آیا ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین وجود دارند؟

بسیاری از افراد همواره این سؤال را در ذهن دارند که آیا قبل از بیت کوین، هیچ ارز دیجیتال دیگری وجود داشته است؟ در پاسخ باید بدانید که: بله؛ پیش از بیت کوین، برخی از افراد دست به ساخت مدل‌های مختلف ارزهای دیجیتال زده بودند. نکته حائز اهمیت اما این است که هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند و این بیت کوین بود که توانست به لطف بستر بلاک‌چین، موفقیت کم‌نظیری را رقم بزند.

آیا ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین وجود دارند؟

ایجاد الکترونیک کش‌ها در جایگاه‌های سوخت هلند، دیجی کش، پی پل، بی مانی، بیت گلد و ارز دیجیتال فلوز، همگی تلاش‌های نسبتاً ناموفقی بودند که از اوایل سال 1980 تا اوایل سال 2000 اتفاق افتادند و هرگز به سازوکار خاص و البته ارزش ویژه بیت کوین دست نیافتند. اما حال این پرسش مطرح است که چه تفاوتی بین ارزهای دیجیتال و رمزارزها وجود دارد؟

تفاوت‌های اصلی ارز دیجیتال و رمز ارز

رمزارزها و ارزهای دیجیتال، دارای تفاوت‌های ویژه‌ای هستند؛ اگرچه که امروزه، بسیاری از کاربران هر دو مفهوم را یکسان در نظر می‌گیرند. تولید رمزارزهایی نظیر بیت کوین بر مبنای رمزنگاری، یکی از همین تفاوت‌ها است؛ درحالی‌که برای ساخت ارزهای دیجیتال قبل و بعد از ظهور بیت کوین، از کدگذاری استفاده‌نشده و همین عامل موجب می‌شود تا هک نمودن پول‌های دیجیتالی راحت‌تر باشد.

بیت کوین

دیگر تفاوت، مربوط به ارزش آن‌ها خواهد بود؛ به‌طوری‌که قیمت انواع رمز ارز (یا همان کریپتوکارنسی)، دائماً در حال تغییر است و به همین دلیل می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داد. در همین رابطه، بیت کوین به‌عنوان جذاب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در تاریخ ظهور رمزارزها محسوب می‌شود؛ که هنگام انفجار قیمتی خود، سود فوق‌العاده‌ای را نصیب سرمایه‌گذاران خود نمود. در سوی مقابل اما، ارزهای دیجیتال دارای نرخ ثابتی هستند و بیشتر برای پرداخت در ازای دریافت کالا یا خدمات به‌کار گرفته می‌شوند. البته به‌طورکلی هر دو نوع ارز، به افزایش سرعت پرداخت‌ها کمک نموده‌اند.

انواع ارز دیجیتال

دسته‌بندی ارزهای دیجیتال، کار چندان راحتی نخواهد بود؛ زیرا برخی از انواع رمزارزها را می‌توان در دو یا چند دسته مختلف جای داد. اما به‌طور کلی می‌توان انواع ارزهای دیجیتال را در گروه‌های زیر، دسته‌بندی نمود:

رمزارزهای محبوب و اصلی (بیت کوین و آلت کوین)

  • استیبل کوین
  • میم کوین
  • شت کوین
  • پرایوسی کوین
  • ارزهای دیجیتال کاربردی
  • ارزهای الکترونیکی بانک‌های مرکزی (CBDC)
  • توکن اوراق بهادار
  • توکن‌های وام‌دهی
  • ارز دیجیتال بیمه
  • رمزارزهای صرافی.

در ادامه به بررسی برخی از گروه‌های فوق خواهیم پرداخت.

بیت کوین و آلت کوین

بیت کوین به‌نوعی به‌عنوان اولین رمز ارز جدی و پادشاه بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. با تمام ویژگی‌های جذاب بیت کوین، اما این رمزارزها دارای محدودیت‌ها و کاستی‌هایی نیز هستند؛ بنابراین انواع آلت کوین یا همان کوین‌های جایگزین، وارد بازارهای مالی غیرمتمرکز شده‌اند تا به رفع و بهبود اشکالاتی نظیر: افزایش سرعت و تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه، ایجاد قراردادهای هوشمند، توسعه ابزارهای شبکه بلاک‌چین، اعطای پاداش در ازای استیک کردن رمزارزها و... کمک کنند.

لایت کوین به‌عنوان اولین آلت کوین و ارز دیجیتال اتر نیز که توسط شبکه اتریوم ارائه می‌شود، در قالب بزرگ‌ترین شبکه انجام تراکنش‌های مقیاس‌پذیر شناخته‌شده‌اند که امکانات گسترده‌تری را نسبت به بیت کوین، به کاربران ارائه می‌دهند و دائماً نیز در حال پیشرفت هستند. شبکه اتریوم نه فقط در ازای استخراج اتر، بلکه به ازای مشارکت در شبکه اعتبارسنجی تراکنش‌ها نیز به کاربران خود پاداش می‌دهد.

