بررسی انواع تله و کاربرد آنها در عکسبرداری با گوشی

لنز هایی که به بدنه گوشی هوشمند متصل می شود و فاصله کانونی های متفاوتی دارند می توانند یک ابزار بسیار خوب برای عکاسی باشند.

بررسی انواع تله و کاربرد آنها در عکسبرداری با گوشی

کلیک-در دنیای عکاسی لنز هایی با زاویه دید و فاصله کانونی متفاوتی وجود دارد. لنز های واید، نرمال و تله را می توان در این تقسیم بندی جای داد. لنز های تله‌فتو به ما زاویه بسته ای می دهد که برای عکاسی از جزئیات بسیار مناسب است.

آیفون ۷ پلاس که با تکنولوژی دوربین دو گانه معرفی شده است دارای دو دوربین بافاصله کانونی های متفاوت است که یکی از این دوربین ها تله فتو است. پس کاربر برای گرفتن عکس از زاویه نزدیک توسط آیفون ۷ پلاس خود می تواند به راحتی از لنز تله فتو گوشی هوشمند خود استفاده کند. در سایر دستگاه ها معمولاً کاربر برای عکاسی از زاویه نزدیک تر مجبور است از زوم دیجیتال استفاده کند که در اینجا بحث کیفیت به میان می آید.

آیفون اولین کمپانی نیست که از لنز زوم یا تله بر روی دستگاه خود استفاده می کند؛ قبل از آیفون، Asus Zenfone دارای زوم ۳X و Samsung Galaxy S4 دارای قدرت بزرگنمایی ۱۰X به بازار عرضه شده بودند.

خوشبختانه یکی از راه های بسیار خوب و آسانی که برای به دست آوردن یک زاویه نزدیک با دوربین گوشی می توان انجام داد استفاده از لنز های کوچک و مینیاتوری است که برای انواع گوشی های هوشمند عرضه شده است. پس اگر می خواهید با گوشی خود عکس های تله بیندازید دیگر لازم نیست هزینه هنگفتی را صرف خرید یک گوشی بسیار مدل بالا کنید، فقط کافی است تا از این لنز های کوچک بر روی دوربین گوشی خود استفاده کنید.

در این مقاله چند لنز و وسیله جانبی که در زمینه تولید لنز برای گوشی هوشمند است را به شما معرفی می کنیم که این ابزار از نظر کیفیت تضمین‌شده‌اند و بررسی های روی آن ها صورت گرفته است. لنز هایی که ذکر می کنیم دارای رنج قیمتی از ۲۰ دلار تا ۱۵۵ دلار هستند و طریقه استفاده از آن ها نیز بسیار ساده است.

چگونه لنز مناسب با گوشی خود را خریداری کنیم؟

در حال حاضر تنوع و گستردگی انتخاب در لنز برای گوشی هوشمند باز هم مثل همیشه در آیفون بسیار بیشتر از سایر برند ها است. این به این معنی نیست که لنز های مناسب برای سایر برند ها وجود ندارد، بلکه کمی دست مخاطب در انتخاب بسته است.

از ویژگی های یک لنز خوب برای گوشی هوشمند شما وضوح، کیفیت، میزان انحراف رنگی، شدت رنگی و بسیاری موارد دیگر است. باید دقت کنید که در هنگام خرید لنز برای گوشی هوشمند خود حتما لنز را امتحان کنید و با لنز یک عکس بگیرید و نکات ذکر شده را در لنز بررسی کنید.

یکی از مواردی که ممکن است هنگام خرید لنز با آن مواجه شوید این است که هنگام عکاسی با لنز همه چیز واضح است ولی بعد از اینکه دکمه را می فشارید و عکس خود را می گیرید نقاط محوی بر روی عکس شما ظاهر می شود. این مورد یکی از موارد بسیار شایع در میان لنز های گوشی های هوشمند است که باید هنگام خرید به این نکته توجه کرد.

از مشکلات موجود در لنز های گوشی های هوشمند می توان به انحراف رنگی اشاره کرد. انحراف رنگی مسئله‌ای است که گاهی در برخی لنز های دوربین‌های DSLR نیز دیده می شود و ممکن است شما بعد از عکاسی خطی بنفش رنگ در دور سوژه خود مشاهده کنید. دقت کنید اگر این خط بنفش رنگ بسیار واضح است و به عکس آسیب می زند، قطعاً بهتر است تا از خرید آن لنز خودداری کنید، ولی اگر این خط بنفش بسیار کم رنگ است می توانید با نرم‌افزارهای ویرایش عکس این انحراف رنگی را برطرف کنید.

در قسمت پایین ما به بررسی بهترین لوازم جانبی در زمینه عکاسی تله فتو می‌پردازیم که برخی از این لنز ها در قالب قاب گوشی عرضه شده اند و عملکرد بسیار جالبی دارند.

با لنزهای تله‌فتو بر روی گوشی هوشمند عکس‌های بهتری بگیریم

Schneider iPro Case,2x Telephoto Lens

اولین پیشنهاد این لیست قاب آی پرو اشنایدر با لنز تله فتو ۲X است. این لنز که بر روی قاب سوار است از کیفیت بسیار خوبی در عکاسی تله فتو بهره مند است.

برای خرید این قاب اولین شرطی که وجود دارد این است که باید در جرگه آیفونی‌ها باشید! سپس باید تن به این موضوع بدهید که یک قاب سخت و کمی سنگین بر روی گوشی شما سوار شود.

