مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین

سالها پیش وقتی در ایران سیل میآمد، به دلیل زیرساختهای غیراستاندارد شهرها، زندگی مردم کاملا مختل میشد و مردم آنقدر منتظر تصمیمات سازمان مدیریت بحران میماندند که سیل از شهر میرفت و بحران خودش حل میشد!
آن روزها همه سازمان مدیریت بحران را به دلیل بی برنامگی مورد تمسخر و انتقاد قرار میدادند اما جالب است که امروز شاهد این هستیم که باتوجه به اتفاقات سیاسی کشور و قطعیهای مکرر اینترنت و عدم وجود امنیت اقتصادی برای کسب و کارها، ما هم به عنوان مدیر کسب و کارمان، هیچ برنامهای برای مدیریت بحران نداریم!
امروزه متاسفانه کسب و کارها به ویژه آنلاین شاپ های اینستاگرامی دارای شرایط ناپایداری هستند و هر بار با قطعیهای اینترنت، فیلترینگ، جنگ، ریسک بسته شدن و قطع دسترسی و ... در بحران قرار میگیرند.
و متاسفانه مدیران آنها هیچ تدبیری برای پیشگیری و افزایش ایمنی کسب و کارشان در بحرانها نمیاندیشند!
در ادامه راهکارهایی را برای مدیریت بحران کسب و کارهای آنلاین ارائه میدهیم:
راهکارهای مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین
- تهیه برنامه مدیریت بحران، قبل از فرارسیدن بحران
معمولا شرایط بحرانی، زمان مناسبی برای تصمیمگیری های هوشمندانه نیست و مدیران دچار احساسات و در نتیجه تصمیمات نادرست میشوند که نتایج آن خودش بحران جدیدی برای کسب و کار ایجاد میکند!
بهتر است قبل از فرارسیدن بحران، با درنظر گرفتن تمام شرایط و مشاوره با افراد متخصص، برنامهای تدوین کنید که در زمان بحران به راحتی قابلیت عملیاتی شدن و حفظ بقا کسب و کارتان را داشته باشد.
- ایجاد باشگاه مشتریان و جمع آوری اطلاعات مخاطبانتان
یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از زمان بحران باید انجام دهید ایجاد یک باشگاه مشتریان و مخاطبان است که با هر ترفندی(تخفیف، مسابقه، هدیه، ارسال رایگان، مشاوره رایگان و ...) باید مخاطبان خود را در این باشگاه عضو کنید تا شماره تماس و اطلاعات مهم آنها را بدست آورید و در بحرانهای مختلف بتوانید از روشهای دیگری مثل ارسال پیامک، آنهارا مجددا بازیابی نمایید.
- افتتاح فروشگاه خود در یک بستر و پلتفرم داخلی(رایگان)
منظور ما افتتاح است نه انتقال!
در چنین منطقهای از خاورمیانه! تصمیم منطقی و عاقلانه این است که یک کانال رایگان در یکی از پلتفرمهای داخلی(ایتا، روبیکا و ...) صرفا افتتاح کنید و محصولات خود را همزمان که در اینستاگرام منتشر میکنید، در پلتفرم داخلی هم قرار دهید.
و از مشتریان خود بخواهید شما را در آنجا هم دنبال کنند. (نیازی نیست که فعالیت اصلی خود را در اینستاگرام متوقف کنید، فقط یک کانال پشتیبان و جایگزین برای شرایط بحرانی داشته باشید.)
- یکبار برای همیشه یک بستر ایمن برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
اگر بستر اصلی بیزینس شما روی پلتفرم ناپایدار اینستاگرام بنا شده است، هر لحظه منتظرفروریختن آن به دلایلی مثل قطعی اینترنت، بسته شدن پیج، تشدید فیلترینگ و ... باشید(مخصوصا در ایران)
ما نمیگوییم از امروز پیج خود را که حاصل زحمت و هزینه فراوان است تعطیل کنید؛ اما میگوییم که در کنار پیج خود، یک بستر امن برای همیشه داشته باشید.
در حال حاضر امن ترین بستر کسب و کارهای آنلاین در کل دنیا، وبسایتها میباشند؛
زیرا تعیین قوانین، مدیریت و دسترسی کامل آن در اختیار صاحب کسب و کار میباشد و مثل اینستاگرام یا هر پلتفرم اجتماعی دیگر(حتی داخلی ها)، قرار نیست قوانینشان را به شما تحمیل کنند و هر زمان که بخواهند شما را وارد بحران کنند.
جالب است بدانید، وبسایتها حتی در زمان قطع دسترسی اینترنت جهانی، بازهم با اینترنت ملی کار میکنند و حتی از بحرانهای حاصل از تصمیمات سیاسی هم در امان خواهید بود.
و یکی از بزرگترین مزیتهای وبسایت امکان پشتیبانگیری امن از تمامی اطلاعات، سفارشات و مشتریان میباشد و در بدترین شرایط ممکن، شما میتوانید از اطلاعات حیاتی کسب و کارتان را روی یک فلش در جیب شلوارتان محافظت کنید!
لازم به ذکر است که راهکارهای 1 تا 3 معمولا بسیار کم هزینه و حتی رایگان قابل انجام هستند اما راهکار 4 به دلیل ارزش ذاتی و اهمیتی که دارد جزو راهکارهای غیررایگان مدیریت بحران کسب و کارهای آنلاین محسوب میشود.
شما به عنوان یک مدیر مدبر، باید تصمیم بگیرید که چقدر برای پیشرفت کسب و کارتان تا امروز هزینه کردهاید و حفظ ایمنی آن در شرایط بحران چقدر برایتان اهمیت دارد؛
اگر تصمیم گرفتید که کسب و کارتان را در بستر وبسایت مدیریت نمایید و برای همیشه خیالتان از بابت بحرانهای پیش رو آسوده باشد، لازم است بدانید که آژانس خلاق مارکتینگ دیجیتالون( لینک: https://digitaloon.net/) شرایطی حمایتی برای کسب و کارها درنظر گرفته است.
شرکت تبلیغاتی دیجیتالون ( لینک: https://digitaloon.net/ ) سالهاست که در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو و تبلیغات دیجیتال به کسب و کارها خدمات تخصصی ارائه میدهد و در حال حاضر شرایط حمایتی زیر را درنظر گرفته است:
- مشاوره رایگان و ارائه راهکارهای مدیریت بحران برای کسب و کارهای آنلاین
- شرایط ویژه پرداخت اقساطی برای خدمات طراحی سایت و ایمن سازی کسب و کارها
این شرکت با مجوز رسمی از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و تاییدیه بینالمللی در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ، راهکارهای کاربردی را برای حفظ و توسعه کسب و کار شما ارائه خواهد داد.
جمع بندی
در پس هر بحران، کسب و کارها به دو گروه تقسیم میشوند؛
گروهی که مدیران آنها مدیریت بحران نکرده اند و نابودی کسب و کارشان درس عبرتی خواهد شد برای دیگران
و گروهی که با پیشگیریهای قبل از بحران و مدیریت حین بحران، الگویی میشوند برای همه
امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم و هرچند تاکید میکنیم که حداقل دو مورد از راهکارهای مذکور را برای ایمن سازی کسب و کار خود انجام دهید اما امیدواریم که هیچگاه نیاز به استفاده عملیاتی از آنها نداشته باشید.