نقد و بررسی گوشی Sony Xperia XA Ultra

شرکت سونی چندی است که از یک گوشی جدید از سری گوشی های هوشمند X خود رونمایی کرده است. با نقد و بررسی گوشی Xperia XA Ultra همراه باشید.

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia XA Ultra

کلیک - شرکت سونی با شروع سال ۲۰۱۶ از تولید سری گوشی های اختصاصی و گران قیمت Z دست کشید و به جای آن رو به تولید سری جامع تری با عنوان X کرد که به گوشی های میان رده تا حرفه ای نزدیک است. برای دیدن نتیجه این تغییر برند، ما باید چند ماه منتظر بمانیم و ببینیم آیا این تغییر، نتیجه مثبتی را در جهت بالا بردن سهم سونی از بازار گوشی های هوشمند دارد یا نه. اما ما اکنون می توانیم یکی از گوشی های این سری را بررسی کرده و موفقیت یا عدم موفقیت آن را حدس بزنیم.

گوشی هوشمند Xperia XA Ultra جدیدترین محصول سونی از سری X است. این فبلت ۶ اینچی دارای قاب فلزی بوده و از یک دوربین سلفی با وضوح بالا و فلش بهره می برد. این گوشی از امکانات سخت افزاری معقول و مناسبی برخوردار است.

این گوشی که ۳۶۹ دلار قیمت گذاری شده است، دارای قابلیت های غیر قابل انتظاری است که آن را از گوشی های میان رده متمایز کرده و در پله ای بالاتر قرار می دهد.

طراحی

همانطور که مشخص است XA Ultra یک گوشی غول پیکر است. این گوشی بزرگ و سنگین وزنی معادل ۱۹۰ گرم دارد. با در نظر گرفتن این موارد می توان گفت که باید این دستگاه را در گروه فبلت ها قرار داد.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-016

گذشته از ابعاد XA Ultra، این گوشی دارای طراحی آشنایی از محصولات سونی است که بر اساس فلسفه همیشگی طراحی مستطیلی این شرکت ساخته شده است. این گوشی با یک قاب فلزی مستحکم محافظت می شود و به لطف لبه های اضافی باریک و خوش ساخت آن، به نظر می رسد که صفحه نمایش در هوا شناور است. سایر قسمت های گوشی از جنس پلی کربنات است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-002

دکمه های کاهش و افزایش صدا همراه با کلید پاور به صورت هوشمندانه ای در سمت راست گوشی گنجانده شده اند، به گونه ای که حتی اگر این گوشی غول پیکر را فقط با یک دست نگه داشته باشید به راحتی می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این ها سونی یک کلید فیزیکی مخصوص تصویر برداری نیز در نظر گرفته است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-010

در بخش طراحی چیز دیگری که نظر شما را جلب می کند، دوربین بزرگ به کار رفته در جلوی گوشی است که به دستگاه طلایی به کار رفته برای این بررسی عظمتی خاص می بخشد. اگر چه این یک نظر شخصی است، ولی مدل طلایی آن کمی رنگ و رو رفته به نظر می رسد و پیشنهاد می کنیم مدل های مشکی و سفید آن را نیز حتما امتحان کنید.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-008

صفحه نمایش

نقطه عطف این گوشی عظیم، صفحه نمایش LCD آن با سایز ۶ اینچ و رزولوشن ۱۹۲۰x1080 است. اما پس از بررسی، کیفیت آن چندان چنگی به دل نمی زد و تست های علمی ما نیز این موضوع را ثابت کرد.

در واقع باید گفت نه تنها صفحه نمایش گوشی Ultra خوب نیست، بلکه نقطه ضعف آن نیز به شمار می آید. ما آزمایش خود را از رنگ های سرد طیف ۹۴۰۰K آغاز نمودیم که رنگ ها به میزان قابل توجهی به سمت آبی و بیشتر به سفید و خاکستری گرایش داشت. با توجه به این موضوع دیگر لازم به گفتن نیست که وضعیت رنگ های قرمز، سبز و آبی خالص چگونه بود. رنگ آبی در بین تمام آن ها غالب و مشخص بود.

