مدیریت عملکرد چیست؟ 3 مورد از اهداف مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد شکل گرفته است تا مدیران از عملکرد پایین‌ترین لایه‌های سازمان نیز مطلع باشند! بسیاری از مدیران در انتهای سال به بررسی عملکرد 1 سال کارمندان می‌پردازند و تشویق یا تنبیه‌های مالی را در نظر می‌گیرند.

مدیریت عملکرد چیست؟ 3 مورد از اهداف مدیریت عملکرد

 اما در حقیقت مدیریت عملکرد، فرایندی است که در طول سال انجام می‌شود تا عملکرد کارکنان با اهداف شرکت همسو شود. به‌این‌ترتیب یک مجموعه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد. البته که مدیریت عملکرد اهدافی را نیز دنبال می‌کند و شمشیر دولبه کسب‌وکار شما برای افزایش خلاقیت کارمندان یا کشتن قوه تخیل آن‌ها است! در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر مدیریت عملکرد و اهداف آن خواهیم پرداخت.

مدیریت عملکرد؛ چرخه‌ نجات دهنده سازمان‌ها!

چرخه مدیریت عملکرد یا Performance management، رویکرد استراتژیک و پویا است که هدف آن توسعه عملکرد کارکنان محسوب می‌شود. در نهایت پس از یک دوره پیاده‌سازی مدیریت عملکرد، رویکرد کلی سازمان باید بهبود یافته باشد. طی فرایند مدیریت عملکرد سازمانی، سیستمی در تشکیلات پیاده‌سازی می‌شود تا عملکرد کارکنان اندازه‌گیری شود، با اطلاعات این سیستم، مهارت‌های کارمندان توسعه می‌یابد.

برای مثال: شرکتی را در نظر بگیرید که هر فرد باید روزانه 50 جوراب بسته بندی کند و در انتهای روز مجموعه جوراب‌ها شمرده می‌شود. در این سیستم، مشخص نخواهد بود هر فرد چه‌میزان کار انجام داده و چه فردی بیشتر از سایر کارمندان زحمت کشیده است! از‌همین‌رو می‌توان تعداد بسته بندی‌های هر فرد را در طول یک روز به‌صورت مجزا شمرد تا میزان تلاش حقیقی در یک سازمان مشخص شود‍. البته که برای طراحی یک چرخه مدیریت عملکرد، مدیران باید به مهارت بیزینس مستری و رهبری سازمان مسلط باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت بیزینس مستری، مطالعه مقاله «بیزینس مستری چیست» برای شما مفید خواهد بود.

 

مدیریت عملکرد چیست؟ 3 مورد از اهداف مدیریت عملکرد - تصویر 2

اهداف مدیریت عملکرد؛ از توسعه سازمان تا خلق نوآوری و خلاقیت

مدیریت عملکرد نه‌تنها باعث می‌شود یک سازمان به اهداف حقیقی خود نزدیک‌تر شود، بلکه باعث افزایش سطح کیفی رضایت کارکنان خواهد شد. در سال 1970 با ترکیب علم رفتارشناسی و علم تجارت، تحلیل و بررسی‌های رفتار کارمندان، منجربه طراحی سیستم مدیریت عملکرد با سه هدف راهبردی، اداری و توسعه‌ای شد.

البته که صرفا دانستن این سه هدف کافی نیست و مدیران یک سازمان باید به قلب این اهداف نفوذ کرده و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنند. البته قطعا درک مفهوم اصلی این موضوع کمی سخت است و افراد باید مهارت‌های خاصی داشته باشند. اگر شما نیز به‌دنبال تبدیل شدن به یک مدیر موفق و خاصی با قدرت ادراک بالا هستید، نگاهی به سایت حسین طاهری داشته باشید.

اهداف راهبردی؛ برای ایجاد ارتباط میان رفتار کارکنان و اهداف سازمان

مدیریت عملکرد فرایندی است که برای تعیین انتظارات سازمان از افراد آغاز می‌شود و با اندازه‌گیری عملکرد حقیقی آن‌ها به پایان می‌رسد. در این فرایند باید ارتباط سازمان و مدیران با کارمندان خود بهبود یابد تا زمینه اجرای اهداف راهبردی فراهم شود. مدیریت عملکرد زمانی به حقیقت می‌پیوندد که واحدهای سنجش عملکرد واقعی و منطقی باشند و بازخوردها به شکل درستی اعلام شده باشد.

 

مدیریت عملکرد چیست؟ 3 مورد از اهداف مدیریت عملکرد - تصویر 3

اهداف اداری؛ نحوه ارائه صحیح اطلاعات سازمان به کارکنان

اهداف اداری شامل حضور و غیاب، حقوق و مدیریت مزایا، برنامه‌های مربوط به نگهداشت کارکنان، مزایای رفاهی، خاتمه قرارداد، استخدام نیروهای جدید و قطع همکاری با نیروهای فعلی می‌شوند. به‌زبانی ساده‌تر، اهداف اداری به مسیرهایی گفته می‌شود که سازمان برای اطلاع‌رسانی تصمیم‌های خود استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که تصمیمات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزدها، به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی نگهداشت کارکنان، از مهم‌ترین تصمیماتی است که مدیران اتخاذ می‌کنند.

اهداف توسعه‌ای؛ برای تحقق پیشرفت‌های سازمانی

اهداف توسعه‌ای، بخشی از فرایند مدیریت عملکرد است که سازمان محیطی را فراهم می‌کند تا کارکنان مهارت‌ها و دانش خود را توسعه دهند. ارزیابی عملکرد اگر به‌صورت اثر بخش اجرا شود، کارمندان نسبت به نقاط ضعف خود و رفع آن‌ها کنجکاو خواهند شد.

پیشرفت یک سازمان فقط دستیابی به KPI‌ها نیست، بلکه پیشرفت حقیقی سازمان، رضایت داشتن کلیه کارمندان از وضعیت شرکت و تلاش برای کسب موفقیت بیشتر است! رضایت کارمندان پله‌‌های ترقی یک مجموعه را فراهم می‌کند؛ زیرا هر فرد بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

مدیریت عملکرد؛ شاه‌راهی برای توسعه و پیشرفت سازمانی

مدیریت عملکرد شاید در نگاه اول مسیری پیچیده و سخت به‌نظر برسد، اما با اجرای اصولی این فرایند شاهد بهبود وضعیت کلی شرکت و روحیه کارمندان خواهید بود. البته که پارامترهای در نظرگرفته شده در چرخه مدیریت عملکرد، باید حقیقی و کاملا نزدیک به واقعیت باشد. در غیر این صورت و در نظر گرفتن آمارهای رویایی، باعث افزایش آمار خروج افراد از تیم یا شرکت خواهد شد؛ زیرا تلاش آن‌ها هیچوقت کافی نخواهد بود. از‌همین‌رو مهم است که برای طراحی چرخه مدیریت عملکرد دانش کافی مدیریت و رهبری سازمان را داشته باشید.

 

ارسال نظر