پشتیبانی شبکه از راه دور تنها با یک کلیک

برای نگهداری و رفع مشکلات سرورها و تجهیزات کامپیوتری در سیستم هر شبکه نیاز به وجود پشتیبانان احساس می شود.

پشتیبانی شبکه از راه دور تنها با یک کلیک

تیم پشتیبانی در هر اداره و سازمانی وظایف مهمی بر عهده دارد و به بخش های سخت افزاری و نرم افزاری سیستم رسیدگی می کند.

برای نگهداری و رفع مشکلات سرورها و تجهیزات کامپیوتری در سیستم هر شبکه نیاز به وجود پشتیبانان احساس می شود. تیم پشتیبانی در هر اداره و سازمانی وظایف مهمی بر عهده دارد و به بخش های سخت افزاری و نرم افزاری سیستم رسیدگی می کند. در کنار مفاهیم پشتیبانی شبکه، مقوله پشتیبانی از راه دور مطرح می شود که اهمیت زیادی در شبکه های امروزی دارد. بسیاری از شرکت های امروزی از خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور استفاده می کنند که سبب صرفه جویی در وقت و زمان و هزینه های صرف شده خواهد شد. با استفاده از این راهکارها، هر گونه مشکل در سیستم شبکه در سریع ترین زمان ممکن برطرف خواهد شد. 

پشتیبانی شبکه از راه دور چگونه انجام می شود؟

اگر پشتیبانی کردن از شبکه از راه دور و به صورت غیر حضوری انجام شود، محدودیت های جغرافیایی برای رسیدگی به وضعیت عملکرد سیستم های سازمانی و شرکتی از بین می رود. با این روش کارشناسان پشتیبانی در هر محلی که باشند، به سادگی می توانند خدمات پشتیبانی را برای رفع آسیب های ایجاد شده انجام دهند. در این روش از فرایند ریموت زدن بر روی سیستم استفاده می شود که امور پشتیبانی نرم افزاری را ساده تر می کند. با استفاده از این روش های نوین هزینه های سازمانی برای استفاده از خدمات پشتیبانی به شدت کاهش می یابند. 

خدمات ریموت در شبکه

در صورتی که از روش های غیر حضوری، خدمات پشتیبانی شبکه را انجام دهید به سیستم ریموت نیاز خواهید داشت. این سیستم قابلیت هایی را برای پشتیبانی از راه دور در اختیار تیم کارشناسی قرار می دهد. در این سیستم از راه دور به فایل های داخلی شبکه دسترسی خواهید داشت، ایرادات فنی موجود در شبکه را از راه دور برطرف خواهید کرد و بازدیدهای دوره ای سایت را با موفقیت انجام می دهید. در روش پشتیبانی غیر حضوری کاربران به یک سرور متصل شده و خدمات پشتیبانی را از این طریق انجام می دهند. 

پشتیبانی شبکه از راه دور

روش فعالی کردن ریموت

به طور کلی روش فعال سازی ریموت در سیستم عامل های مختلف برای پشتیبانی شبکه از راه دور یکسان است و از قوانین ثابتی پیروی می کند. برای استفاده از این قابلیت ها در ویندوز 10 وارد بخش Properties  قسمت مای کامپیوتر می شوید و از این پنجره گزینه Remote Setting را انتخاب می کنیم. سپس وارد بخش System Properties شده و مراحل زیر را دنبال می کنیم:

  1. در این بخش سربرگ Remote را پیدا کنید. 
  2. سپس گزینه Remote Assistance را انتخاب کرده و تیک گزینه Allow Remote Assistance Connections to this Computer را بزنید. 
  3. سپس در بخش بعدی Remote Desktop را انتخاب می کنیم. 
  4. در این قسمت Allow Remote Connections to this computer را انتخاب کرده و اوکی می کنیم.
  5. پس از این مراحل نرم افزار remote desktop را بر سیستم مورد نظر اجرا کرده و خدمات پشتیبانی از راه دور را ارائه می دهیم. 

انواع نرم افزارها برای پشتیبانی شبکه از راه دور 

برای ارائه خدمات پشتیبانی شبکه از انواع نرم افزارهای تخصصی استفاده می شود که هر یک عملکرد ویژه ای در این زمینه دارند. در این بخش با دو نرم افزار فوق کاربردی برای ارائه خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور آشنا می شوید:

نرم افزار anydesk

یکی از مهمترین نرم افزارهای پشتیبانی شبکه از راه راه دور با نام anydesk معرفی می شود که با اتصال به اینترنت با کاربران در تعامل خواهد بود. این نرم افزار هم بر روی سیستم و هم بر روی دستگاه های پشتیبانی نصب می شود. شما می توانید با استفاده از آن به سرورهای موجود متصل شده و مشکلات آن ها را از این طریق برطرف کنید. برای استفاده از این پلتفرم باید حتما کد رانی دسک آن را در فیلدهای مربوطه وارد کنید. با استفاده از نرم افزار تخصصی anydesk فردی که بر روی دستگاه ریموت می زند به کلیه بخش بندی های سیستم دسترسی خواهد داشت. امکانات ارسال فایل با استفاده از این نرم افزار به سادگی در اختیار کاربران قرار می گیرد. 