میانگین گاما صفحه نمایش در حدود ۲٫۶۱ بوده و همچنین دقت رنگ نیز متوسط است. در مورد روشنایی صفحه XA Ultra عملکرد خوبی دارد و هم در بیشترین میزان نور و هم در کمترین، کاملا راضی کننده است.

در پایان می توان گفت که مهم ترین نقطه ضعف گوشی XA Ultra صفحه نمایش آن است. اگرچه این گوشی برای استفاده در محیط باز بسیار مناسب است و صفحه آن نور زیادی را تولید می کند ولی کالیبره نبودن رنگ صفحه نمایش نا امید کننده است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-014

مقایسه شاخص های کیفیت صفحه نمایش

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-555

رابط کاربری و عملکرد

زمان زیادی از آخرین باری که سونی در بخش نرم افزاری خود تغییر بزرگی به وجود آورده است می گذرد و این شرکت فقط به به روز رسانی ها جزئی بصری و قابلیت های جدید اکتفا می کند. اگر چه این اتفاق باعث شده که رابط کاربری سری گوشی های Xperia کاملا به هم شبیه باشند، ولی از نظر ما این امر بسیار خوبی است؛ چرا که از قابلیت های بلا استفاده و اضافی مانند گوشی های سامسونگ و ال جی خبری نیست.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-004

با این حال، افرادی که به دنبال کمی قابلیت های جانبی هستند نیز باید خوشحال باشند؛ چون گوشی XA Ultra امکان انتخاب تم های مختلف (که البته اکثر آن ها پولی است) را فراهم می کند. همچنین رابط کاربری سونی به شما اجازه می دهد بدون نیاز به مراجعه به منو اپلیکیشن ها، تنها با پایین کشیدن صفحه بتوانید به اپلیکیشن مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-057-UI

علاوه بر این ها این گوشی از قابلیت حالت کار با یک دست نیز پشتیبانی می کند که می توان آن را به راحتی با کشیدن انگشت از گوشه سمت راست و پایین صفحه به سمت مرکز فعال کرد. پس از انجام این کار رابط کاربری کوچک تر شده و می توان آن را به هر قسمتی از گوشی منتقل کرد.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-066-UI

سونی مانند دیگر گوشی هایش از گنجاندن قابلیت حسگر اثر انگشت در XA Ultra نیز خودداری کرده است. البته بر خلاف گوشی های Xperia X و X Performance که در بازار بعضی از کشور ها دارای مدل مجهز به حسگر اثر انگشت هستند، این گوشی کلا چنین ویژگی را ارائه نمی کند. با توجه به این که امروز دستگاه های ارزان قیمت و پایین رده تر نیز از این قابلیت استفاده می کنند، ما انتظار داشتیم از این حسگر در XA Ultra استفاده شود.

پردازنده و حافظه

گوشی Xperia XA Ultra از پایین رده ترین سری پردازنده های Helio مدیاتک در سال ۲۰۱۵ استفاده می کند. این گوشی در قلب خود یک تراشه ۸ هسته ای Helio P10 دارد که با معماری ۲۸ نانومتری ساخته شده و باعث می شود XA Ultra به خوبی و نرمی از پس وظایف محول شده بر آید.

همچنین این گوشی به ۳ گیگابایت رم همراه با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت مجهز است.

اگر شما اهل بازی هستید، گوشی XA Ultra گزینه مناسبی برای شماست و می تواند به راحتی هر عنوان بازی را بدون مشکل اجرا کند. از بازی ها معمولی با گرافیک های ساده گرفته تا بازی های ریسینگ با گرافیک سنگین همگی در این گوشی قابل اجرا هستند.

