جدیدترین کامپیوتر کوانتومی IBM در اختیار محققین ژاپنی قرار گرفت

کامپیوتر کوانتومی IBM برای نخستین بار هزاران کیلومتر دورتر از آزمایشگاه بیگ بلو ساخته شده و در اختیار پژوهشگران ژاپنی قرار گرفته است.

جدیدترین کامپیوتر کوانتومی IBM در اختیار محققین ژاپنی قرار گرفت

کامپیوتر کوانتومی IBM

کمپانی IMB به تازگی از یک کامپیوتر کوانتومی جدید در ژاپن رونمایی کرده است. کامپیوتر کوانتومی ابررسانایی Q System One برای نخستین بار در خارج از مرکز اصلی ساخته شده و به منظور اجرای آزمایشات کوانتومی در اختیار محققین ژاپنی قرار می‌گیرد.

ساخت و کنترل مؤلفه‌های کامپیوترهای کوانتومی به ‌اندازه‌ای چالش‌برانگیز و دشوار است که تنها به آزمایشگاه‌های تخصصی مثل مرکز محاسبات IBM در پوکیپسی محدود می‌شود. البته Q System One به حدی از کمال رسیده که می‌توان آن را در خارج از آزمایشگاه (مثل کاواساکی ژاپن) ساخت.

کمپانی IBM و سازمان‌های ژاپنی سابقه همکاری طولانی‌مدت با یکدیگر دارند. در سال 2019، این شرکت آمریکایی با دانشگاه توکیو پیمان همکاری بسته و تجارت‌ها و مراکز علمی متعدد در سراسر کشور ژاپن را برای مشارکت در پژوهش‌های کوانتومی دعوت کرد.

کامپیوترهای کوانتومی با بهره‌گیری از برخی مشخصات کوانتومی (مختص مکانیک کوانتومی) روزی قادر به اجرای محاسباتی خواهند بود که هرگز از عهده رایانه‌های امروزی (کامپیوترهای کلاسیک) برنمی‌آید.

این دستاورد، پیامدهای قابل‌توجهی در صنایع مختلف به همراه دارد؛ به عنوان مثال، تیم پژوهش‌های شیمیایی میتسوبیشی با هدف بهبود نمایشگرهای اولد، الگوریتم‌های کوانتومی خاصی را طراحی کرده‌اند که قادر به فهم رفتار پیچیده مؤلفه‌های شیمیایی این نمایشگر هستند. با این کار می‌توان مصرف انرژی توسط اولد را کاهش داد.

به طور مشابه، گروه مالی Mizuho با همکاری میتسوبیشی در حال توسعه الگوریتم‌های کوانتومی است که می‌تواند سرعت اجرای عملیات مالی نظیر شبیه‌سازی‌های مونت‌کارلو را افزایش دهد. بدین ترتیب، امکان بهینه‌سازی مدیریت پورتفو به لطف تحلیل ریسک بهتر و قیمت‌گذاری گزینه فراهم می‌شود.

با دسترسی به کامپیوتر Q System One، پژوهش در حوزه‌های مربوطه به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از رهبران صنعتی دیگر مثل سونی، تویوتا، هیتاچی، توشیبا و JSR نیز در حال بررسی فناوری‌های کوانتومی هستند.

رایانش کوانتومی هنوز در مراحل اولیه تحقیقاتی به سر می‌برد. در حال حاضر استفاده از رایانه‌های کوانتومی برای اجرای محاسبات ارزشمند (از لحاظ تجاری) غیرممکن است.

از طرف دیگر، دانشمندان در راستای رسیدن به اثبات مفاهیم، سعی در شناسایی کاربردهای بالقوه داشته و آن‌ها را در مقیاس‌های بسیار کوچک مورد آزمایش قرار می‌دهند، تا زمانی که سخت‌افزار مورد نیاز آماده شود.

ارسال نظر