انتقاد وزیر ارتباطات از فیلترینگ سلیقه ای

وزیر ارتباطات در اظهار نظری گفت: "از ۲ سال نیم قبل که فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردم، با مسائل متعددی مواجه شدم که باعث شده بسیاری از فعالان این بخش نسبت به فعالیت در حوزه شبکه های اجتماعی اطمینان کافی نداشته باشند."

انتقاد وزیر ارتباطات از فیلترینگ سلیقه ای

به گزارش کلیک، محمود واعظی با تاکید بر استفاده از سرمایه های داخلی در زمینه توسعه شبکه های اجتماعی، افزود: اگرچه شاهد هستیم که آن هایی که به صورت صریح نسبت به موضوع فیلترینگ موافقت نشان می دادند، با ادبیات دیگری وارد این مقوله شده اند، اما با این وجود باید بر روی قانون‌ مند کردن فضای فیلترینگ در کشور بیشتر کار شود. البته این به این معنا نیست که اجازه دهیم هر کس هر فعالیت می خواهد در فضای مجازی انجام دهد.

وی با انتقاد از اعمال سلیقه در موضوع فیلترینگ توسط مسئولان، اضافه کرد: نباید اوضاع به نحوی باشد که بخواهیم در خصوص محدودیت و یا عدم محدودیت سایت های اینترنتی بدون ضوابط امر و نهی کنیم. این موضوع باعث می شود بسیاری از ایرانی ها ترجیح دهند سرورشان در خارج از کشور مدیریت شود.

وزیر ارتباطات در خصوص راه اندازی شبکه های پیام رسان داخلی بیان کرد: این باید باعث اقتدار نظام باشد که شبکه ای داشته باشیم که برای مثال ۵۰ درصد آن در اختیار مسلمانان سایر کشورها باشد، اما به دلیل همین قوانین نامشخص ممکن است این شبکه ها به هر دلیلی فیلتر شود و این موضوع باعث کاهش اعتبار شبکه های ایرانی خواهد شد. ما اعتقاد نداریم که همانطور که با شبکه های خارجی مجازی برخورد می‌کنیم، با شبکه های بومی داخلی نیز برخورد کنیم.

وی افزود: اینطور نیست که وزارت ارتباطات هر مقدار سرمایه که بخواهد، بتواند هزینه کند. ما اعتبارات را بر اساس موافقت‌ نامه سازمان مدیریت می بندیم و فراتر از آن نمی توانیم برویم، اما با این وجود تلاشمان را می کنیم در چارچوب ممکن از این بخش حمایت کنیم.

واعظی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی باید به مقوله مقررات در حوزه فیلترینگ ورود کند. باید تکلیف ورود به شبکه های اجتماعی داخلی روشن شود و کار را از اعمال سلیقه خارج کنیم تا بخش خصوصی بتواند سرورهای خود را در داخل کشور داشته باشد و این بخش ساماندهی شود.

وزیر ارتباطات ضمن اشاره به اینکه حاکمیت نباید مرتب خود را روبروی مردم قرار دهد و باید اعتماد ایجاد کند، توضیح داد: تنها راهکار ممکن که بتوان شبکه های بومی اجتماعی در داخل کشور داشت، کاهش نگرانی مالی، ارائه پهنای باند رایگان و اعتماد حقوقی و قضایی در این بخش است و پس از آن باید به سمت اطمینان‌ سازی مردم پیش برویم. در نهایت می توان با هر شبکه اجتماعی خارجی هر طور که خواستیم برخورد کنیم.

منبع:isna

ارسال نظر