بنچمارک عملکرد

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-5555

اینترنت و امکانات ارتباطی

گوشی XA Ultra مانند سایر گوشی های سونی از مرورگر گوگل کروم برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کند که ایده خوبی است. به خصوص در مقایسه با تولیدکنندگانی که اصرار به ساخت مرورگر های شخصی و ارائه در گوشی های خود دارند، سونی راه عاقلانه تری را در پیش گرفته است. در هر صورت، مرور وب سایت های مختلف با این گوشی به دلیل صفحه نمایش بزرگ آن دلپذیر است و به ندرت کندی و تاخیری در باز کردن صفحات دیده می شود.

این گوشی از قابلیت LTE برخوردار بوده و امکان استفاده از اینترنت پر سرعت ۴G را فراهم می کند.

دوربین

علاوه بر صفحه نمایش بزرگ، دیگر قابلیت برجسته XA Ultra دوربین های آن است. یک دوربین ۲۱ مگاپیکسلی در پشت گوشی به عنوان دوربین اصلی جاخوش کرده است. در جلوی گوشی نیز یک دوربین ۱۵ مگاپیکسلی همراه با فلش LED وظیفه ثبت تصاویر سلفی را بر عهده دارد.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-005

در مورد نرم افزار دوربین، سونی رابط کاربری یکسانی را در همه گوشی های سری X به کار برده است که به رابط کاربری اختصاصی خانواده Z5 شباهت زیادی داشته که این جای خوش حالی دارد. به طور خلاصه باید گفت که دکمه های کنترل در سراسر نرم افزار دوربین گنجانده شده اند و به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد و شکل و شمایل آیکون ها نیز بسیار واضح و کمک کننده است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-222

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی خیره کننده است. در واقع ما انتظار داشتیم مثل همیشه شاهد یک دوربین مشکل دار از گوشی های سونی باشیم، ولی این بار غافلگیر شدیم. خوشبختانه دوربین XA Ultra کیفیت خوبی داشته و جزییات زیادی را به ثبت می رساند. همچنین تعادل رنگ سفید به خوبی رعایت شده و نویز بسیار کمی در تصویر وجود دارد. از طرف دیگر به نظر می رسد رنگ های ثبت شده توسط این دوربین در فضای باز بیش از حد اشباع شده است و حساسیت به نور نیز در محیط های سر بسته اندکی کم است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-444

در مورد دوربین سلفی نیز باید گفت که جزییات ثبت شده توسط آن به عنوان یک دوربین ثانویه فوق العاده است. البته به نظر می رسد این دستگاه در مدیریت فوکوس دوربین سلفی کمی مشکل دارد، به همین دلیل بسیاری از تصاویر ثبت شده توسط آن کمی تار به نظر می رسند.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-047-samples.JPG

اما اکنون نوبت به بخش فیلم برداری می رسد. دوربین اصلی این گوشی قادر به ضبط فیلم با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 با سرعت۳۰ فریم در ثانیه است، ولی گزینه ای برای ضبط فیلم ۴K وجود ندارد. فیلم های ضبط شده توسط این دوربین مناسب و راضی کننده هستند، ولی وجود مشکلاتی مانند دامنه دینامیک، دقت رنگ ها و فوکوس خودکار ادامه دار در آن کمی ناراحت کننده است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-4444

چندرسانه ای

گوشی XA Ultra با صفحه نمایش ۶ اینچی و ۱۰۸۰P برای تماشای فیلم عالی است. نه تنها وضوح بالای تصاویر بلکه اندازه صفحه نمایش این گوشی را برای تماشای هر فیلمی مناسب می کند. البته مشکل دقت رنگ ها در این بخش نیز وجود دارد که شما می توانید با تغییر تنظیمات صفحه نمایش و تغییر میزان سردی رنگ ها آن را بهبود دهید.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-013

در مورد اسپیکر ها باید گفت که حجم صدای دیوانه کننده ای را تولید می کنند، اگر چه گوشی دادن به آن ها در صدای بالا دشوار است.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-333

در کل می توان گفت با چشم پوشی از کیفیت ضعیف صفحه نمایش XA Ultra، این گوشی از نظر پخش فایل های چند رسانه ای عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد.

