افزایش کارایی و پیشرفت چت‌بات‌ها و ربات‌های هوشمند در آینده

ربات‌ها و چت‌بات‌ها طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. در این مقاله قصد داریم که نگاهی به پیشرفت این ربات‌های هوشمند و تاریخچه آن‌ها داشته باشیم و از آینده روشن ما انسان‌ها در کنار آن‌ها سخن بگوییم!

افزایش کارایی و پیشرفت چت‌بات‌ها و ربات‌های هوشمند در آینده

کلیک- شک نکنید که ربات‌ها این پتانسیل را دارند که در آینده نزدیک جامعه بشری را دستخوش تغییراتی کنند. ربات‌ها هم اکنون هم پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته‌اند. در این بین کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت و فیس‌بوک از جمله شرکت‌هایی هستند که در این راستا هزینه و زمان زیادی را صرف می‌کنند. در این مطلب به شرح تمام دانستنی‌های موجود در رابطه با ربات‌ها و چت‌بات‌ها می‌پردازیم.

حتما تاکنون واژه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به گوشتان خورده است. هوش مصنوعی مفهومی است که تقریبا همگان تا حدی با آن آشنایی دارند. شناخت و درک پیشرفت ربات‌ها برای اغلب افراد امری نه چندان دشوار است. حتی اگر آشنایی شخص مورد نظر با مفهوم هوش مصنوعی تنها محدود به تماشای فیلم‌های علمی تخیلی باشد، باز هم وی در رابطه با این موارد اطلاعاتی داشته و می‌داند که ربات‌ها می‌توانند تا چه اندازه پیشرفته و خطرآفرین باشند. امروزه ربات‌ها تبدیل به دغدغه مهمی شده‌اند، زیرا فیس‌بوک، اسکایپ و از این قبیل برنامه‌ها از آن‌ها به عنوان دستیار هوشمند خود استفاده می‌کنند.

ربات چیست؟

ربات در لغت معانی مختلفی دارد. گیمرها از ربات با مفهوم یک شخصیت مربوط با هوش مصنوعی در بازی‌ها یاد می‌کنند. از طرف دیگر به گروهی از کامپیوترهای به سرقت رفته که مجرمان اینترنتی آن‌ها را به منظور انجام کارهای مختلفی از جمله ارسال میلیون‌ها هرزنامه و یا حمله و از کار انداختن وب‌سایت‌های مختلف به کار می‌برند، بات‌نت‌ (botnet) گفته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بات‌نت‌‌ها، شبکه بات‌نت و نحوه عملکردشان توصیه می‌کنیم که مقاله با عنوان "شبکه بات‌نت چیست و چگونه سیستم شما به این شبکه‌های آلوده متصل می‌شود؟" را مطالعه کنید.

ربات‌هایی که در ادامه مطلب به شرح آن‌ها پرداخته و مورد نظر ما هستند، ربات‌هایی مانند سیری (Siri) و کورتانا (Cortana) خواهند بود که به عنوان یک دستیار مجازی عمل می‌کنند. تنها تفاوت این نوع ربات‌ها با ربات‌های دیگر مربوط به قابلیت مثبت‌گرایانه آن‌ها در برقراری ارتباط با انسان‌ها می‌شود. این ارتباط به جای صحبت کردن، از طریق متن و تایپ انجام می‌پذیرد. البته طی چند سال اخیر پیشرفت‌های صوتی نیز در این زمینه ایجاد شده و امکان برقراری ارتباط صوتی با این ربات‌ها نیز به شکل پیشرفته‌تری ایجاد شده است.

ربات‌ها مفهوم نا آشنایی نیستند. در سال ۱۹۶۶ Joseph Weizenbaum، رباتی به نام ELIZA نوشت که بلافاصله محبوبیت قابل توجهی پیدا کرد. این ربات، شبیه‌ساز یک تراپیست بود که امکان برقراری ارتباط را با استفاده از تایپ کردن فراهم می‌ساخت. پاسخ‌های برگشتی آن نیز دقیقا همانند پاسخ‌های یک متخصص تراپیست بودند.

