پاسخ وزیر ارتباطات به اعتراض کاربران درباره پیامک های تبلیغاتی مزاحم
رسانه کلیک - به دنبال اعتراض مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک های تبلیغاتی مزاحم وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی توییتر به این اعتراضات پاسخ داد.
به گزارش کلیک به نقل از مهر؛ با وجود اینکه سرویس پیام کوتاه تلفن همراه بیشتر از ۳ سال است که محبوبیت خود را در بین مشترکان موبایل از دست داده، اما همچنان پیامک های تبلیغاتی ناخواسته که وقت و بی وقت به گوشی مشترکان ارسال می شود، خاطره استفاده از این پیام رسان را در ذهن ها زنده نگه می دارد.
معضل پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته و در پی آن مزاحمت هایی که از طرف این پیامک ها برای مشترکان ایجاد میشود، سابقه ای چندین ساله دارد و با وجود اینکه بارها راهکارهایی برای ساماندهی و حل این مشکل از سوی مسئولان، تعریف و اجرا شده، اما شواهد نشان می دهد که این موضوع هنوز ساماندهی نشده و مشکلات کماکان باقی است.
این درحالی است که شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۳ با تصویب آیین نامه «ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده»، ۳ نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را متولی این موضوع قرار داد، اما با وجود اقدامات صورت گرفته دراین باره، همچنان پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته معضلی برای مشترکان موبایل محسوب می شود.
مشکلاتی از قبیل پیامک های تبلیغاتی مزاحم و تلاش ناکام مشترکان برای لغو آنها، کارا نبودن پیامک های اطلاع رسانی در پی درخواست لغو پیامک های ناخواسته، هزینه های اضافی برای مشترکان از پیامک های ناخواسته تبلیغاتی و ارزش افزوده، دریافت پیامک تبلیغاتی از شماره های شخصی و نیز دریافت پیامک هایی که از نظر فرهنگی مغایر با فرهنگ کشور است از جمله دلایلی است که نشان می دهد این مصوبه به صورت کامل و موفق اجرا نشده است ( پیامک های تبلیغاتی متوقف شد! ).
به همین دلیل برخی مشترکان تلفن همراه، مشکلات خود از دریافت گاه و بی گاه اینگونه پیامک ها را از طریق شبکه اجتماعی توییتر به وزیر ارتباطات اعلام کردند.
دریافت پیامک های تبلیغاتی مزاحم وقت و بی وقت، عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم کارآیی سامانه پیامکی لغو دریافت (به رغم اعلام چندین باره درخواست از سوی مشترکان)، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده (VAS) و دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن ها برای شرکت در مسابقات، پیامک های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه ای که مشترک متحمل می شود، از جمله مواردی است که از سوی کاربران در صفحه شخصی وزیر ارتباطات مطرح شده است.
این کاربران خواستار حل این معضلات شده اند و معتقدند که تاخیر در آگاه کردن مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی به بهانه ایجاد سامانه ای که وزیر ارتباطات چندی است قول آن را داده، تنها درآمد میلیاردی غیرمشروع برای اپراتورها را به همراه دارد.
در پاسخ به این مشکلات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حذف مزاحمت های پیامکی برخی اقدامات از گذشته انجام شده است، عنوان کرد: رسمیت نشناختن تبلیغات پیامکی برای مشاغل کوچک و در کنار آن حضور سودجویان همیشه فعال، عوامل رشد بازار خاکستری پیامک های تبلیغاتی است ( وزیر ارتباطات: پیامک های مزاحم مثل قارچ رشد کرده اند/ هزینه 3 هزار میلیاردی تبلیغ در فضای مجازی ).
وی اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان شرایط نامناسب فعلی با برنامه تصویب شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهبود خواهد یافت.
جهرمی با تاکید براینکه شفاف سازی خدمات ارزش افزوده پیامکی، گامی مهم در جلوگیری از برخی سوء استفاده ها شمرده می شود، ادامه داد: در ماده ۲-۲ مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه راهکار اصلی حل این معضل، شفاف سازی است، بیان کرد: سامانه موردنظر در حال پیاده سازی است؛ البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف سازی سرویس های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تاکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها در نظر گرفته شده است.
وزیر ارتباطات یادآور شد: از سازمان تنظیم مقررات خواستم به موضوعات مربوط به کلاهبرداری های دیجیتالی و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن، رسیدگی کند.