هر آنچه درباره کابل آلومینیوم باید بدانید

کابل‌ در صنایع برقی برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد این مطلب دربرگیرنده اطلاعات کامل درباره ویژگی‌ها، کاربردها و مزایا و معایب کابل آلومینیومی است.

هر آنچه درباره کابل آلومینیوم باید بدانید

آلومینیوم از پرکاربردترین آلیاژهایی است که برای تولید سیم و کابل در تاسیسات برقی، خطوط انتقال نیروی هوایی و زمینی و پست‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه استفاده از این کابل‌ها به اواخر 1800 تا اوایل 1900 برمی‌گردد. این آلیاژ جایگزین مس شده و در حال حاضر کاربرد گسترده‌ای دارد.

بهتر است بدانید یکی از دلایل کاربرد گسترده کابل‌های آلومینیوم این است آلومینیوم به خوبی جریان برقی را انتقال می‌دهد. از طرف دیگر با اینکه کابل مسی و آلومینیومی عملکرد مشابهی دارند و در خطوط انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما قیمت آلومینیوم در مقایسه با مس مناسب‌تر است و خرید کابل با هادی از جنس آلومینیوم به‌صرفه‌تر است. در واقع بین سال‌های 1965 تا 1974 با افزایش قیمت مس، استفاده از آلومینیوم جایگزین آن شد تا هزینه‌های انتقال نیرو کاهش پیدا کند. با اینکه آلومینیوم در رقابت قیمتی با مس موفق‌تر بود، اما بعد از مدتی مشخص شد گرمای ایجاد شده در کابل‌های آلومینیومی موجب تخریب سریع‌تر و ایمنی کمتر می‌شود و احتمال بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری که با کابل آلومینیومی تجهیز شده‌اند بیشتر است. اما با توجه به اینکه آلومینیوم مقاومت الکتریکی بالاتری نسبت به مس دارد، در مکان‌هایی که نیاز به تحرک خاصی وجود ندارد، استفاده از آلومینیوم مناسب‌تر است. البته برای استفاده بهینه از کابلی با هادی آلومینیومی لازم است سطح مقطع آن در مقایسه با کابل مسی بیشتر باشد تا بتواند توان الکتریکی ثابتی را از خود عبور دهد.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره انواع کابل آلومینیوم، قیمت کابل آلومینیوم، ویژگی‌ها و عملکرد آن صحبت کنیم. همچنین در نهایت شما را با مزایا و معایب کابل آلومینیومی آشنا می‌کنیم تا بتوانید با اطلاعات کامل و دقیق محصول مورد نیاز را خریداری کنید.

قیمت کابل آلومینیومی چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های متداول کسانی که قصد تجهیز تاسیسات برقی یک ساختمان، شرکت یا نیروگاه را دارند این است که قیمت کابل آلومینیوم چقدر است و برای خرید محصول مورد نیاز چه میزان بودجه باید صرف کنند. برای اینکه بدانیم قیمت کابل آلومینیومی چقدر است، باید با عواملی که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارند آشنا شویم. زیرا قیمت کابل ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شامل موارد زیر است.

  • سطح مقطع کابل آلومینیوم

یکی از موارد مهمی که بر قیمت کابل و رسانایی آن تاثیر می‌گذارد، حجم آلومینیوم مورد استفاده است. قطعا هرچقدر میزان آلومینیوم مورد استفاده بیشتر باشد، سطح مقطع کابل بزرگ‌تر می‌شود و رسانایی کابل افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه قیمت کابل هم بیشتر می‌شود.

  • کیفیت کابل آلومینیومی

یکی دیگر از مواردی که قیمت کابل آلومینیومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کیفیت آن است. کارخانه‌هایی که کابل آلومینیومی را با استفاده از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته تولید می‌کنند در تولید موفق‌تر هستند و می‌توانند محصولات باکیفیتی را در اختیار مشتریان قرار دهند. قطعا با بالاتر رفتن کیفیت، قیمت کابل هم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال توصیه می‌کنیم کابل مورد نیاز را از برند معتبر خریداری کنید تا بتوانید با بهترین عملکرد از آن استفاده کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه خدمات نیروی انسانی برای تولید و بسته‌بندی محصولات هم به قیمت کابل آلومینیوم اضافه می‌شود.

