آماده برای هاوینگ چهارم بیت کوین

بیت‌کوین در ادامه مسیر خود قرار است بار دیگر پاداش ماینرها را نصف کند؛ این اتفاق با نام هاوینگ، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رویدادهای تاریخ بیت‌کوین شناخته می‌شود.

 آماده برای هاوینگ چهارم بیت کوین

 با رخداد هاوینگ بیت‌کوین و محدودیت عرضه، نقش آن به‌عنوان ذخیره ارزش جدی‌تر خواهد شد و تقاضا برای آن بیشتر می‌شود و به دنبال افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت در بلندمدت خواهیم بود.

از آن‌جایی که تاثیرات هاوینگ بیت‌کوین پیچیده و چندوجهی هستند،‌ هیچ‌کس نمی‌تواند با قاطعیت پیش‌بینی کند که هاوینگ چه تاثیری بر قیمت بیت‌کوین خواهد داشت. در رویداد دیفایردی سوم جمعی از متخصصین این حوزه دور هم جمع شدند تا از ۳ منظر ماینرها، صرافی‌ها و معامله‌گرها، این اتفاق را برای علاقه‌مندان تحلیل کنند.

این رویداد دیفایردی، سومین دورهمی علاقه‌مندان به رمزارزها بود که توسط رسانه تخصصی دیفایر در سالن کتابخانه ملی در شهر تهران برگزار شد. رویداد حول محور هاوینگ چهارم بیت‌کوین بود و توانست سوالات متداول و برخی ابهامات راجع به این اتفاق بسیار مهم را برطرف کند. در ادامه به بررسی هر یک از سخنرانی‌ها و پنل‌ها پرداخته و با یکدیگر رویداد دیفایردی سوم را مرور خواهیم کرد.

اولین تاک؛ مرثیه‌ای برای ساتوشی: ضیا صدر

طبق برنامه، ضیا صدر اولین سخنران ایونت بود. آقای صدر به تحلیل روند بیت‌کوین پرداخت و اوضاع آن را بررسی نمود. به مشکلات در کدنویسی بیت‌‌کوین اشاره کرد که به مرور زمان برطرف شده‌اند. ضیا صدر به‌عنوان کارشناس و مدرس بلاک‌چین، به بررسی این موضوع پرداخت که تکنولوژی‌های آینده و پیشرفت‌های بیت‌کوین در آینده به چه سمتی خواهند رفت.

نظر آقای صدر درباره وضعیت فعلی تکنولوژی بیت‌کوین جالب توجه است که:

تکنولوژی بیت‌کوین نه تنها پیشرفته نیست بلکه از بقیه رمزارزها نیز ضعیف‌تر است!! اما دارد به درستی کار می‌کند.

وی در ابتدای ارائه خود به این موضوع اشاره کرد که به عنوان یک بیت‌کوینر معتقد است بیت‌کوین به خوبی کار می‌کند. هرچند بسیاری از افراد هنوز اطلاعات کافی در مورد بیت‌کوین ندارند و به این دلیل نمی‌توانند ارزش و توانایی واقعی آن را درک کنند زیرا مهم‌ترین چیز برای بیت‌کوین این است که به عنوان "پول" پذیرفته شود.

آقای ضیا صدر بیان کرد که بیت‌کوین در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که توسط تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته‌ قابل حل خواهد بود، همچنین بیت‌کوین برای رسیدن به موفقیت بیشتر در آینده، باید در ساختار و فرآیندهایش تغییراتی ایجاد کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات این سخنرانی به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد.

●        ماینینگ هیچ‌گاه تمام نخواهد شد بلکه فقط پاداش‌دهی به پایان می‌رسد و درآمد ماینرها به واسطه کارمزد تراکنش‌ها تأمین خواهد شد.

