Xperia X Performance؛ نماد شکست سونی در بازار گوشی هوشمند!

سونی با معرفی سری جدید گوشی های هوشمند خود یعنی X، نتوانست انتظارات کاربران را برآورده کند و حالا یه یک شکست خورده تبدیل شده است!

Xperia X Performance؛ نماد شکست سونی در بازار گوشی هوشمند!

کلیک- استراتژی گوشی هوشمند سونی در حال حاضر شرایط نابسمانی دارد. در ایالات متحده، گوشی های هوشمند با برند Xperia حتی به عنوان یک گزینه انتخاب نیز در اذهان خریداران و مشتریان قرار نمی‌گیرند و این یک فاجعه برای سونی محسوب می‌شود.

کندی این شرکت در انتشار گوشی های هوشمند خود در ایالات متحده این شرکت را مجبور به استفاده از گوشی های هوشمند Xperia X به عنوان یک چاره موقت کرد تا فعلا کاربران را سرگرم این سری جدید نگه دارد و تا سال دیگر، بر روی پرچمدار جدید خود کار کند.

تنها موردی که می‌تواند باعث دلخوشی کاربران شود، عملکرد باتری گوشی Xperia X است که با آن می‌توانید نزدیک به دو روز از از این گوشی استفاده کنید. همچنین، دوربین این گوشی نظر بسیاری را به خود جلب کرده است که البته واقعا سونی از لحاظ دوربین گل کاشته است؛ ولی حقیقتا با یک گل، بهار نمی‌شود!

خبر بد این است که این گوشی در نسخه ایالات متحده فاقد قابلیت تشخیص اثرانگشت است و اغلب در هنگام انجام کارهای ساده ای مانند حذف یک برنامه، از خود لگ نشان می‌دهد.

جالب است بدانید ۶۹۹ دلار، قیمتی است که بر روی این پرچمدار گذاشته شده است؛ قیمتی فوق العاده گزاف برای یک گوشی هوشمند که استفاده از لفط پرچمدار برای آن کمی دور از ذهن است!

متفاوت؛ در عین حال تکراری

مطمئنا همه کاربران متوجه این موضوع شده‌اند که برای مدتی، گوشی‌های هوشمند تازه وارد به بازار، تکراری به نظر می‌رسند؛ یک چرخه از ورود گوشی‌های مستطیلی پلاستیکی یا فلزی با گوشه‌های گرد و فاقد امکانات و قابلیت‌های خاص که بتوان خود را راضی کرد تا آن‌ها را در فضای رقابتی بازار، در یک راستای جداگانه قرار داد.

سونی دقیقا با همین فرمول و چرخه مذکور، سری X از گوشی‌های هوشمند خود را به بازار وارد کرد که به هیچ وجه مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. در یک مقایسه جامع از گوشی هوشمند X Performance و گلکسی اس ۷ که اخیرا در کلیک منتشر شد، می‌توانید برتری مهلک سامسونگ را بر سونی به وضوح بررسی کنید.

X Performance در رنگ های سفید، سیاه، لایم گولد و رزگلد به بازار عرضه می‌شود. استفاده از فلز براق در پشت گوشی معمولا به معنی لغزنده بودن گوشی است، اما شاید به دلیل صفحه نمایش ۵ اینچی، به راحتی در دستان جای می‌گیرد و نباید زیاد نگران افتادن گوشی از دستان خود باشید!

اسلات کارت حافظه میکرو SD برای افزایش فضای ذخیره سازی در کنار نانو سیم کارت قرار می گیرد. اسلات کارت حافظه میکرو SD برای افزایش فضای ذخیره سازی در کنار نانو سیم کارت قرار می گیرد.

می‌توانید درگاه سیم کارت و کارت حافظه میکرو اس دی را در طرف چپ دستگاه پیدا کنید. در لبه سمت راست گوشی و درست در مرکز، دکمه پاور تعبیه در کنار دکمه تنظیم صدا و شاتر اختصاصی دوربین تعبیه شده است.