انواع کابل آلومینیومی کدام است؟

یکی از متداول‌ترین شیوه‌های دسته‌بندی انواع کابل آلومینیوم، توجه به ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها است. بر این اساس انواع کابل آلومینیوم شامل موارد زیر است.

  • کابل آلومینیوم هوایی

کابل هوایی در محیط بیرونی مانند دکل و تیر برق استفاده می‌شود. کابل‌های هوایی با استقامت‌های الکتریکی مختلف تولید می‌شوند و برای ولتاژهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع کابل هوایی از جنس آلومینیوم شامل کابل ACC، کابل AAAC، کابل ACSR هستند.

  • کابل آلومینیوم زره‌دار

یکی دیگر از انواع کابل‌هایی با جنس آلومینیوم، کابل‌های زره‌دار هستند. این کابل‌ها به صورت دفنی در محیط‌هایی که امکان فشار یا ضربه به کابل وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع زره کابل موجب افزایش مقاومت کابل در برابر مواد شیمیایی، نفتی، اشعه فرابنفش و .. می‌شود.

  • کابل آلومینیومی خودنگهدار

کابل خودنگهدار برای انتقال برق از پست‌ها به ساختمان‌های مسکونی و تجاری، صنایع تولید، کشاورزی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. عایق مورد استفاده در این کابل‌ها از جنس پلی اتیلن کراسلینگ است و باعث می‌شود عملکرد کابل بهبود پیدا کند.

  • کابل آلومینیومی زمینی

کابل‌های زمینی از جنس آلومینیوم چند رشته با هادی مفتولی و نیمه افشان هستند که در پروژه‌های صنعتی و برای انتقال نیرو با ولتاژ پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها جزو پرکاربردترین کابل‌هایی هستند که در خطوط برق ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های کابل آلومینیومی چیست؟

برای اینکه با عملکرد کابل آلومینیومی آشنا شویم، لازم است ویژگی‌های آلومینیوم را بشناسیم. موارد زیر مهم‌ترین ویژگی‌های کابل آلومینیومی است.

  • مقاومت الکتریکی بالا

یکی از ویژگی‌های اصلی کابل‌هایی که با هادی آلومینیومی تولید می‌شوند این است که مقاومت الکتریکی بالایی دارند. در مقایسه آلومینیوم با مس لازم است، کابل آلومینیومی قطر بیشتری داشته باشد.

  • قابلیت انعطاف‌پذیری پایین‌

بهتر است بدانید ویژگی‌ آلومینیوم انعطاف‌پذیری پایین آن است. یعنی کابل‌هایی که با آلیاژ آلومینیوم تولید شده‌اند در برابر سایش و تجزیه مقاومت زیادی ندارند و برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند. زیرا آلومینیوم داخل کابل در مقابل جریان الکتریکی مقاومت می‌کند، گرمای بیش از حدی تولید می‌کند و کابل می‌شکند.

  • خاصیت خوردگی گالوانیکی

در مناطق مرطوب و در تماس آلومینیوم با فلزات غیر مشابه خاصیت خوردگی گالوانیکی برای آلومینیوم ایجاد می‌شود.

  • خاصیت اکسیداسیون

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آلومینیوم که باید از آن اطلاع داشته باشید، خاصیت اکسیداسیون است. در صورتی که سطح خارجی سیم آلومینیوم در معرض هوا قرار بگیرد با اکسیژن واکنش می‌دهد و خطر خراب شدن اتصالات و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

  • نرمی کابل آلومینیوم

آلومینیوم آلیاژی نرم و چکش‌خوار است که به فشرده کردن بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. همچنین در قسمتی از کابل که فشار زیادی وارد می‌شود، مقاومت الکتریکی افزایش پیدا می‌کند. بهتر است بدانید جریان الکتریکی هنگام عبور از آلیاژ فوق، موجب ارتعاش و شل شدن اتصالات می‌شود.

