رگولاتوری به دعوای ایرانسل و همراه اول پایان داد
طی روزهای گذشته دو اپراتور اول و دوم کشور آمار و ارقامی را برای ترابردپذیری مطرح کردند که با هم تناقض داشتند.
به گزارش کلیک، حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در واکنش به آمارهای متناقض اعلام شده، گفت: از ابتدای راهاندازی پروژه ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه (MNP) تاکنون بیش از ۵۵ هزار درخواست ترابرد شماره در مرکز مدیریت ترابرد رگولاتوری ثبت شده است.
فلاح جوشقانی افزود: از این تعداد ۳۵ درصد از درخواستها تکمیل شده و مشترکان توانستهاند اپراتور خود را تغییر دهند. این آمار مستند به آمار ثبت شده در مرکز مدیریت ترابرد بوده و هرگونه آمار دیگری غیر از این صحیح نیست.
وی اظهار داشت: فرایند ترابرد برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر ۳ روز و برای سیمکارتهای دائمی حداکثر ۵ روز طول میکشد، در سیمکارتهای اعتباری به ۵ دلیل عدم احراز هویت، درخواست ترابرد بیش از ۲ بار در سال، عدم ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به دائمی و بالعکس)، فعال نبودن سیمکارت برای حداقل ۳ ماه و حکم مراجع ذیصلاح، امکان رد درخواست ترابرد وجود دارد.
وی افزود: برای سیمکارتهای دائمی علاوه بر این ۵ دلیل، نپرداختن صورتحساب اولیه در موعد تعیین شده از سوی مشترک متقاضی ترابرد نیز از عوامل رد درخواست بوده است.
براساس گفته فلاح پرداخت صورتحساب اولیه ارسالی از سوی اپراتور فعلی برای مشترکان دائمی در مدت تعیین شده (حداکثر ۴۸ ساعت) برای تکمیل فرایند ترابرد ضروری است و بهتر است مشترکان صورتحساب خود را با روشهای الکترونیکی توصیه شده از سوی اپراتور پرداخت کنند تا فرایند ترابرد کامل شود. البته پرداخت صورتحساب برای مشترکانی که کارکرد آنها کمتر از ۲۰ هزار ریال است، ضروری نبوده و اپراتور باید درخواست این مشترکان را بدون صدور صورتحساب اولیه تایید کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: دلیل رد بیشتر درخواستها در ابتدای پروژه را عدم احراز هویت است که با کامل شدن سیستمها، این بخش از رد درخواستها کاهش یافته است.
فلاح جوشقانی درباره واگذاری شمارههای ترابرد شده گفت: مشترک ترابرد شده برای واگذاری شماره خود به دیگران و یا نقل و انتقال، باید به اپراتور پایه خود که برای اولین بار سیمکارت خود را از وی دریافت کرده، برگردد که البته برگشت به اپراتور پایه به عنوان یک ترابرد محسوب نشده و از سهمیه ۲ بار در سال هر مشترک برای ترابرد، کم نمیشود.
وی اظهار کرد: یکی از مراحل تکمیل فرایند ترابرد، رساندن سیمکارت جدید توسط اپراتور به مشترک متقاضی ترابرد به آن اپراتور است که تاکنون بخشی از درخواستها به دلیل نرسیدن سیمکارت در موعد تعیین شده (حداکثر ۴۸ ساعت) کامل نشده است که با بهبود سیستم توزیع اپراتورها این موضوع نیز در حال بهبود است.