استیبل کوین

استیبل کوین با نام ارز دیجیتال باثبات نیز به کاربران معرفی می‌شود و معمولاً نوسانات قیمتی دیگر رمزارزها را ندارد. معمولاً نرخ این ارزها برابر با 1 دلار آمریکا یا یک واحد از ارزهای ملی برخی از کشورها (مثل ین ژاپن) خواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال تتر یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که ارزش آن برابر با ارزش 1 دلار آمریکا است، در بازار کریپتوکارنسی قابل‌دسترس خواهد بود. البته برخی از استیبل کوین‌ها گاهی به پشتوانه طلا و کریپتو نیز عرضه می‌گردند. جالب است بدانید که برخی از صرافی‌های معتبر جهان برای کارمزدهای ترید استیبل کوین‌ها، تخفیف‌های ویژه‌ای را قائل می‌شوند.

شت کوین

شت کوین‌ها گونه‌ای دیگر از انواع رمز ارزها هستند که قیمت خاصی نداشته و همچنین به دلیل عدم داشتن پشتوانه مشخص و توسعه کاربردی، آینده نامعلومی دارند. خالق برخی از شت کوین‌ها نیز حتی مشخص نیست و بارها پیش‌آمده که تریدرها با سرمایه‌گذاری روی این رمزارزهای ضعیف، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌شود، کاربران پیش از ورود به دنیای پیچیده کریپتوکارنسی، دوره‌های لازم را بگذرانند و بدون دوره‌های دانش‌افزایی، به خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها نپردازند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

ارز دیجیتال CBDC به‌وسیله بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف صادر و عرضه‌شده و توسعه آن‌ها به لطف بستر و تکنولوژی بلاک‌چین صورت می‌پذیرد. از مهم‌ترین مزایای این نوع ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امکان فعالیت به‌عنوان جایگزینی برای واحد پولی اصلی کشورهای مختلف
  • افزایش شفافیت مالی تراکنش‌ها
  • بیشتر شدن سرعت پرداخت‌ها و معاملات
  • امنیت بالاتر نسبت به ارزهای فیات
  • ارائه اطلاعات دقیق‌تر از جریان‌های مالی یک کشور
  • آسان‌تر شدن فرآیندهای انتقال پول و ارز
  • کم‌تر نمودن هزینه‌های معاملات.

به‌طورکلی انواع ارزهای دیجیتال CBDC برای قرارگیری به‌جای ارزهای فیات، به بازارهای مالی عرضه می‌شوند.

میم کوین

این نوع از ارزهای دیجیتال، معمولاً بر اساس وقایع طنز جهانی و بر مبنای شوخی‌ها و اتفاقات فان مجازی، تولید می‌شوند؛ بنابراین از ارزش مالی خاصی برخوردار نیستند. البته باید بدانید که برخی از میم کوین‌های پیشرفته‌تر، تا یک‌میلیون دلار حجم معاملات روزانه را به ثبت رسانده‌اند. این مدل رمزارزها، یک ویژگی دیگر نیز دارند؛ چنان‌که ارزش پایین آن‌ها، اهمیت و ارزش بالای دیگر رمزارزهای بازار کریپتو را بیش‌ازپیش مشخص می‌کند.

تفاوت پول فیات با ارز دیجیتال

برخلاف ارزهای فیات، انواع ارزهای دیجیتال توسط هیچ مرجعی نظیر بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها تولید و اداره نمی‌شوند؛ همچنین دسترسی به رمزارزها در هیچ نقطه‌ای از جهان محدود نخواهد بود و البته تعداد ارائه آن‌ها نیز محدودیت ندارد. اما ارزهای فیات، معمولاً به تعداد محدود و در کشورهای مختلف، به کاربران ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که ارزهای فیات، به‌سادگی قابل جعل خواهند بود؛ درحالی‌که به لطف رمزنگاری ارزهای دیجیتال، امکان تقلب در مصرف آن‌ها بسیار پایین است.

قیمت رمزارزها نیز بسته به سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه‌های انجام شده، احساسات بازار، انتشار اخبار مختلف و میزان عرضه و تقاضاها، نوسان پیدا می‌کند. این در حالی است که قیمت ارزهای فیات بسته به دخالت‌های مستقیم دولت‌ها، افزایش یا کاهش می‌یابد. در سال‌های اخیر و با توجه به تبعیت صرافی‌های معتبر جهانی از تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از کاربران ایرانی به ترید انواع رمز ارز در پلتفرم‌های معتبر داخلی نظیر صرافی والکس، اقدام نموده‌اند. لازم به ذکر است که متن محتوا هیچ‌گونه پیشنهادی به سرمایه‌گذاری و ترید در این بازار نبوده و هرگونه معامله و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و با‌تجربه انجام شود.

 

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

ارسال نظر