مزایا و معایب صفحه‌نمایش OLED در لپ‌تاپ‌ها

صفحه نمایش های OLED امروزه علاوه بر تلویزیون ها در لپ تاپ ها نیز دیده می شود، اما مزیت های این نمایشگر نسبت به بقیه نمایشگر ها چیست؟

مزایا و معایب صفحه‌نمایش OLED در لپ‌تاپ‌ها

کلیک-صفحه نمایش OLED بهتر است! شاید شما این جمله را بارها در حین خرید تلویزیون، گوشی هوشمند و لپ تاپ شنیده باشید. صفحه نمایش های OLED در سال های اخیر در بین محصولات تکنولوژی بسیار دیده می شود، اما آیا واقعاً ما اطلاعاتی از ماهیت عملکرد این صفحه های نمایش داریم؟

صفحه نمایش OLED چیست؟

در واقع کلمه OLED مخفف organic light-emitting diode است. یکی از نکات بسیار مهم در بررسی OLED ها این است که آن ها به نور پس زمینه نیاز ندارند و خود OLED ها تصویر را برای ما تشکیل می دهند. به همین دلیل و به دلیل عدم نیاز نور پس زمینه، OLED ها رنگ مشکی بسیار عمیقی ایجاد می کنند. OLED ها برتری های بسیار زیادی نسبت به LCD ها و LED ها دارند ولی یکی از مهم‌ترین تفاوت های آن ها سبک تر بودن OLED ها است که در بسیاری از موارد انتخاب بسیاری از تولید کنندگان است.

نمایشگرهای OLED می توانند تصاویری با نور و رنگ طبیعی تر نمایش دهند. برای مقایسه ساده یک صفحه نمایش OLED با صفحه نمایش معمولی می توانید یک آیفون ۷ را کنار یک گلکسی S7 قرار دهید، تصاویر در آیفون ۷ بسیار واضح تر و واقعی تر دیده می شوند. علاوه بر خلوص رنگ ها کنتراست رنگ ها در نمایشگر های OLED بیشتر است و ما با وجه شاداب تری از رنگ در OLED ها مواجه هستیم.

یکی از نماینده های بسیار خوب صفحه نمایش OLED لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Yoga است که توانسته جایگاه بسیار خوبی در بازار برای خود پیدا کند.

اگر بخواهیم خلاصه ای از ویژگی های مثبت ThinkPad X1 Yoga را بررسی کنیم می توانیم به صفحه کلید بسیار خاص این لپ تاپ اشاره کنیم. عمر باتری این لپ تاپ بسیار خوب است، ThinkPad X1 Yoga از USB-C port پشتیبانی نمی کند. ThinkPad X1 Yoga بسیار سبک و زیبا است و نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند. ThinkPad X1 Yoga یکی از نمود های بسیار خوب صفحه نمایش OLED در یک لپ تاپ است. همان طور که گفتیم صفحه نمایش های OLED وزن بسیار کمی دارند، پس همین نکته به سبک تر شدن لپ تاپ کمک کرده است.

صفحه نمایش ۱۴ اینچی ThinkPad X1 Yoga یک زمینه بسیار مناسب برای مشاهده تصاویر با گرافیک بالا است و بازی های کامپیوتری و تماشای فیلم های باکیفیت بالا در این دستگاه بسیار لذت بخش خواهد بود.

یکی از دلایل کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش OLED لپ تاپ ThinkPad X1 Yoga چیره بودن نور سفید بر سایر رنگ ها و نورهای موجود در تصویر است و همین ارجح بودن رنک سفید منجر به درخشان تر شدن سایر رنگ ها در این نمایشگر می شود.

مزایا و معایب صفحه‌نمایش OLED در لپ‌تاپ‌ها

علاوه بر لنوو دو لپ تاپ خوب دیگر با صفحه نمایش OLED وجود دارند که کیفیتی مشابه با لنوو دارند، این دو لپ تاپ از برند های HP و Alienware هستند. لپ تاپ های OLED دارای کیفیت های بسیار بالایی هستند ولی نکته ای در این مسئله وجود دارد که استفاده از صفحه نمایش OLED علاوه بر مزیت هایی که دارد باعث بالا رفتن قیمت دستگاه می شود که این موضوع خود به تنهایی عامل بسیار مهمی در فراگیر نشدن لپ تاپ های OLED در بازار است. شاید هر کاربری به خاطر تغییر تن های رنگی و دیدن رنگ های واضح تر راضی به دادن پول بیشتری نشود. این چالش، مسئله‌ای است که در بررسی نمایشگر های OLED در لپ تاپ ها وجود دارد. در بررسی قیمت های یک لپ تاپ با صفحه نمایش OLED و یک لپ تاپ با صفحه نمایش LCD به این نتیجه می توان رسید که یک لپ تاپ با صفحه نمایش OLED حداقل ۲۵۰ دلار از لپ تاپ با صفحه نمایش LCD گران تر است. این قیمت حداقل است و حتی ممکن است این عدد بالاتر نیز برود. لپ تاپ های OLED ارزان نیستند و به همین علت بسیاری از کاربران به سراغ آن ها نمی آیند.

براساس اظهارات Huang، کارشناس مسائل تکنولوژی، لپ تاپ های OLED به این زودی ها فراگیر نمی شوند و هنوز هم بسیاری از مردم صفحه نمایش های LCD را ترجیح می دهند. تفاوت کیفیت بسیار زیادی میان صفحه نمایش LCD و OLED وجود دارد ولی باید ذهن عموم جامعه این تفاوت را پذیرفته باشد.

شاید بتوان گفت که در این میان چالش و رقابت اصلی باید میان کمپانی های سازنده وجود داشته بشد تا بتوانند با قرار دادن چنین کیفیتی در صفحه نمایش، قیمت ها را نیز تا حد امکان مناسب با توان جامعه در نظر بگیرند.

ارسال نظر