس این آمار نمی توان دریافت که چگونه باید عملکرد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود از هر ۵ نفر بازدیدکننده وب سایت مورد نظر ۴ نفر بازدیدکنندگان جدید هستند. اما نکته ای که وجود دارد در این تصویر مشخص نشده است که آیا ترافیک بازدید افزایش داشته است یا کاهش. در واقع این تصویر هیچ پیامی به جز اینکه وب سایت مورد نظر برای بازدیدکنندگان جدید جذاب بوده و آن ها را به سمت خود کشانده است ندارد.
اما برای اینکه بتوان از این سرویس تجزیه و تحلیل گوگل نهایت استفاده را داشت می توان موارد دیگری از جمله جذب و نگه داشتن مخاطب از طریق ارسال به ایمیل ها، صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی، نتیجه جستجو و همچنین پیشنهاد دادن وب سایت در وب سایت های دیگر را مورد توجه قرار داد.
افزودن گزینه های اشاره شده در بالا و تعیین این نسبت بر اساس این موارد می تواند در ارائه دید بازتری در خصوص نحوه عملکرد وب سایت بسیار تعیین کننده و مفید باشد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در حدود یک سوم از بازدید کنندگان این وب سایت بازدیدکنندگان قدیمی هستند که برای بار دوم یا بیشتر است که از آن بازدید می کنند. از طرفی این موضوع در خصوص صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی نیز صادق است. در واقع این موضوع به طور معناداری نشان می دهد که تعداد مراجعه بازدیدکنندگان قبلی نسبت به تعداد بازدید کنندگانی که از طریق پیشنهاد وب سایت از طریق وب سایت های دیگر و یا موارد این چنینی و یا از طریق جستجو به وب سایت دسترسی پیدا کرده اند بیشتر است.
این آمارها به صاحب وب سایت نشان می دهند که در صورتی که فرد بخواهد بازدیدکنندگان خود را از دست ندهد و همواره مراجعه کننده را به بازدید از وب سایت ترغیب نماید و از طرفی تعداد این بازدید کنندگان دائمی را افزایش دهد می بایست بر روی مواردی همچون داشتن صفحه رسمی در شبکه های اجتماعی و همچنین ارسال ایمیل به بازدید کنندگان تمرکز داشته باشد. اما اگر تنها بخواهد آمار بازدید از سایت را افزایش دهد می بایست به مواردی همچون دسترسی به وب سایت از طریق پیشنهاد دادن وب سایت و جستجو تمرکز و تأکید داشته باشد.
اما با نگاه کمی دقیق تر می توان به این نمودار ها می توان به نکات جالب تری دست یافت.
برای مثال در نمودار بالا می توان به این نتیجه رسید که در میان شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی لینکداین نقش بسیار موثری در حفظ بازدید کنندگان قبلی و مراجعه دوباره آن ها به وب سایت دارد. و در واقع نقش آن در حفظ بازدید کنندگان همانند نقش پیشنهاد وب سایت در وب سایت های دیگر و همچنین دسترسی به وب سایت از طریق جستجو برای جذب بازدید کننده بیشتر است.
از طرفی در این نمودار مشاهده می شود که شبکه اجتماعی توییتر نیز به دلیل ایجاد امکان تقابل میان صاحب وب سایت و کاربران دیگر می تواند نقش موثری در حفظ بازدیدکنندگان همیشگی وب سایت ایفا نماید. از طرفی توییتر نمی تواند نقش چندان موثری در جذب بازدید کننده جدید داشته باشد.
بنابراین با دقت به این نمودار می توان افق بهتری نسبت به انچه که باید و نباید برای جذب بازدید کننده جدید و حفظ بازدیدکنندگان قبلی وب سایت انجام داد نمایش داده شده است.
هر چند در اکثر موارد صاحبان وب سایت های مختلف تمایل دارند علاوه بر حفظ بازدید کنندگان قبلی تعداد بازدید کنندگان جدید وب سایت را افزایش دهند اما نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که اولاً هدف از طراحی وب سایت می بایست مشخص باشد و از طرفی استفاده از نمودارهای مختلف با توجه به گزینه های مختلف از جمله ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره در موفقیت وب سایت بسیار حائز اهمیت است.