برخی از افراد تصور داشتند که این ربات توانایی قبولی در تست تورینگ را دارد. تستی که در آن انسان‌ها با توجه به پاسخ‌های خاص نمایان شده بر روی صفحه کامپیوتر، تصمیم می‌گرفتند که آیا این پاسخ از طرف یک انسان ارائه شده و یا از طرف کامپیوتر است. ربات الیزا در اغلب شرایط فاقد هوش کافی بود و در این آزمون شکست می‌خورد. در سال ۲۰۱۴، رباتی به نام Eugene Goostman شبیه ساز یک پسر ۱۳ ساله اوکراینی، موفق شد تا اولین رباتی باشد که در تست تورینگ قبول می‌شود.

امروزه می‌توان با ربات‌های مدرن از طریق چت کردن و دریافت پاسخ‌های معقول و هوشمندانه ارتباط برقرار کرد. از این‌رو آن‌ها شباهت بسیاری به ELIZA و Eugene Goostman دارند. نسل بعدی ربات‌ها کاملا مانند یک دستیار شخصی عمل خواهند کرد و در آینده این امکان را فراهم می‌سازند تا اکثر کارهای روزمره‌تان از رزرو پرواز گرفته تا سفارش ناهار خود را به آن‌ها بسپارید. با اینکه ربات‌ها در بسیاری از جهات مشابه سیری و Google Now عمل می‌کنند، اما قابلیت‌های بهتری نیز دارند.

به نظر می‌رسد که مارک زاکربرگ تا حدی در مسنجر فیسبوک از ربات‌ها استفاده کرده باشد. فیس‌بوک M در حال حاضر توسط گروه کوچکی در کالیفرنیا آزمایش می‌شود، اما بدون شک این برنامه به زودی تبدیل به یکی از برنامه‌های پرطرفدار پیام‌رسان در بین همگان خواهد شد. این برنامه اکثر قابلیت‎‌های سیری مانند جواب دادن به سوالات، رزرو یک میز در رستوران و توانایی‌هایی از این قبیل را دارد. این برنامه از وجود به نیروهای انسانی پشتیبان نیز بهره می‎‌برد که در شرایط بروز محدودیت برای تکنولوژی‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌توانند آن را کنترل نمایند.

what_are_bots_-_facebook_m

مایکروسافت سال جاری در کنفرانس Build 2016 بخش قابل توجهی از سخنرانی اصلی خود را به توضیح ربات‌ها و نقش آن‌ها در آسان‌تر کردن امور روزمره انسان‌ها اختصاص داد. در دمویی که شرکت مایکروسافت آن را اجرا نمود از یک ربات به منظور سفارش پیتزا استفاده شد. انجام این کار به نظر پیش پا افتاده می‌آید اما می‌تواند مثال مناسبی برای نمایش سهولت استفاده از ربات‌ها در انجام چنین کارهایی باشد.

ربات‌ها می‌توانند جایگزین اپلیک ی شن‌ها باشند

برقراری ارتباط با ربات‌ها بسیار آسان است. یکی از دلایلی که افراد از سیری برای پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا و یا ارسال ایمیل استفاده می‌کنند، سهولت استفاده و همچنین سریع‌تر بودن آن است.

what_are_bots_-_cortana

اولویت اول ربات‌های نسل جدید، مربوط به اتکای آن‌ها بر روی ارتباط متنی است. برخلاف کورتانا، نمی‌توان در سیری با تایپ کردن از او خواست تا کاری برای شما انجام دهد. این در حالی است که تایپ کردن گزینه ارجح‌تری در اکثر موارد به شمار می‌رود. برای مثال هنگامی که در دفتر کار پشت میز خود نشسته‌اید تایپ کردن با صفحه کلید بسیار راحت‌تر از صحبت کردن است. صحبت کردن در برخی از شرایط با محدودیت‌هایی مواجه است که شاید در آینده شاهد از میان رفتن آن‌ها در فرهنگ مردم دنیا باشیم!

