چگونه می توان از مصرف زیاد باتری توسط سرویس های گوگل پلی جلوگیری کرد؟

رسانه کلیک - مجموعه سرویس های گوگل پلی می تواند منجر به مصرف زیاد باتری در گوشی های اندرویدی شود. در این مطلب با روش های مختلفی برای حل این مشکل آشنا می شویم.

چگونه می توان از مصرف زیاد باتری توسط سرویس های گوگل پلی جلوگیری کرد؟

سرویس های گوگل پلی، نوعی منبع انرژی برای برنامه ها و قابلیت های گوشی شما به حساب می آید. این اپلیکیشن یک مجموعه API بوده که امکان برقراری ارتباط را برای برنامه های روی گوشی و همچنین سرویس های دیگری مانند GPS (جهت ارایه اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی)، فراهم می آورد.

مصرف باتری توسط سرویس های Google Play تا حدی زیاد است. این باتری غالبا صرف رسیدگی به برنامه ها و قابلیت های جانبی می شود که از ویژگی هایی مثل مکان، متریک ها، وای فای و غیره استفاده می کنند. در واقع کاربرد این ویژگی ها منجر به مصرف باتری می شود.

در ادامه راه حل های متعددی ارایه شده اند که مشکل مصرف باتری زیاد را کاهش داده و اجرای سرویس های Google Play را بهبود می بخشند.

نحوه شناسایی اتلاف باتری به وسیله خدمات Google Play روی اندروید

برای تشخیص اتلاف باتری به وسیله سرویس های گوگل پلی، به نصب برنامه خاصی احتیاج نیست. تنها کافیست به بخش تنظیمات دستگاه رفته و به روی گزینه Apps & Notification ضربه بزنید.

سپس گزینه See All xx Apps را انتخاب کرده، انگشت خود را به سمت پایین کشیده و روی گزینه Google Play Services ضربه بزنید.

پس از انتخاب Advanced، بررسی کنید که زیر Battery چه چیزی نوشته شده است.

چه درصدی از باتری در طی آخرین شارژ کامل به وسیله این اپلیکیشن مصرف شده است؟ اگر مصرف باتری دو رقمی شده باشد، می توان گفت که باتری زیادی صرف خدمات گوگل پلی شده و البته باید این مشکل را حل کرد.

یافتن منبع واقعی اتلاف باتری

همانطور که پیش تر گفته شد، سرویس های گوگل پلی به خودی خود منجر به اتلاف باتری نمی شوند، بلکه برنامه های دیگری که با این اپلیکیشن در تعامل بوده و از GPS، وای فای، دیتا و غیره استفاده می کنند، منجر به مصرف زیاد باتری و اتلاف آن می شوند.

بنابراین در صورت پی بردن به مصرف زیاد باتری توسط Google Play Services، ابتدا باید منبع اصلی اتلاف باتری را شناسایی کرد. برنامه های متعددی برای این کار وجود دارند که از جمله بهترین گزینه های موجود، می توان به BetterBatteryStats اشاره کرد. استفاده از این برنامه مستلزم پرداخت هزینه است، در عوض به طور دقیق نشان می دهد که چه برنامه ها و فرایند هایی منجر به اتلاف باتری می شوند. پس از شناسایی منابع پرمصرف باتری، می توان آن ها را از روی گوشی حذف کرده و یا مجوز آن ها را برداشت.

یکی دیگر از برنامه های مناسب برای شناسایی منابع اصلی اتلاف باتری، Greenify نام دارد که نسخه اصلی آن به طور رایگان قابل استفاده است.

پاک کردن دیتا و کش Google Play Services

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین راه ها جهت حل مشکل، پاک کردن حافظه کش Google Play Services است. این حافظه هر از گاهی به وسیله اطلاعات غیر ضروری و بیهوده پر می شود.

برای پاک کردن حافظه کش، به بخش Settings و سپس Apps & Notification رفته و گزینه Google Play Services را انتخاب کنید. بعد به بخش Storage رفته و به روی Clear Cache ضربه بزنید.