●        به دلیل یک اشتباه در کدنویسی بیت‌کوین و عدم آشنایی ساتوشی با قسمتی از زبان برنامه نویسی C++، این احتمال وجود داشت که بعد از استخراج تمام بیت‌کوین‌ها بعد از ۱۰۰ سال، چهار بار دیگر هم به اندازه‌ی ۲۱ میلیون بیت‌کوین تولید شود که بقیه توسعه‌دهندگان این مشکل را برطرف کردند!!!

●        احتمالا هاوینگ‌های بعدی اهمیت خود را از دست می‌دهند چرا که تا همین الان هم ۹۳٪ از کل بیت‌کوین‌های موجود استخراج شده است.

●        احتمالا دلیل اینکه تعداد بیت‌کوین‌‌های مشخص شده توسط ساتوشی ۲۱ میلیون واحد اعلام شده است، می‌تواند بر اساس یک سری ضرب و تقسیم باشد که از مدت زمان استخراج هر بلاک (۱۰ دقیقه) به‌دست آمده است.

نکته بسیار جالبی که در این رویداد مورد توجه قرار گرفت نوع سوالات شرکت‌کنندگان در رویداد بود که نشان‌دهنده افزایش سطح آگاهی و اطلاعات از بازار رمز ارزهاست. با توجه به زمان، آقای صدر به تعدادی از این سوالات پاسخ دادند.

دومین تاک؛ صندلی داغ هاوینگ: رضا نورمحمدی

در دومین سخنرانی، رضا نورمحمدی با صندلی داغ‌ پرطرفدارش به بحث‌های جذاب درباره اتفاقات احتمالی بعد از هاوینگ پرداخت. موضوعاتی مانند نوآوری‌های کاربردی در زندگی روزمره که با کم شدن عرضه بیت‌کوین شاهد آن خواهیم بود، حرکت بازار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اقداماتی که ماینرها برای افزایش قدرت استخراج انجام خواهند داد، از جمله بحث‌های این صندلی داغ بود.

آقای رضا نورمحمدی درباره وضعیت عرضه و تقاضای بیت‌کوین این‌گونه گفتند که:

"اصالت به تقاضاست، نه عرضه!"

با توجه اینکه میانگین زمان لازم برای تولید هر بلاک حدودا ۱۰ دقیقه تخمین زده شده است، هاوینگ بعدی بیت‌کوین در اردیبهشت ۱۴۰۳ رخ می‌دهد. یعنی پاداش‌هایی که به ماینرها برای استخراج بلاک‌ها داده می‌شود، نصف شده و از عدد ۶.۲۵ بیت‌کوین در هر بلاک به عدد ۳.۱۲۵ می‌رسد.

یکی از سوالاتی که مطرح شد این بود : "با هاوینگ بیت‌کوین، مسیر سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت متمرکز شدن می‌رود یا غیرمتمرکز شدن؟"

هاوینگ به طور عمده برای تأمین امنیت شبکه و کنترل تورم بیت‌کوین انجام می‌شود. این رویداد باعث کاهش پاداش ماینرها می‌شود و تأثیر زیادی بر روی تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین دارد. برخلاف اینکه بیت‌کوین به طور کلی به سمت متمرکز شدن حرکت می‌کند، رویداد هاوینگ بیشتر به سمت غیرمتمرکز شدن حرکت می‌کند.

سوال دیگر این بود که: "آیا هاوینگ برای روند بازار اتفاقی مثبت محسوب می‌شود یا منفی؟" همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، امکان کپی و جعل بیت کوین وجود ندارد و کل عرضه بیت‌کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است. البته کمی قبل‌تر، آقای ضیا صدر در پاسخ به این سوال گفتند: "به عقیده ساتوشی، هاوینگ باعث چرخه بازخورد مثبتی خواهد شد که نهایتا منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد."

در ادامه بخشی از نقل‌قول‌های آقای رضا نورمحمدی آورده شده است:

●        دو بخش در بحث تمرکززدایی از نظر ویتالیک بوترین، یکی "پیام غیرمتمرکز" و دیگری "فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز" هست.