  • واکنش به تغییرات دمایی

برای استفاده از کابل آلومینومی باید بدانید، تغییرات دمایی موجب انقباض و انبساط آلومینیوم می‌شود. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم بعد از گذشت مدتی اتصالات با این کابل‌ها از بین بروند و طول عمر کابل کاهش پیدا کند.

کاربردهای کابل آلومینیومی چیست؟

ویژگی‌های کابل آلومینیوم باعث کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف می‌شود. در صورتی که آلومینیوم را با مس مقایسه کنید، متوجه می‌شوید ویژگی‌های آلومینیوم کاملا با مس متفاوت است و موجب کاربرد بیشتر آلومینیوم می‌شود. به طور مثال وزن پایین آلومینیوم در مقایسه با مس، باعث می‌شود برای سیم‌کشی برق استفاده از آلومینیوم متداول‌تر باشد. همچنین با توجه به مقاومت الکتریکی این کابل‌ها، استفاده از آن در شبکه‌های برق خانگی برای انتقال جریان فشار ضعیف و متوسط مناسب است. اما کاربرد کابل آلومینیوم محدود به این موارد نیست، بلکه در تولید لوازم خانگی برقی هم از کابل آلومینیومی استفاده می‌شود.

ویژگی سبک بودن آلومینیوم هم در کاربرد آن در خطوط هوایی تاثیر دارد. زیرا بالارفتن وزن هادی کابل موجب بالارفتن وزن و قیمت دکل می‌شود و اصلا به‌صرفه نیست. اما چگالی آلومینیوم پایین است و باعث می‌شود حمل و نقل آن نسبت به کابل‌های مسی راحت‌تر باشد.

مزایا و معایب استفاده از کابل آلومینیوم چیست؟

با اینکه برخی از افراد عقیده دارند کابل آلومینیوم برای انتقال برق گزینه ایده‌آلی نیست، اما استفاده از آن با مزایا و معایب زیر همراه است.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها با کابل آلومینیومی

یکی از مهم‌ترین مزایای کابل با هادی آلومینیومی این است که قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و توانسته مسائل اقتصادی بازار سیم و کابل را تا حد زیادی حل کند و دسترسی به این کابل‌ها را بیشتر کند.

  • وزن پایین آلومینیوم

وزن پایین کابل آلومینیومی مزیت دیگری است که باعث می‌شود استفاده از حجم بالایی از این کابل‌ها مقدور باشد. زیرا وقتی کابل سبک باشد، استفاده از آن در خطوط انتقال برق به آسانی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

  • خاصیت اکسیداسیون و خوردگی آلومینیوم

همان‌طور که درباره ویژگی‌های کابل آلومینیومی گفتیم، یکی از معایب استفاده از کابل آلومینیوم برای انتقال جریان برق، خاصیت خوردگی و اکسیداسیون سریع آلومینیوم است. اگر چه استفاده از لایه عایق کابل که روی آن قرار دارد باعث شده مقاومت آن افزایش پیدا کند.

  • استحکام کششی پایین آلومینیوم

یکی دیگر از معایب آلومینیوم در مقایسه با مس استحکام کششی پایین آن است. آلیاژ آلومینیوم تقریبا 60 درصد مس می‌تواند جریان برق را هدایت کند. یعنی همواره قطر آلومینیوم باید بیشتر و در حدود 26/1 برابر مس باشد تا بتواند هدایت جریان الکتریکی را انجام دهد. از طرف دیگر با استحکام کششی پایین آلومینیوم، مقاومت الکتریکی آن هم کاهش پیدا می‌کند که کاهش مقاومت الکتریکی آن هر چقدر بیشتر باشد، شرایط مطلوب‌تر است.

  • انعطاف‌پذیری کمتر در مقایسه با مس

با توجه به اینکه آلومینیوم در مقایسه با مس، انعطاف‌پذیری کمتری دارد، خاصیت شکنندگی بیشتری دارد. بنابراین فقط برای تولید کابل می‌توان از آن استفاده کرد. در واقع با آلومینیوم نمی‌توان کابل افشان تولید کرد.

جمع بندی

کابل مس و آلومینیوم جزو محبوب‌ترین کابل‌هایی هستند که در صنایع انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره کاربردها، ویژگی‌ها و مزایا و معایب کابل آلومینیومی را بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

 

ارسال نظر