چگونه تصویر تلویزیون را درست کنیم؟

تنظیم و شخصی‌سازی تصویر در تلویزیون‌های هوشمند باعث می‌شود که بتوانید بهترین رنگ را در تلویزیون خود مشاهده کنید و جزئیات تصاویر به صورت واضح برای شما نمایان شود.

چگونه تصویر تلویزیون را درست کنیم؟

برای درست کردن تصویر تلویزیون‌ های هوشمند، پارامترهای مختلفی مانند: میزان روشنایی، کنتراست، شارپنس و ... وجود دارد که جهت تنظیمات حرفه‌ای به صورت کاملاً دقیق قابل تنظیم هستند. در این مقاله، به بررسی مشکلات تصویر و چگونگی تنظیم تصویر در تلویزیون‌های هوشمند خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به مشاوره و یا تعمیر تلویزیون می توانید با مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون مجاز سیما تماس بگیرید. این مرکز با بیش از سه دهه تجربه در زمینه تعمیرات تلویزیون می تواند تمامی مشکلات شما را در امر تعمیر تلویزیون حل کند.

تنظیمات تصویر تلویزیون

تنظیمات تصویر تلویزیون

تنظیمات رنگ و روشنایی تلویزیون با پارامترهای زیر انجام می‌شود که هر کدام به طور مجزا مشخص شده است. برای تنظیم رنگ و روشنایی بهینه، بهتر است از یک تصویر مانند چهره انسان استفاده کنید که برای همه آشناست تا به طبیعی ترین رنگ و نور در تصویر برسید.

  1. کنتراست (Contrast): مهم‌ترین عامل تأثیر‌گذار بر کیفیت تصویر است. نسبت روشنایی روشن‌ترین نقطه‌ی تصویر به تیره‌ترین نقطه‌ی آن می‌باشد که افزایش بیش از حد آن باعث از بین رفتن جزئیات در نواحی روشن خواهد شد. برای تنظیم، از تصاویر با نقاط روشن در پس‌زمینه‌ی روشن استفاده کنید.
  2. روشنایی (Brightness): تعیین‌کننده‌ی شدت روشنایی نقاط تیره‌ی تصویر است. افزایش بیش از حد آن باعث تبدیل رنگ سیاه به خاکستری می‌شود. برای تنظیم، از تصاویر تاریک استفاده کنید تا نقاط واقعاً تیره حفظ شوند. تنظیم روشنایی تصویر کمی پیچیده‌تر از تنظیم کنتراست است و ممکن است با یک تصویر خاص نتیجه‌ی مطلوبی نگیرید.
  3. رنگ یا (Color): معمولاً تلویزیون‌ها در مورد شدت رنگ در حالت پیش‌فرض از عدد ۵۰ درصد استفاده می‌کنند. اگر شدت را کم کنید، رنگ‌ها از بین می‌روند و تصویر سیاه و سفید می‌شود. اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم، رنگ طبیعی صورت به نارنجی و حتی قرمز نمایش داده خواهد شد.
  4. تن یا گرمی و سردی رنگ (Color Temprature) یا (Color Tone): منظور از تن رنگ، گرمی و سردی آن است. معمولاً از دو واژه‌ی سرد و گرم برای مشخص کردن تن آبی یا قرمز تصویر استفاده می‌شود. برای تنظیم تن رنگ هم از تصویر چهره استفاده می‌کنیم که در حالت عادی کمی نارنجی است.
  5. تیزی یا (Sharpness): این پارامتر شدت تیزی لبه‌های تصویر را مشخص می‌کند. اگر تیزی را کم کنیم، تصویر مات می‌شود و برخی جزئیات مثل چین صورت از بین می‌روند.

تنظیمات رنگ تصویر تلویزیون

تنظیمات رنگ تصویر تلویزیون

برای تنظیم رنگ تلویزیون می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  1. ابتدا دکمه‌ی "منو" روی کنترل را فشار دهید تا منوی اصلی باز شود.
  2. در منوی باز شده، با استفاده از دکمه‌های جهتی بالا و پایین، گزینه‌ی "Picture mode" را انتخاب کنید و دکمه‌ی "Enter" را فشار دهید.
  3. در این بخش، می‌توانید با استفاده از دکمه‌های جهتی بالا و پایین، میان گزینه‌هایی مانند "Backlight"، "Brightness"، "Contrast" و غیره جابه‌جا شوید و مقدار هر کدام را به دلخواه تنظیم کنید.
  4. پس از انجام تغییرات مورد نظر، دکمه‌ی "Exit" را فشار دهید تا تنظیمات ذخیره شوند.