●        معجزه بیت‌کوین تغییرناپذیری آن است.

●        هرچقدر یک شبکه غیرمتمرکز، غیرمتمرکزتر شود، امنیت هم بالاتر می‌رود.

●        با هاوینگ پیش‌رو، بیت‌کوین غیرمتمرکزتر می‌شود.

●        کم شدن درآمد ماینرها باعث افزایش نوآوری می‌شود.

●        مهم‌ترین فلسفه بیت‌کوین از ابتدا، تمرکز زدایی بوده.

●        حمله ۵۱٪ در بیت‌کوین ناپایدار است و به محض حمله، شخص حمله کننده بیشترین ضرر را خواهد برد.

●        تعصب روی هیچ پروژه‌ای حتی بیت‌کوین معنا ندارد!

سومین تاک؛ حضور اسپانسر: بررسی صرافی دکس‌ها با آقای علی شفیعی

در پنل سوم رویداد، آقای علی شفیعی در سخنرانی کوتاه به معرفی صرافی دکس‌ها و همچنین معرفی دکس‌اگریگیتورها پرداختند.

دکس و دکس اگریگیتور دو اصطلاح مرتبط با دنیای رمزارزها و تجارت الکترونیک هستند.

  1. دکس (DEX) یا صرافی‌های غیرمتمرکز: این نوع از صرافی‌ها به دسترسی مستقیم به تجارت رمزارزها اشاره دارند که نیازی به واسطه متمرکز (مانند صرافی‌های معمولی) نیست. در دکس‌ها، معاملات بین کاربران انجام می‌شود و هیچ نیازی به اعتماد به یک موسسه واسطه نیست. این مدل صرافی‌ها به طور کلی امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما در حال حاضر به دلیل پیچیدگی استفاده و عدم وجود پشتیبانی، امکان استفاده از آن‌ها برای تمام کاربران وجود ندارد.

  2. دکس اگریگیتور (DEX Aggregator): این اصطلاح به یک نوع سرویس تجاری اشاره دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا معاملات خود را از طریق چندین دکس مختلف انجام دهند. این سرویس‌ها به طور خودکار بهترین قیمت‌ها و شرایط معاملات را از بین دکس‌های مختلف انتخاب کرده و به کاربران ارائه می‌دهند. این روش به کاربران امکان می‌دهد تا از قیمت‌های بهتر و همچنین از امنیت بالاتری برخوردار شوند.

در کل، دکس‌ و دکس اگریگیتورها به کاربران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز و با اطمینان بیشتری، رمزارزهای خود را معامله کنند.

پس از اتمام پنل سوم، زمان استراحت و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان و حاضرین در رویداد فرار سید تا برای ادامه ایونت با انرژی بالا به سالن برگردند.

اولین پنل؛ هاوینگ و ماینینگ

اولین پنل با حضور علی بابک نیا، سپهر هاشمی، عیسی صالحیان، محمدرضا دهقان، با راهبری یزدان عباسی تحت عنوان "هاوینگ و ماینینگ" آغاز شد.

از آن‌جایی که هاوینگ و ماینینگ بیت‌کوین دو موضوع بسیار مهم هستند که تأثیرات قابل توجهی بر روی قیمت بیت‌کوین و امنیت شبکه دارند و به طور مستقیم با تغییرات در بازار رمزارزها و اقتصاد جهانی مرتبط هستند لازم است به دقت بررسی شوند.

ماینینگ یک فرآیند مهم در تولید بیت‌کوین است. در این فرآیند، ماینرها با حل مسائل ریاضی پیچیده، تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید می‌کنند و بلاک‌های جدید را به زنجیره بلوکی اضافه می‌کنند. این فرآیند به طور مستقیم تأثیری بر روی امنیت شبکه بیت‌کوین دارد. هرچه تعداد ماینرها بیشتر شود،‌ امنیت شبکه بیت‌کوین بیشتر خواهد بود.