برای استفاده از این قاب باید ابتدا قاب را به صورت جداگانه بر روی گوشی هوشمند سوار کنیم و بعد لنز را بر روی آن قرار دهیم. استفاده از سه پایه مخصوص گوشی هوشمند در عکاسی از شب و نور کم می تواند بسیار مؤثر باشد.

قیمت این قاب ۱۵۵ دلار است که کمپانی اشنایدر لنز های این قاب را به صورت جداگانه با قیمت های ۸۰ دلار برای لنز فیش آی، ۴۰ دلار برای لنز ماکرو، می‌فروشد. خبر خوشی که وجود دارد این است که اشنایدر برای برخی گوشی‌های هوشمند این قاب را تولید کرده است و دیگر به جز آیفون داران بقیه نیز می توانند از آن استفاده کنند.

در حال حاضر علاوه بر آیفون این قاب برای Samsung Galaxy S4 نیز ارائه شده است. اشنایدر هنوز خبری مبنی بر تولید این قاب ها برای آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس منتشر نکرده است.

با لنزهای تله‌فتو بر روی گوشی هوشمند عکس‌های بهتری بگیریم

Olloclip Active Lens Kit, 2x Telephoto Lens

این کیت یا بسته لنز شامل دو لنز است، یک لنز واید و یک لنز تله فتو. لنز تله فتو این بسته از کیفیت و وضوح بسیار خوبی در مرکز تصویر بهره مند است. ولی با این حال باز هم به پای قاب لنز دار اشنایدر نمی رسد.

این ابزار گیره مانند که در قسمت بالای گوشی هوشمند قرار می گیرد، لنزی نیز در جلوی خود دارد که در مقابل دوربین جلو گوشی قرار می گیرد و همان طور که گفته شد این لنز زاویه باز و یا واید به ما می دهد.

Olloclip فقط برای آیفون ۶s عرضه شده است و بر روی گوشی های هوشمند برندهای دیگر کار نمی کند. یکی از معایب Olloclip این است که در قسمت جلوی این گیره صفحه پلاستیکی وجود دارد که با صفحه نمایش گوشی در تماس است و همین تماس باعث می شود تا در برخی موارد منو گوشی خود به خود باز شود.

گیره Olloclip قابلیت استفاده در بین مدل های مختلف آیفون را دارد و کاربران آیفون می توانند در مدل های ۵, ۵s, SE, 6, 6s, 6 Plus, 6s Plus و در آیفون های جدید یعنی آیفون ۷ و ۷ پلاس از این لنز ها استفاده کنند. این لنز برای برخی مدل های آیپد نیز قابل استفاده است و هم چنین برای Samsung Galaxy S4 و S5 نیز می‌توان از این گیره استفاده کرد.

با لنزهای تله‌فتو بر روی گوشی هوشمند عکس‌های بهتری بگیریم

Carson HookUpz 7x Telephoto Lens

در اینجا با یک لنز بسیار قوی تله مواجه می شویم. این لنز با قاب یا بدنه پلاستیکی ارائه شده است که از جنس پلاستیک سخت است و بر روی گوشی هوشمند شما سوار می شود. این لنز دارای قدرت بزرگنمایی ۷X است که تاکنون در این لیست چنین لنزی با چنین قدرتی وجود نداشته است. البته باید به این نکته توجه کرد که نباید گول ظاهر را بخوریم، این لنز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار نمی باشد و اگر کسی بخواهد در میان این لیست یک گزینه را انتخاب کند قطعاً این لنز نمی تواند انتخاب اول آن باشد.

لنز Carson برای مدل های مختلف آیفون و Samsung Galaxy S4 وجود دارد و این لنز برای برند گوشی های هوشمند دیگر تولید نشده است.

با لنزهای تله‌فتو بر روی گوشی هوشمند عکس‌های بهتری بگیریم

Photojojo 2x Telephoto Lens

این لنز یک ویژگی بسیار خوب دارد و این ویژگی قابلیت سوار شدن لنز بر روی گوشی های هوشمند متفاوت است. لنز دارای یک گیره است که بر روی دوربین گوشی قرار می گیرد و لنز رینگی بر روی آن سوار می شود. یکی از نقاط ضعف این لنز قدرت پایین بزرگ‌نمایی آن است که شاید اگر این قدرت کمی بیشتر بود این لنز به پیشنهاد برتر لیست تبدیل می شد. اما با این حال این لنز تنها ۲۰ دلار است و ارزش این را دارد که چند بار این لنز را بر روی دوربین خود سوار کنیم و از عکاسی با آن لذت ببریم. هم چنین علاوه بر لنز تله، لنز فیش آی نیز برای دستگاه‌های هوشمند ارائه شده است که قیمت آن ۲۰ دلار است.

Photojojo برای مدل های مختلف آیفون ارائه شده است و هم چنین این کمپانی مدلی از این لنز را برای گوشی های اندروید عرضه کرده است که بر روی بسیاری از گوشی های اندروید سوار می شود. کمپانی هنوز خبری از تولید این لنز برای آیفون ۷ و ۷ پلاس ارائه نکرده است.

بررسی کلی

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که یک لنز تله فتو گوشی هوشمند شما را به دوربین SLR تبدیل نمی کند و بدیهی است که شما با بهترین لنز بر روی گوشی هوشمند خود نیز نمی توانید کیفیت مشابه دوربین SLR را به دست بیاورید.

در فرآیند قرار گیری لنز بر روی گوشی هوشمند در واقع یک لنز بر روی لنز دیگر قرار می گیرد که خود این مسئله باعث افت کیفیت می شود. با این اوصاف قاب اشنایدر که در صدر این لیست قرار داشت بهترین گزینه است که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

ارسال نظر