به این ترتیب می‌توانید تنظیمات رنگ و کیفیت تصویر تلویزیون را درست کنید.

 

حالت های پیشفرض تصویر تلویزیون  (Picture Mode)

معمولاً در تلویزیون های هوشمند پیش ‌تنظیم‌های متنوعی برای تنظیم روشنایی، رنگ و سایر عوامل تصویری وجود دارد تا کیفیت تصویر را برای نیازهای خاص بهینه سازد. اکثر افراد از پیش‌تنظیم استاندارد استفاده می‌کنند. زیرا این تنظیمات برای طیف وسیعی از تصاویر و فیلم ها مناسب است.

با این حال، پیش‌ فرض های دیگری نیز در دسترس هستند که برای شرایط خاص مناسب‌ترند:

  1. APS (صرفه‌جویی خودکار در مصرف برق): این حالت روشنایی پس‌زمینه و کلی تصویر را کاهش می‌دهد تا مصرف برق کم شود.
  2. سینمایی: این حالت رنگ‌ها و نرخ تازه‌سازی تصویر را برای تماشای فیلم‌های سینمایی بهینه می‌کند.
  3. ورزشی: این حالت برای نمایش حرکات سریع و رنگ‌های روشن و هیجان‌انگیز بهینه‌سازی شده است.
  4. بازی: این حالت با حذف بخش‌های زیادی از پردازش تصویر، زمان واکنش سریع‌تر را فراهم می‌کند.
  5. متخصص تکنی‌کالر: این حالت دقت رنگ‌ها را بهینه می‌کند.
  6. متخصص (اتاق پرنور و اتاق کم‌نور): این حالت‌ها تنظیمات دقیق رنگ و روشنایی را برای محیط‌های نوری متفاوت فراهم می‌کنند.
  7. درخشان: این حالت روشنایی و کنتراست بیشتری دارد و برای نمایشگرهای فروشگاهی مناسب است.

چگونه تصویر شطرنجی تلویزیون را درست کنیم؟

مشکل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده نادرست از دستگاه، ضعف آنتن، مشکلات داخلی و خرابی تنظیمات تلویزیون رخ دهد.

اگر تصویر تلویزیون شطرنجی است اما صدا واضح میرسد، برای درست کردن تصویر تلویزیون، ابتدا آنتن را تنظیم کنید. جابجا کردن آنتن و بررسی کابل‌های اتصالی به تلویزیون می‌تواند مشکل را رفع کند.

اگر تلویزیون به دستگاه‌های جانبی متصل است و همزمان با اتصال دستگاه تصویر شطرنجی می‌شود، ابتدا کابل‌های ورودی و خروجی و سپس خود دستگاه گیرنده را بررسی کنید. در صورت نیاز کابل آسیب دیده را تعویض کنید.

اگر علت خرابی قطعات سخت افزاری مانند: مین برد یا پنل باشد. در این صورت، مراجعه به نمایندگی تعمیرات تلویزیون توصیه می‌شود.

چگونه کم نور بودن تصویر تلویزیون را درست کنیم؟

یکی از مشکلات رایج در تلویزیون‌ها، کاهش ناگهانی و یکباره نور تصویر تلویزیون است. برای رفع این مشکل، می‌توان مراحل زیر را انجام داد:

ابتدا، تنظیمات روشنایی تصویر را بررسی کنید. به قسمت تنظیمات نور تلویزیون بروید و روشنایی تصویر را افزایش دهید.

در گام بعدی، کابل‌ها و دستگاه‌های جانبی مانند: رسیور یا گیرنده دیجیتال را بررسی کنید. اگر کابل‌ها قدیمی هستند، بهتر است ابتدا وضعیت آن‌ها را چک کنید. اگر مشکل برطرف نشد، به تنظیمات کنتراست تصویر بروید.

گاهی اوقات، کنتراست تصویر به طور ناخواسته توسط دیگران کاهش می‌یابد و این باعث کاهش نور صفحه تلویزیون می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، شدت نور تصویر را ثابت نگه دارید. 

اما اگر کنتراست را پایین تنظیم کنید، می‌توانید یکنواختی نور تصویر را حفظ کنید. با این کار، تفاوت بین نقاط تاریک و روشن در تصویر کمتر می‌شود و تصویر واضح‌تر به نظر می‌رسد.

در صورتی که با این مراحل مشکل تلویزیون برطرف نشد، احتمالاً دلیل اصلی مشکل در بک لایت است. در این مورد، بک لایت باید تعمیر یا تعویض شود. 