در ادامه تعدادی از نقل قول‌های سخن‌وران برای شما عزیزان شرح داده شده است:

محمدرضا دهقان: ۲۸٪ از افرادی که وارد حوزه ماینینگ می‌شوند، کاملا از قانون‌گذاری‌ها با خبرند اما ۷۲٪ دیگر، درکی از ماینینگ قانونی ندارند و تنها برق به اصطلاح پشت کنتوری را غیرقانونی می‌دانند.

عیسی صالحیان: یکی از روش‌های افزایش تاب‌آوری در صنعت ماینینگ، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

سپهر هاشمی: در ماینینگ موضوع زمان خیلی مهم است به این دلیل که در یک بازه زمانی، فارمری که می‌خواهد بیت‌کوینش را بفروشد، باید یک چرخه‌ای را شروع کند که دستگاه‌های قدیمی‌اش را بفروشد و دستگاه جدیدی بخرد و هش ریت خود را افزایش دهد.

علی بابک نیا: ماینینگ نعمتی است که حوزه رمزارزها باید از آن بهره ببرد. بهتر است به میزان اهمیت حوزه ماینینگ توجه بیشتری شود.

دومین پنل؛ هاوینگ و سرمایه‌گذاری

پنل دوم با حضور کاوه مشتاق، آرش ملکی، حسین غضنفری، علی دبیری، مهکامه شریف‌زاد با راهبری سهیل نیک‌ز‌اد تحت عنوان "هاوینگ و سرمایه‌گذاری و ترید" آغاز شد.

●        حسین غضنفری: بیت‌کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود.

●        کاوه مشتاق: قرار نیست چون تا به الان، هاوینگ باعث افزایش قیمت‌ها شده، از این پس هم تکرار شود.

●        سیده مهکامه شریف‌زاد: اگر بخواهیم بر اساس هیجانات بازار و هاوینگ ترید کنیم، شوخی‌ای بیش نیست! چرا که مهارتی نداریم و صرفا جهت ارضای احساساتمون پیرامون هیجانات این کار را انجام می‌دهیم، اما اگر ادامه پیدا کند می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه‌مان شود!

●        علی دبیری: بیت‌کوین ابزاری ضد تورمی است که آمده است تا به عنوان "پول" پذیرفته شود.

●        آرش ملکی: همه نمی‌توانند تریدر باشند و همه قرار نیست تریدر باشند. ترید یک تخصص است و نیاز به مهارت بالایی دارد و در سطح دانشگاهی جهان مورد توجه است.

به طور کلی هاوینگ موجب کاهش تدریجی در تولید بیت‌کوین می‌شود که در نتیجه آن عرضه بیت‌کوین در بازار کاهش یافته و این موضوع می‌تواند به طور مستقیم بر روی قیمت اثر بگذارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران این رویداد را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری می‌بینند. با این حال همیشه تحقیق و تحلیل رفتار بازار در اولویت قرار دارد.

جمع‌بندی

ایونت دیفایردی۳ در ساعت ۸ شب به پایان رسید. تلاش کردیم بار دیگر بهترین توضیحات و تحلیل‌های متخصصین فعال در این حوزه را در مورد هاوینگ چهارم به فعالین و علاقه‌مندان ارائه دهیم. امیدواریم که این دورهمی برای شرکت‌کنندگان حضوری و مجازی، مفید بوده و به آن‌‌ها کمک کند تا تصمیمات بهتری را در مورد سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بگیرند. 

 اما این پایان ماجرا نیست! ما در رسانه تخصصی دیفایر به طور مداوم رویدادهای مهم دنیای بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌ها را رصد می‌کنیم، بنابراین منتظر رویدادها و محتوای جذاب و جدید ما در رسانه تخصصی دیفایر باشید و ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 

ارسال نظر