این روزها، همگی ما بیشتر زمان خود را صرف ارسال پیام از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌کنیم و از این طریق با ربات‌های جدیدی آشنا می‌شویم. مایکروسافت نیز به تازگی ربات‌هایی در اپلیکیشن اسکایپ قرار داده است. اگر تا به حال از برنامه Slack استفاده نکرده‌اید، اولین تعامل شما با این برنامه، SlackBot خواهد بود که به شما نحوه صحیح استفاده از این برنامه را آموزش می‌دهد. این راهنمای هوشمند در واقع یک ربات است.

با افزایش توانایی ربات‌ها در زمینه‌های مختلف، نیاز انسان‌ها در راستای استفاده از اپلیکشن‌ها کاهش می‌یابد. با استفاده از ربات‌ها دیگر نیازی به صرف زمان زیاد و جستجو در گوگل برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص نخواهید داشت. کافی است انجام چنین کارهایی را به ربات‌های مربوطه بسپارید تا در سریع‌ترین زمان بهترین نتیجه را ارائه دهند.

در آینده نزدیک شاهد کارایی هر چه بیشتر ربات‌ها در زمینه‌هایی همچون خانه‌های هوشمند خواهیم بود. برای مثال می‌توان از آن‌ها برای روشن کردن سیستم گرمایشی، پخش موسیقی و یا خاموش و روشن کردن لامپ‌ها استفاده کرد.

آینده‌ای روشن در کنار ربات‌ها

احتمال این‌که که اپل در حال انجام بررسی‌های مبنی بر شبیه سازی هر چه بیشتر سیری به ربات‌ها باشد، بسیار است. از زمان راه اندازی این سیستم شاهد پیشرفت چندانی در قابلیت‌‌ها و همچنین میزان هوشمندی آن نبوده‌ایم، بنابراین شاید وقت آن رسیده که اپل در این زمینه دست به اقدام شده و از نوآوری‌های منحصر به فرد همیشگی خود پرده‌برداری کند.

ربات‌ها از طریق پلتفرمی که بر روی آن‌ها راه‌اندازی شده محدود می‌شوند. پس اگر از اسکایپ و یا فیس‌بوک M بر روی آیفون خود استفاده می‌کنید، قابلیت ربات‌های این اپلیکشن‌ها تماما به محدودیت‌های سیستم عامل IOS بستگی دارد. گوگل نیز در حال ساخت ربات‌هایی برای سیستم عامل اندروید است. بنابراین باید صبر کرد و دید که ربات‌ها در سیستم عامل‌های Android N و IOS 10 قادر به انجام چه کارهایی هستند.

انتظار می‌رود در طول چند ماه آینده و طی سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد افزایش کارایی‌های ربات‌ها در اپلیکشن‌های محبوب پیام‌رسان باشیم. هم‌اکنون نیز می‌توانید با دانلود آخرین ورژن اسکایپ، تجربه استفاده از چت‌بات‌های این برنامه را داشته باشید. پس استفاده از ربات‌ها متوجه خواهید شد که میزان هوشمندی آن‌ها همچنان به درجه مطلوب نرسیده، اما مطمئنا در آینده بسیار نزدیک شاهد پیشرفت‌ چشم‌گیر آن‌ها در اکثر زمینه‌ها خواهیم بود. نظر شما در رابطه با ربات‌های هوشمندی همچون سیری، کورتانا و ... چگونه است؟ به نظر شما قابلیت‌های ارتباطی و هوشمندانه این ربات‌ها تا چه اندازه قابل گسترش و پیشرفت هستند؟

منبع: pcadvisor

ارسال نظر