درست کردن تصویر تیره و تاریک تلویزیون

یکی از مشکلات شایع در تلویزیون‌ها، تاریک شدن تصویر تلویزیون است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که باید بررسی و رفع شوند:

  1. تنظیمات نامناسب روشنایی و کنتراست: مهم‌ترین عامل تاریک شدن تصویر، تنظیمات نادرست گزینه‌های روشنایی (Brightness) و کنتراست (Contrast) در منوی تنظیمات تلویزیون است.
  2. حالت تصویر نامناسب: تلویزیون‌های امروزی معمولا چندین حالت پیش‌فرض تصویر (Picture Mode) مانند استاندارد، سینمایی، ورزشی و ... دارند. اگر حالت انتخاب شده برای محیط استفاده مناسب نباشد، ممکن است باعث تاریک شدن تصویر شود.
  3. نور محیط اطراف: اگر تلویزیون در محیطی با نور شدید قرار گرفته باشد، نور اطراف می‌تواند باعث کاهش کنتراست و تاریک شدن تصویر تلویزیون شود. برای رفع این مشکل، باید محیط اطراف را با استفاده از پرده یا کرکره‌های مناسب کم نور کنید.
  4. مشکلات سخت‌افزاری: در برخی موارد، تیره شدن تصویر تلویزیون ناشی از مشکلات فنی و سخت‌افزاری مانند: خرابی لامپ تصویر (Backlight)، مشکل در پنل نمایشگر، یا سایر قطعات الکترونیکی تلویزیون باشد. در این صورت، نیاز به تعمیر تلویزیون است.

چگونه بهم ریختگی رنگ تلویزیون را درست کنیم؟

بهم ریختگی رنگ در تصویر تلویزیون یا همان سبز، آبی، سفید، بنفش و ... شدن تصویر تلویزیون می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد که باید به آنها رسیدگی شود:

  1. تنظیمات رنگ نامناسب: مهم‌ترین دلیل بهم ریختگی رنگ ها، تنظیمات نادرست گزینه‌های رنگی مانند: دما رنگ (Color Temperature)، اشباع رنگ (Color Saturation) و تعادل رنگ (Color Balance) در منوی تنظیمات تلویزیون است. این تنظیمات باید به صورت مناسب و متعادل انجام شوند.
  2. حالت تصویر نامناسب: همانطور که در مورد تاریک شدن تصویر گفته شد، انتخاب حالت تصویر (Picture Mode) نامناسب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کیفیت رنگ ها شود. بهتر است حالت مناسب برای محیط استفاده انتخاب شود.
  3. تداخل های الکترومغناطیسی: قرار گرفتن تلویزیون در نزدیکی منابع میدان الکترومغناطیسی قوی مانند اسپیکر می‌تواند باعث بهم ریختگی رنگ‌ها شود. در این صورت، چنین منابعی را ازتلویزیون دور کنید.
  4. مشکلات سخت‌افزاری: گاهی اوقات بهم ریختگی رنگ ها ناشی از مشکلات فنی و سخت‌افزاری مانند: خرابی تیونر رنگ، مشکل در پردازشگر تصویر یا سایر قطعات الکترونیکی تلویزیون می‌باشد. 

چگونه مشکل پارازیت در تلویزیون را درست کنیم؟

پارازیت در تلویزیون می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برای رفع آن باید به این دلایل رسیدگی کرد:

  1. تداخل امواج الکترومغناطیسی: قرار گرفتن تلویزیون در نزدیکی منابع امواج الکترومغناطیسی قوی مانند موتورها، بلندگوها، آنتن های رادیویی و تجهیزات الکتریکی دیگر می تواند باعث ایجاد پارازیت در تصویر و صدای تلویزیون شود. برای رفع این مشکل باید منابع امواج الکترومغناطیسی را از تلویزیون دور کنید.
  2. مشکلات در آنتن تلویزیون: اتصالات ضعیف یا کابل‌های آسیب‌ دیده آنتن می تواند باعث ایجاد پارازیت شود. برای رفع این مشکل باید اتصالات آنتن را بررسی و تعمیر یا آنتن را تعویض کنید.
  3. مشکلات سخت‌افزاری: خرابی قطعات الکترونیکی داخل تلویزیون مانند تیونر، پردازشگر تصویر و ... می تواند منجر به ایجاد پارازیت شود. رفع این مورد به تخصص و دانش فنی نیاز دارد.
  4. مشکل در کابل‌های اتصال: استفاده از کابل‌های نامناسب یا آسیب‌دیده برای اتصال تلویزیون به منابع ورودی می تواند باعث ایجاد پارازیت شود. برای رفع این مشکل باید کابل‌های اتصال را بررسی و در صورت نیاز تعویض کرد.

 

ارسال نظر