نرم افزار teamviewer

نرم افزار پشتیبان teamviewer، برای دسترسی به سیستم کاربران شبکه ارائه شده و کل سیستم مورد نظر را تحت کنترل دارد. با استفاده از قابلیت های این پلتفرم می توانید به سیستم مورد نظر وصل شده و وقایع مربوطه را در هر دو دستگاه پیگیری کنید. حل مشکلات و رفع آسیب های احتمالی با استفاده از این نرم افزار با ساده ترین روش ها میسر خواهد بود. برای استفاده از آن باید حتما نرم افزار را برای دستگاه های مبدا و مقصد نصب کرده باشید. در بخش هایی از این نرم افزارها سیستم هایی برای گزارش گیری وجود دارند که بر قابلیت های موجود در آن می افزایند. 

مزایای اقتصادی پشتیبانی از راه دور 

خدمات پشتیبانی شبکه از نظر مالی و اقتصادی مزایایی برای شرکت ها و سازمان ها به همراه دارد و هزینه های آن ها را کاهش می دهد. در صورتی که از این روش پشتیبانی برای حضور کارشناسان مربوطه استفاده شود، خدمات آن ها به صورت پاره وقت ارائه خواهد شد که سبب کاهش دستمزدهای پرداختی می شود. به علاوه هزینه های ایاب و ذهاب تیم کارشناسی نیز در این فرایند از بین می روند.

در صورتی که این خدمات به صورت غیر حضوری ارائه شوند، مشکلات موجود در سیستم در زمان کوتاه تری مشخص خواهند شد و از ایجاد خسارت در بخش های مختلف شبکه پیشگیری می شود. به این ترتیب ریسک پرداخت هزینه های تعمیراتی بالا برای کارفرمایان به وجود نمی آید.

محدودیت های پشتیبانی غیر حضوری شبکه

پشتیبانی شبکه به صورت غیر حضوری علاوه بر ده ها مزیت اساسی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم، محدودیت هایی نیز به دنبال دارد. در این روش دسترسی به بخش های سخت افزاری شبکه میسر نخواهد بود. به این ترتیب کارشناسان به صورت شخصی نمی توانند معایب و ایرادات فنی موجود در سیستم پیش رو را برطرف کنند. در این زمینه به زیرساخت های اینترنتی قدرتمندی نیاز داریم که باید حتما در سیستم شبکه فراهم شوند. بی شک برای استفاده از این زیرساخت ها نیاز به صرف هزینه های گزاف و سرمایه گذاری بالایی خواهیم داشت. استفاده از اینترنت پرسرعت تاثیر نامطلوبی بر طول عمر شبکه و اجزای مختلف آن بر جای می گذارد. 

خدمات پشتیبانی شبکه از راه دورایمن نت

اقدامات امنیتی پشتیبانی شبکه از راه دور 

برای بهبود خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور برخی اقدامات اساسی انجام می شوند که ایمنی اطلاعات موجود را حفظ می کنند:

  1. در این زمینه از نرم افزارهای تخصصی با میزان امنیت بالا استفاده می شود که کیفیت عملکرد سیستم را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهند. 
  2. در بخش هایی از شبکه سرورهایی وجود دارند که نیازی به پشتیبانی نخواهند داشت. به این ترتیب دسترسی به آن ها بسته می شود. 
  3. نصب برنامه های امنیتی برای جلوگیری از ریموت ناخواسته در بخش های مختلف از مهمترین اقدامات امنیتی این روش های پشتیبانی محسوب می شود. 

جمع بندی

خدمات پشتیبانی شبکه از اهمیت زیادی در سیستم شبکه های امروزی برخوردار هستند. در این زمینه باید حتما از خدمات کارشناسان فنی معتبر استفاده کنید تا کیفیت پشتیبانی از بخش های مختلف شبکه به حد استاندارد برسد. در سال های اخیر روش هایی برای ارائه خدمات غیر حضوری در زمینه پشتیبانی شبکه ابداع شده اند و از انواع نرم افزارهای تخصصی در این زمینه استفاده می شود. در این بخش موارد امنیتی استفاده از این راهکارها را نیز بررسی کردیم. 

 

 

ارسال نظر