میلیاردر هنگ کنگی با ثبت دامنه جنجالی خود بار دیگر خبرساز شد

ریچارد لی رییس میلیاردر شرکت Hong Kong telecom ، آدرس اینترنتی اختصاصی خود را با نام ..rechardli با هزینه ۲۵۰ هزار دلار خریداری کرد.

میلیاردر هنگ کنگی با ثبت دامنه جنجالی خود بار دیگر خبرساز شد

به گزارش کلیک، بسیاری از افراد توانایی ثبت نام خود را در دامنه com. دارند اما ریچارد لی توانسته است از فضای نام اینترنت استفاده کند تا دامنه سطح بالای خود را ثبت کند. این دامنه سطح بالا در هفته جاری به طور رسمی به کتابچه آدرس جهانی اینترنت اضافه شد.

به علاوه، آقای لی در حال حاضر می تواند هزاران یا میلیون ها نام دامنه که حاوی نام خودش است ایجاد کرده و میزبان یک وب سایت در home.richardli.com یا work.richardli.com باشد.
۱
شاید آقای لی حرکات خلاقانه ای انجام دهد. برای مثال می تواند عکس هایی از زمان صرف ناهار خود تهیه کرده و برای تمام افرادی که علاقمند به دانستن فعالیت های روزمره او هستند در lunch.richardli قرار دهد. یا حتی می تواند خدمات کوتاه سازی URL ایجاد کند.

اگر بخواهیم عاقلانه به این موضوع نگاه کنیم هدف خاصی برای داشتن یک دامنه سطح بالای خصوصی وجود ندارد. هزینه این دامنه سطح بالا برای آقای لی ۲۵۰ هزار دلار بوده است و سالانه حداقل ۲۵۰ هزار دلار نیز برای وی خرج خواهد داشت.

اما این هزینه برای تاجر و میلیاردر هنگ کنگی آزار دهنده نیست - وی پسر یکی از ثروتمندترین افراد آسیا لی کا شینگ است. ارزش خالص لی ۴٫۷ میلیارد دلار است و نام وی در بین ۵۰۰ نفر از ثروتمدترین افراد جهان قرار دارد و ارزش خالص پدر او ۲۷٫۱ میلیارد دلار بوده و بیستمین مرد ثروتمند جهان است.

ممکن است به نظر برسد آقای لی از تفاوت بین داشتن یک نام دامنه و اجرای یک زیر ساخت اینترنتی آگاه نیست؛ اما وی می تواند ادعا کند که فردی زیرک در مورد فناوری است چرا که در دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده (بعد از ۳ سال بدون دریافت مدرک از این دانشگاه و رشته اش خارج شد) و عضو کمیسیون جهانی زیرساخت اطلاعات است.

مهارت ها و بینش های آقای لی به نظر جهانی نمی رسد. وی در سال ۲۰۰۰ PCCW را از Cable and Wireless Hong Kong Telecom که تحت مالکیت بریتانیا بود خرید. این معامله درست بعد از اینکه پیشنهاد مخابرات سنگاپور به دلایل سیاسی رد شد صورت گرفت.

اما آقای لی هنگامی که چند سال قبل تلاش کرد این دامنه سطح بالا را بدون جلب رضایت دولت و رهبران کسب و کار به احزاب خارجی بفروشد موجب برانگیختن خشم آن ها شد. سال گذشته تلاش او برای خرید ۴۹ درصد از سایت ویدیویی Dailymotion با شکست مواجه شد.

البته شاید ریچارد لی فرصتی برای ارائه یک برند شخصی پیدا کرده است و فکر می کند همه افراد چنین فرصتی ندارند. به هر حال در شرایطی که دامنه سطح بالای هزاران شرکت که برند آن به نام خود شرکت است به دلیل عدم سود دهی (lack of interest) دچار پسرفت می شود دیدن اینکه یک نفر از دامین های جدید و همچنین خودش دفاع می کند قابل ستایش است.

منبع :theregister

ارسال نظر