البته عادت کردن به دکمه تنظیم صدا که در نیمه پاینی لبه سمت راست گوشی تعبیه شده، کاری بس دشوار است! دقیقا هر بار که می‌خواهید صدا را زیاد و یا کم کنید، انگشتان خود را به دو طرف گوشی می‌برید تا بالاخره بتوانید به هدف خود برسید؛ غافل از این‌که آن جا هیچ خبری نیست!

عملکرد کند

وقتی به مشخصات این گوشی هوشمند بر روی کاغذ نگاه می‌کنید، تمام انتظارات شما به سمت یک پرچمدار تمام عیار ۶۹۹ دلاری می‌رود؛ امان از خیال خوش!

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135355_sony-xperia-x-performance-8

مشخصات این گوشی حاکی از یک پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ ، رم ۳ گیگابایتی، حافظه ۳۲ گیگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی تا ۲۰۰ گیگابایت، دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسلی ، دوربین جلوی ۱۳ مگاپیکسلی، گواهینامه QuickCharge 2.0 ، گواهینامه ضد آب IP65 و IP68 و ا ندروید ۶٫۰ است، اما کاربران از وجود لگ های اعصاب خورد کن در هنگام باز کردن اپلیکیشن‌ها و منو‌ها ناراضی هستند.

یک کاربر در هنگام استفاده از این گوشی، برای حذف یک اپلیکیشن که حتی آن را نصب نکرده و از طریق حساب کاربری آن‌را بازیابی کرده بود، ۱۵ ثانیه صبر کرد!

عمر باتری، از سوی دیگر استثنایی بود. سونی یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعتی را به همراه قابلیت Quick Charge 2.0 در پرچمدار جدید خود تعبیه کرده است؛ آن چنان که می‌توان یک روز کامل و با استفاده معمولی از آن کار کشید و هرگز به فکر اتصال آن به پریز برق نیفتاد!

تولید یک تلفن هوشمند ضدآب این روزها تقریبا در دستور کار تمامی تولید‌کنندگان قرار گرفته است. سونی از این باب، با تولید X Performance با گواهینامه های IP65 و IP68 که به ترتیب به منزله ضدغبار و ضدآب بودن است، به خود افتخار می‌کند!

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135357_sony-xperia-x-performance-1

ضدآب بودن این گوشی یک حقیقت واضح و روشن است؛ از آن جایی که اکثر آزمایش‌های انجام‌شده بر روی آن، موفقیت‌آمیز بوده است.

دوربین

اگر بخواهیم از معایب سونی برای یک لحظه هم که شده چشم برداریم و به نقاط قوت آن بپردازیم، Xperia X عملکرد دوربین فوق العاده‌ای دارد. دوربین عقب ۲۳ مگاپیکسلی با امکان "پیش بینی فوکوس خودکار هیبریدی" است، که یک اصطلاح برای توانایی ردیابی مداوم اشیاء در چارچوب عکس و تنظیم نقطه کانونی است؛ بدین معنا که، شما می توانید از حیوانات خانگی و یا بچه های خود در هر حال عکس بگیرید و مطمئن باشید که عکس‌ها تار نمی‌شوند.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135363_sony-xperia-x-performance-4

وضوح تصاویر گرفته‌شده با دوربین این گوشی، حرف ندارند!

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135351_playing_fetch2

چیزی که در این جا مایه حسرت است، عدم برخورداری آیفون ۶ اس و گلکسی اس ۷ از این قابلیت است. در حالی که با سگ خود در حال بازی هستید، حتی اگر سگتان شیطنت کند و هیچ جا ساکن نشود، باز هم می‌توانید تصاویر واضحی را از او بگیرید. اگرچه، اگر بخواهید چنین کاری را با گوشی های رقیب مذکور امتحان کنید، چیزی جز تصاویر تار عایدتان نخواهد شد.

کیفیت تصویر کلی در تاریخ همتراز با آنچه شما می خواهم از دستگاه های گل سرسبد کالیبر انتظار بود. نور کم عملکرد گاهی اوقات چپ کمی به دلخواه، اما این پر است البته با دوربین گوشی های هوشمند.