کیفیت تماس

از آخرین باری که ما توانستیم یک گوشی هوشمند با خروجی صدای کاملا با کیفیت پیدا کنیم، مدت زیادی می گذرد و XA Ultra نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال خروجی صدای تماس های این گوشی مناسب است و میزان صدای آن به حدی بلند هست که در یک اتاق شلوغ بتوان به مکالمه پرداخت و به اندازه ای بزرگ هست که حین مکالمه همیشه روی گوش قرار بگیرد و صدا را به آن منتقل کند. همچنین میکروفون به کار گرفته شده نیز دارای عملکرد مناسبی است و صدا را به خوبی به طرف دیگر منتقل می کند.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-006

عمر باتری

امروزه حتی گوشی های ۵ اینچی نیز معمولا باتری هایی با قدرت ۳۰۰۰ میلی آمپر را در خود جای داده اند و ممکن است شما از Sony Xperia XA انتظار داشته باشید که به یک باتری بزرگ و قدرتمند مجهز باشد، ولی اینطور نیست.

نه تنها ظرفیت باتری کم و ۲۷۰۰ میلی آمپر است، بلکه در تست هایی که انجام دادیم نیز فقط توانست با یک بار شارژ یک روز دوام بیاورد. طبق تست های انجام شده روی باتری گوشی XA Ultra این گوشی می تواند به طور میانگین ۶ ساعت و ۵۹ دقیقه برای شما کار کند.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-3333

از طرف دیگر ممکن است انتظار داشته باشید که این باتری متوسط حداقل به فناوری شارژ پر سرعت مجهز باشد، ولی باز هم نا امید خواهید شد. باتری XA Ultra برای هر بار شارژ کامل با استفاده از شارژر ۱٫۵ آمپری به صورت عملی به ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

Sony-Xperia-XA-Ultra-Review-033

جمع بندی

تا اینجا شرکت سونی با گوشی های سری X خود به واقعیت های موجود بازار گوشی های هوشمند، پاسخ عاقلانه ای داده است.

از آنجایی که گوشی Xperia XA Ultra در یک رده قیمتی قرار می گیرد که نه بیش از حد گران است و نه کاملا رقابتی و پایین، می تواند غافلگیری خوشایندی را رقم بزند. هم اکنون اگر شما به دنبال گوشی هوشمندی در حد سایز Ultra باشید، گزینه ای های بسیار اندکی را که در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار و حتی فراتر از آن قیمت داشته باشند پیدا می کنید.

احتمالا بتوان جدی ترین رقیب گوشی ۶ اینچی Ultra سونی را Galaxy A9 دانست. این گوشی غول پیکر سامسونگ از نظر قابلیت های سخت افزای شباهت زیادی به Ultra دارد، با این تفاوت که باتری آن بهتر است. اما از طرف دیگر گوشی سامسونگ حدود ۱۰۰ دلار از سونی گران تر بوده و همین مسئله برای افرادی که به دنبال گوشی های ارزان تر هستند، XA Ultra را در اولویت اول قرار می دهد. با این حال اگر شما حاضرید تا ۴۵۰ دلار برای یک گوشی هزینه کنید، باید گوشی قدرتمند OnePlus 3 با صفحه نمایش با کیفیتش را نیز در نظر داشته باشید.

در نهایت می توان گفت که برای عاشقان گوشی های هوشمند بزرگ، Xperia XA Ultra یک گزینه مناسب با قیمتی عاقلانه است.

مزایا:

بدنه قوی و مستحکم

صفحه نمایش با نور زیاد

مجهز بودن به قابلیت کار با یک دست

دوربین اصلی با کیفیت

عملکرد کلی مناسب

معایب:

سرد بودن بیش از حد رنگ های صفحه نمایش

ایراد در دوربین سلفی

باتری با ظرفیت متوسط

ارسال نظر