اگر مشکل مصرف باتری حل نشد، آنگاه به عنوان قدم بعدی می توان داده های Google Play Services را پاک کرد. توجه داشته باشید که پس از حذف داده ها، باید مجددا به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید.

برای این کار، دوباره به بخش Settings و سپس Apps & Notification رفته و گزینه Google Play Services را انتخاب کنید. بعد به بخش Storage رفته، گزینه Clear Storage را انتخاب کرده و روی Clear All Data ضربه بزنید.

حل مشکل اتلاف باتری توسط Google Play Services با غیرفعال سازی گزینه Auto-Sync

اتصال چند حساب کاربری به مجموعه سرویس های گوگل پلی، می تواند توجیهی برای مصرف زیاد باتری باشد. از آنجا که خدمات Google Play مجبور به بررسی موقعیت مکانی شما جهت یافتن رویدادهای جدید، ایمیل ها، اطلاع رسانی ها و غیره است، پس به طور مداوم در پسزمینه اجرا شده و بدین ترتیب حافظه بیشتری را اشغال می کند.

برای حل این مشکل، بهتر است قابلیت Auto-Sync را برای حساب های کاربری متعدد، مثل ایمیل، تقویم، Drive و همچنین برنامه های جانبی مثل واتس اپ، غیرفعال کرد. پس به بخش Settings رفته و گزینه Accounts را انتخاب کنید. سپس حساب کاربری دلخواه جهت فعال سازی یا غیرفعال سازی عملیات Auto-Sync مشخص کنید.

اگر قابلیت همگام سازی خودکار یا همان Auto-Sync برای یک برنامه خاص ضروری باشد، آنگاه آن را به صورت فعال نگه داشته و برنامه های کم اهمیت تر را جهت غیرفعال سازی این قابلیت مورد بررسی قرار دهید.

خطاهای همگام سازی می توانند منجر به مصرف باتری شوند

خطاهای همگام سازی زمانی اتفاق می افتد که سرویس های گوگل پلی در اجرای همگام سازی داده ها با شکست مواجه شود. خطاهای همگام سازی می توانند دلیلی بر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشند. برای شناسایی این خطاها، می توان نگاهی به مخاطبین، تقویم و حساب کاربری جیمیل انداخت. سعی کنید هرگونه ایموجی روی مخاطبین را حذف کنید، چون کار را برای گوگل سخت می کند‍!

یکی دیگر از روش های حل خطاهای همگام سازی، حذف و اضافه کردن مجدد حساب های کاربری است. خاموش کردن موقتی دیتای موبایل در بخش تنظیمات دستگاه نیز می تواند به رفع خطاهای همگام سازی کمک کند.

درخواست اطلاعات مکانی از سوی یک اپلیکیشن

برنامه های متعددی وجود دارند که اطلاعات مکانی کاربر را درخواست می کنند. مشکل این است که چنین درخواست هایی از طریق سرویس های گوگل پلی انجام شده و از GPS برای گرفتن اطلاعات استفاده می شود.

برای رفع مشکل، برنامه هایی که نیازمند اطلاعات مکانی هستند را باز کرده و مجوز دستیابی به مکان را خاموش کنید. پس به بخش تنظیمات دستگاه رفته، به قسمت Apps & Notification وارد شده و پس از انتخاب برنامه مورد نظر، به روی Permissions ضربه بزنید.

پس از ورود به بخش Permissions، روی گزینه لغزنده Location ضربه بزنید تا قابلیت همگام سازی مکان خاموش شود. بدین ترتیب مصرف باتری توسط Google Play Services تا حدی کمتر خواهد شد.

اگر با اجرای تمام این روش ها، باز هم سرویس های گوگل پلی منجر به مصرف بیش از حد باتری می شوند، می توانید دستگاه اندرویدی خود را به حالت Safe Mode بوت کرده یا اپلیکیشن های اندرویدی اجرا شونده روی پس زمینه را متوقف کنید. البته انجام این کارها نیاز به دانش و آگاهی کافی احتیاج دارد.

ارسال نظر