«فضا» برای ورود دانش آموزان باز است

رسانه کلیک - ظهر روز چهارشنبه، 18 مهر ماه مراسم اختتامیه رویداد کارآفرینی دانش آموزی با رویکرد فناوری‌های حوزه فضایی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

 «فضا» برای ورود دانش آموزان باز است

این مراسم که با حضور امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و حانیه سامعی، مشاور وزیر ارتباطات در امور بانوان شکل گرفت، با صحبت‌های مرتضی براری استارت خورد.

نقش ایرانی‌ها در شکل گیری هفته فضا

براری صحبت ‌هایش را با تبریک هفته فضا آغاز کرد و گفت: «هفته جهانی فضا با ابتکار ایرانی ها نام گذاری شد. در سازمان ملل جلسه ای برای نام گذاری روزی برای روز جهانی فضا برگزار شد. در این جلسه روس ها تاکید داشتند این روز 4 اکتبر 1957 همزمان با روزی که اولین ماهواره را شوروی سابق به مدار فرستاد، نام گذاری شود و آمریکایی ها تاکید داشتند این روز در 10 اکتبر 1967 زمان تصویب معاهده استفاده صلح آمیز ازفضای ماورای جو شکل گیرد. بعد از دو روز این بحث به جمع بندی نرسید. روز سوم تیم ایران پیشنهاد داد که بین 4 تا 10 اکتبر به نام هفته جهانی فضا نام گذاری شود که خوشبختانه تصویب شد و این تصویب به افتخار تیم ایرانی بود.»

رییس سازمان فضایی با اشاره به این که طی 18 ماه گذشته جلسات متعددی با دانشجوها داشته، افزود: «به آنها گفتم شما در یک دهه گذشته افتخار آفریدید. در دانش نوین و جدید فضایی توانستید رتبه 11 دنیا را به خود اختصاص دهید. با توجه به اینکه متوسط رتبه ما در تمام علوم 16 است، رتبه 11 در این حوزه شایان تفدیر است. از آنها خواستم که کمک کنند تا با کمک آنها فضا را فتح کنیم و با کمکشان از طریق فضا خدماتی به حامعه ارائه دهیم. خدا را شاکرم در 18 ماه گذشته استارتاپ‌هایی شکل گرفتند که با استفاده از فضا در حال خدمت در جامعه‌اند و خدمات و سرویس تولید می کنند.»

براری افزود: «همین دیروز استارتاپی در حوزه فناوری فضایی و 12 تا از جوانان ما در حوزه هوا و فضا پیشنهاد ساخت یک منظومه ماهواره‌های کوچک را دادند که بتوانند با این منظومه وارد بازار آی او تی شوند و سرمایه گذار استقبال کرد.»

او اضافه کرد: «دیروز نیز رویدادی برگزار کردیم تحت این عنوان که از فضا وارد حوزه گردشگری شوند و با جاذبه هایی که در فضا داریم بتوانیم اقتصاد گردشگری را در این حوزه باز کنیم.»

او با اشاره به اینکه فضا برای ورود دانش آموزان باز است، تاکید کرد: «در حال تدوین برنامه ده ساله دوم فضایی هستیم و خوشحال می شویم ایده ها و رویاهایتان در حوزه فضا را با ما در میان بگذارید و تلاش خواهیم کرد از طریق آقای ناظمی تعاملاتمان را با ایده های دانش آموزی افزایش دهیم و مثل همه دنیا که دانش آموزان در توسعه برنامه فضایی نقش آفرینی می‌کنند و رویاهای ناب و خالصی می آفرینند، در کشورمان شاهد این اتفاق باشیم.»

دنیایی که شایسته است را خلق کنید

در ادامه، امیر ناظمی رییس سازمان فناوری و میزبان این رویداد با اشاره به این نکته که همزمان با این رویداد اولین حضور بانوان ایرانی برای تماشای بازی در استادیوم آزادی به وقوع پیوسته است، گفت: «شاید خیلی از شماها دوست داشتید در استادیوم باشید و نتوانستید و در اینجا حاضر شدید. به هر روی خوشحالم در این جمع هستم.»

ناظمی ادامه داد: «هر کدام از ما زمانی که زندگی می‌کنیم، زیر سقفی زندگی می کنیم که به هر کدام از آنها سقف شیشه‌ای گفته می‌شود و یا هر اسم دیگری که رویاها و پیشرفتمان را محدودمان می‌کند. یعنی فکر می کنیم سقف ما ایکس مقدار است و بیشتر از آن نمی‌توانیم پیش برویم و حتی فکر می‌کنیم آگاه نیستیم.»

رییس سازمان فناوری تصریح کرد: «دوست داریم هر کاری انجام دهیم تا این سقف را برای شما بشکنیم. شما می‌توانید رویاهای بزرگی داشته باشید. هر رویایی داشته باشید، قاعدتا می توانید محقق کنید. مهم این است که رویای شما بزرگ باشد. مهم این است رویای شما این باشد که برای مثال می‌خواهید فضانورد باشید آن موقع حتما فضانورد می‌شوید. اگر رویای شما این باشد که نرم افزاری بزرگ بسازید، حتما می‌توانید.»

ناظمی در انتها افزود: «ما کاری که انجام می‌دهیم عبارت از این است که این رویاها را برای شما حفظ کنیم و نگذاریم چیزی رویاهای شما را محدود کند و این اجازه به شما داده بشود که رویاهایتان را مدام و مدام بزرگ تر کنید و هیچ سقفی مانع آن نشود؛ هیچ مانعی چه تحریم چه فیلتر؛ نتواند مانع رویا پردازی شما شود. شما بتوانید روزبه‌روز رویاهای بزرگتری برای خودتان و کشورتان، جامعه، خانواده و جایی که زندگی می کنید، داشته باشد و بتوانید دنیایی که شایسته است را برای زندگی خودتان خلق کنید.»

در ادامه شما را به دیدن چند عکس از این رویداد دعوت می‌کنیم:







ارسال نظر