زندگی در نزدیکی محل های پر ترافیک باعث افزایش خطر ابتلا به جنون می شود

متأسفانه با افزایش جمعیت و هجوم افراد برای شهر نشینی آلودگی هوا و ترافیک در اتوبان های شهرها بیشتر شده و بسیاری از افراد مجبور هستند تا خانه هایی در مکان های پر جمعیت و پر ترافیک داشته باشند. مطالعات اخیر انجام شده نشان می دهد افرادی که در محل های پر ترافیک زندگی می کنند بیشتر دچار خطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص جنون هستند.

زندگی در نزدیکی محل های پر ترافیک باعث افزایش خطر ابتلا به جنون می شود

مطالعات اخیر انجام شده نشان می دهد افرادی که در محل های پر ترافیک زندگی می کنند بیشتر دچار خطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص جنون هستند.

به گزارش کلیک ، بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده افرادی که در نزدیکی بزرگ راه های پر رفت و آمد و پر ترافیک زندگی می کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیوانگی با جنون قرار دارند. در واقع یکی از عوامل افزایش این خطر آلودگی هوا در نزدیکی این مکان های شلوغ است.

در واقع از هر ده نفر مبتلا به آلزایمر یک نفر به دلیل مجاورت محل زندگی با مکان های شلوغ و پر ترافیک به این بیماری مبتلا شده است.

یکی از دانشمندان موسسه سلامت عمومی انتاریو، خاطر نشان کرده است که افزایش جمعیت و شهر نشینی باعث شده است که بسیاری از مردم خانه هایی نزدیک به محل های شلوغ و پر ترافیک داشته باشند و به همین دلیل بیشتر در معرض آلودگی هوا و سر و صدا قرار گیرند که این امر باعث افزایش خطر ابتلا به جنون در این دسته از مردم شده است. پیش از این نیز دانشمندان در تحقیقات خود رابطه بین کاهش منطقه تراکم ناحیه سفید مغز با آلودگی هوا و سر و صدای ناشی از ترافیک را نشان داده بودند. در واقع کاهش ناحیه سفید مغز باعث می شود که افراد قدرت درک خود را از دست بدهند. مطالعات اخیر نشان داده اند که ذرات ریز فلز که در اثر آلودگی هوا منتشر می شوند، باعث کاهش بافت مغز انسان می شود.

مطالعه اخیر که نتایج آن در The Lancet نیز منتشر شده است نشان می دهد خطر ابتلا به دیوانگی و جنون در افرادی که در نزدیکی شاه راه های پر ترافیک زندگی می کنند بیش از ۱۲ درصد بیشتر از سایر افراد است.

این مطالعه بر روی بیش از ۶٫۶ میلیون فرد در طول بیش از یک دهه انجام شده است. هر چند نتایج منتشر شده این تحقیق رابطه مستقیم بین آلودگی هوا و آسیب به مغز را نشان نداده اند. برخی از دانشمندان معتقدند خطر ابتلا به جنون در افراد می تواند مربوط به مشکلات تنفسی و قلبی افراد باشد که دارای سبک زندگی غلط هستند. سبک زندگی غلط بیشتر در میان افراد شهر نشین رایج است تا افرادی که خارج از شهرهای بزرگ زندگی می کنند.

به عقیده یکی از اساتید دانشگاه کالج لندن، آلودگی هوا در مکان هایی مثل اتوبان های پر رفت و آمد معمولاً برای سلامت عمومی افراد بسیار مضر است و دقیق نمی توان گفت که نتایج حاصل از مطالعه اخیر نشان دهنده رابطه مستقیم ترافیک بر روی افزایش خطر ابتلا به جنون است یا می تواند به عنوان عاملی مؤثر ولی غیر مستقیم در خطر ابتلا به دیوانگی در افراد شناخته شود. نتیجه مهم این تحقیق نشان دهنده اهمیت هوای پاکیزه در سلامت افراد جامعه است.

با وجود نتایج حاصل شده از مطالعه اخیر عده ای از دانشمندان عقیده دارند افرادی که در نزدیکی اتوبان ها و محل های پر ترافیک زندگی می کنند نباید بی جهت نسبت به نتایج این تحقیق نگران باشند.

یکی از دانشمندان فعال در زمینه عصب شناسی در دانشگاه کالج لندن عقیده دارد که تحلیل های انجام شده بر روی نتایج مطالعه اخیر کمی پیچیده است و بنابراین عوامل دیگری نیز در کنار عامل زندگی در مکان های پر ترافیک قرار می گیرند که باعث افزایش خطر ابتلا به جنون و دیوانگی در افراد می شوند.

این مطالعه بر روی افرادی که در بازه سنی ۲۰ تا ۸۵ سال قرار داشته اند و در شهر انتاریو کانادا در بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ زندگی می کرده اند انجام شده است. در واقع برای شناسایی این افراد از کد پستی آن ها استفاده شده است تا مشخص شود آیا این افراد در مجاورت محل های پر ترافیک زندگی کرده اند یا خیر. این افراد برای تشخیص بیماری هایی مثل پارکینسون، جنون و اسکلروز چند گانه مورد آزمایش قرار گرفته اند.

در بازه زمانی که مطالعه در آن انجام شده است بیش از ۲۴۳ هزار نفر از این افراد تحت آزمایش دچار جنون، ۳۱۵۰۰ دچار پارکینسون و ۹۲۵۰ نفر نیز دچار اسکلروز چند گانه تشخیص داده شده اند.

دانشمندان رابطه خاصی بین ابتلا به بیماری اسکلروز چند گانه و زندگی در محل های پر ترافیک پیدا نکرده اند اما جنون از بیماری های شایع در بین این دسته از افراد بوده است. افرادی که در ۵۰ متری این مکان های پر ترافیک زندگی می کنند ۷ درصد بیشتر از افرادی که در محدوده مکان های پر ترافیک ولی دورتر زندگی می کرده اند در معرض خطر ابتلا به این بیماری بوده اند. همچنین خطر ابتلا به جنون در افرادی که در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ متری اتوبان های پر ترافیک زندگی می کرده اند در حدود ۴ درصد و این میزان در افرادی که در محدوده ۱۰۱ تا ۲۰۰ متری این اتوبان ها زندگی می کرده اند در حدود ۲ درصد بوده است.

افرادی که در شهرهای بزرگ در محدوده ۵۰ متری اتوبان های پر ترافیک زندگی می کنند و محل زندگی شان را در طول ۱۰ سال تغییر نداده اند ۱۲ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

از طرفی دانشمندان عواملی مثل ثروت، تحصیلات، میزان سلامتی و همچنینی وضعیت اجتماعی افراد را نیز در این مطالعه مورد توجه قرار داده اند. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر روی میزان خطر ابتلا به بیماری جنون در این افراد تأثیر گذار باشد.

به عقیده یکی از اعضای موسسه سلامت عمومی افرادی که در مکان پر ترافیک زندیگی می کنند می بایست در هفته چند ساعت را صرف‌ دویدن، قدم زدن در مکان های با آب و هوای سالم و دوچرخه سوای کنند. با این کار خطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص بیماری جنون در آن ها کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر