آموزش حضوری دانشگاه‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟

رییس دانشگاه تهران اعلام کرد سال تحصیلی حضوری برای دانشجویان کارشناسی بعد از مهر ماه شروع می‌شود.

آموزش حضوری دانشگاه‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟

نشست خبری محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران صبح امر‌وز در این دانشگاه برگزار شد.

نیلی در ابتدای این نشست گفت: «ویروس کووید ۱۹ اتفاقات زیادی در دانشگاه‌ها و کشور رقم زد و دوستان زیادی را از دست دادیم، بسیار از پروژه‌ها دچار نقصان شد، کارمندان و اساتید ما دچار چالش شدند. اولین نقشی که دانشگاه می‌تواند ایفا کند، استفاده از تخصص و دانش برای مبارزه با این ویروس است. ما با تشکیل یک کارگروه به موضوع واکسن، دارو و درمان و ... وارد شدیم. ما در کشور به شکل متمرکزتر می‌توانستیم از منظر علمی و تخصصی مبارزه با این ویروس را دنبال کنیم.»

وی ادامه داد: «ویروس کرونا یک موضوع بهداشتی و درمانی نیست، بلکه یک موضوع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. البته ما اقدامات خودمان را انجام دادیم و در قالب خوشه‌ها به دولت ارائه شد.»

تلاش کردیم کیفیت خوابگاه‌ها افزایش پیدا کند

نیلی گفت: «در حوزه آموزش ما تقریباً هیچ عقب‌افتادگی از لحاظ کمیت و کیفیت نداریم. البته درباره کیفیت هنوز زود است که اظهارنظر کنیم اما تلاش شد که پوشش کامل داده شود. امروز اساتید و دانشجویانمان مسلط به آموزشی الکترونیک شدند. البته بسیار دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم در این مدت سعی کردیم تعدادی از دانشجویان مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه حضور پیدا کنند و الان بیش از ۳ هزار دانشجوی ما در خوابگاه‌ها هستن..»

رییس دانشگاه تهران افزود: «در همین هفته واکسیناسیون دانشجویان مقطع دکترای ساکن در خوابگاه‌ها آغاز خواهد شد. در مورد دانشجویان کارشناسی منتظر می‌مانیم که آن هم صورت بگیرد. در خصوص دانشجویان کارشناسی طبیعتاً دو اولویت داریم که یکی نودانشجویان و دوم دانشجویان نیازمند به آزمایشگاه است.»

وی در ادامه بیان کرد: «در حوزه پژوهش هم سعی شده عقب‌افتادگی نداشته باشیم. در حوزه فناوری هم همین تلاش‌ها صورت گرفته و فعالیت‌ خودمان را ادامه دادیم. در این مدت تلاش شد کیفیت خوابگاه‌ها افزایش پیدا کند. ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضاهای خوابگاهی ما در سطح شهر بازسازی شدند و یک خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت چند روز پیش با کمک خیرین افتتاح شد. در چند روز آینده یک خوابگاه ۶ هزار متر مربعی افتتاح خواهد شد.»

دانشجویان در شهر خودشان واکسینه می‌شوند

نیلی در خصوص روند واکسیناسیون توضیح داد: «رویه واکسیناسیون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت است که از سنین مجاز در هیئت علمی شروع خواهد شد و تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر واکسیناسیون اعضای هیئت علمی به پایان برسد. طبیعی است دانشجویان شهرستانی در همان شهرستان خود واکسیناسیون شوند. اگر واکسن تأمین شود فعالیت‌مان را گسترش خواهیم داد. عمده واکسن‌ها سینوفارم، برکت و آسترزنکا بوده است.»

بیشتر بخوانید: نوبت واکسیناسیون دانشجویان اعلام شد | + جدول نوبت‌بندی به تفکیک مقطع تحصیلی

نیلی افزود: «دوست داریم که نودانشجویان هم دانشگاه را تجربه کنند. ما هر سال یک سال تحصیلی با شکوه برگزار می‌کردیم ولی احتمالاً امسال موفق به برگزاری این برنامه نشویم. اگر بتوانیم به شکل نمادین تعدادی را دعوت می‌کنیم این کار را خواهیم‌کرد. اگر امکان آموزش حضوری فراهم شود انجام خواهیم داد، اما تخمین من به لحاظ روند واکسیناسیون این است که سال تحصیلی حضوری برای دانشجویان کارشناسی دیرتر از مهر شروع می‌شود.»

تعدد واکسن ضروری نیست

او همچنین درباره ارسال یک نامه به معاون اول رییس جمهور گفت: «من نامه‌ای به دکتر جهانگیری نوشتم و گفتم که مبارزه با ویروس کرونا یک پایه علمی می‌خواهد اما با پیگیری دکتر جهانگیری، دستگاه‌ها حاضر به تشکیل یک ستاد علمی فناوری برای مقابله با کرونا نشدند. تا الان ۷ واکسن رونمایی شده درحالی‌که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. به طور مثال چین با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد. این رویه در کشور ما اصطلاحاً حیف شدن منابع است.»

ارسال نظر