در نهایت، می‌توان چنین نتیجه گرفت که کیفیت کلی تصویربرداری، همان چیزی بود که اکثر کاربران از یک گوشی هوشمند "پرچمدار" انتظار داشتند اگرچه، تصویربرداری با نور کم آن چنان که باید و شاید مارا مجذوب خود نکرد، اما حقیقتا تمام گوشی های بازار از این مشکل رنج می‌برند.

تسریع فروش در ایالات متحده به قیمت عدم برخورداری از سنسور تشخیص اثرانگشت!

اگر در سال‌های اخیر گوشی هوشمند جدیدی خریداری کرده‌ باشید، به احتمال قریب به یقین گوشی شما از سنسور تشخیص اثرانگشت پشتیبانی می‌کند. این قابلیت که در اصل توسط سازندگان برای راحتی هرچه بیشتر کاربران تدارک دیده شده است، اهمیت فوق العاده‌ای پیدا کرده؛ آن چنان که کاربردی فراتر از باز کردن سریع گوشی خواهد داشت.

خدمات پرداخت تلفن همراه، برنامه های نگهداری رمز عبور و برنامه های بانکداری تلفن همراه به طور فزاینده‌ای در حال پیاده‌سازی امکانات اثرانگشت به عنوان خدمات تامین هرچه بیشتر امنیت هستند.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135361_sony-xperia-x-performance-5

جالب است بدانید با وجود همه این‌ها، X Performance فاقد سنسور تشخیص اثر انگشت است! ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم سال گذشته، پرچمدار سونی یعنی Xperia Z5 از این قابلیت بهره‌مند بود.

بله؛ سونی کاربران را از یک امکان خارق‌العاده بی‌بهره ساخته است! چون کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند در روز بارها و بارها بدون نیاز به وارد کردن کد و یا الگو، گوشی خود را باز کنند. البته وقتی ماجرا را از یک سخنگوی سونی جویا شدیم، او بیان داشت که دلیل عدم برخوردای پرچمدار از این قابلیت، فروش و عرضه سراسری و هماهنگ آن در ایالات متحده بوده است؛ دلیلی نه‌چندان قانع کننده!

البته X Performance برای عرضه و فروش در خارج از ایالات متحده از این قابلیت برخوردار خواهد بود و کاربران به دو دسته خوشحال و ناراحت در این ماجرا تبدیل می‌شوند. در حقیقت، دلیلی نداشت که سونی این امکان را از گوشی‌های عرضه‌شده در ایالات متحده حذف کند. در نتیجه، خرید یک گوشی هوشمند به اصطلاح "پرچمدار" ۷۰۰ دلاری بدون سنسور تشخیص اثر انگشت خنده دار است.

نه چندان با ارزش!

نمی‌توان به این راحتی ها این گوشی را به کسی پیشنهاد کرد؛ در حقیقت بعضی ها این را ظلم به خود می‌دانند!دلیلش هم واضح است. وقتی سونی در ارائه امکانات و قابلیت ها با این گوشی، فروگذار کرده است، چرا باید پول بی‌گناه را خرج آن کرد؟

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_135367_sony-xperia-x-performance-7

نتیجه گیری

دوربین این گوشی هوشمند بسیار عالی است. علاوه براین، قابلیت ضدآب بودن آن نیز، مزیتی است که کاربران آن را کاملا می‌پسندند؛ اما در کل، گوشی‌های هوشمند بسیار بهتری در بازار برای خرید وجود دارد که اصلا شمارا یاد این گوشی نخواهند انداخت!

از معایت این گوشی می‌توان به عدم برخوردای از سنسور اثرانگشت در نسخه ایالات متحده، عملکرد کند و قیمت بسیار گزاف آن اشاره کرد.

شاید منتظر این بودیم که واضح و صریح بگوییم که X Performance با قیمتی کاملا ناعادلانه و عملکردی کند، اصلا ارزش پرداخت ۷۰۰ دلار را ندارد! نظر شما چیست؟ آیا سونی خواهد توانست شکست زودهنگام خود را با ارائه پرچمدار جدید جبران کند؟

ارسال نظر