چگونه یک گوشی اندرویدی خوب بخریم؟

در مطلب قبلی در مورد ۴ گوشی برتر که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نکاتی که کاربران در هنگام خرید تلفن همراه باید به آن‌ها توجه داشته باشند صحبت کنیم.

چگونه یک گوشی اندرویدی خوب بخریم؟

به گزارش کلیک، اولین و مهم‌ترین کار قبل از خرید تلفن همراه این است که کاربر اطلاعات کافی و لازم را در خصوص آنچه از تلفن همراه خود انتظار دارد و مواردی را که در آن‌ها می‌خواهد از تلفن همراه خود استفاده کند در نظر بگیرد. هیچ آزمونی در هیچ آزمایشگاهی و هیچ تست روی گوشی تلفن همراه نمی‌تواند تنها دلیل کافی برای خرید یک تلفن باشد. هر کاربر قبل از خرید تلفن همراه باید مواردی مثل قدرت عملکرد، دوام، واسط کاربری، استحکام، کیفیت دوربین و هر خصوصیت دیگری که به نظر کاربر باید یک تلفن همراه داشته باشد را امتحان و مورد بررسی قرار دهد. بسیاری از کاربران تلفن همراه از تلفن همراه برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی، خواندن و ارسال ایمیل بازی، عکاسی، فیلم‌برداری و حتی به‌ عنوان یک راهنما برای تعیین مسیر استفاده می‌کنند. بنابراین باید تلفن همراهی را انتخاب کنند که نه‌ تنها بتوانند از امکانات آن به‌ آسانی استفاده کنند بلکه نسبت به پولی که برای آن پرداخت می نمایند، بتوانند از آن در مواردی که می‌خواهند، استفاده کنند.

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران به آن توجه زیادی نشان می‌دهند طول عمر باتری است. در زیر نموداری آمده است که نشان‌دهنده طول عمر باتری در گوشی‌های مختلف است. اعداد به دست آمده برای طول عمر باتری در هر بار شارژ در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. برای این آزمایش کلیه اپلیکیشن‌ها روی دستگاه نصب بوده‌اند. از طرفی سعی شده است که به نکاتی از قبیل نوتیفیکیشن و نصب هرگونه نرم‌افزار به‌ صورت پیش‌فرض در هنگام آزمایش توجه شود. میزان وضوح صفحه‌نمایش روی حالت ۲۰۰Nits قرار گرفته است و از طرفی حالت تغییر روشنایی صفحه به‌ صورت خودکار غیرفعال شده است. در این آزمایش صفحه‌ نمایش در اکثر موارد روشن بوده است و سعی شده است حداکثر میزان مصرف روزانه از گوشی شبیه‌سازی شود. همچنین مدت زمان شارژ باتری نیز در نظر گرفته شده است. برای گوشی‌هایی که قابلیت شارژ سریع دارند نیز این مورد در نظر گرفته شده است.

Untitled-1

هنگام خرید تلفن همراه به چه نکاتی باید توجه کرد:

تلفن‌های هوشمند جزء ابزارهای شخصی هر فرد محسوب می‌شوند و بنابراین هر فرد می‌تواند از تلفن همراه هوشمند انتظارات منحصربه‌فرد و مطابق با شرایط خود را داشته باشد. مثلاً کاربری باید به طور مداوم ایمیل خود را بررسی کند و با گوشی تلفن همراه خود ایمیل‌های زیادی دریافت و ارسال کند. یا کاربر دیگر نیاز دارد که مرتباً با گوشی خود در اینترنت بچرخد و کار خود را از طریق اپلیکیشن‌های مرورگر وب در گوشی تلفن همراه انجام دهد. یا شاید کاربری بیشترین وقت خود را برای عکاسی با تلفن همراه صرف کند. به همین دلیل نمی‌توان یک قانون کلی در خصوص خرید تلفن همراه ارائه داد، اما برخی از موارد بین بیشتر افراد و کاربران مشترک است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • صفحه‌نمایش: صفحه‌نمایش با کیفیت صفحه‌نمایشی است که میزان وضوح تصویری تقریباً معادل با ۱۹۲۰*۱۰۸۰ برای تلفن‌های با صفحه‌نمایش کوچک و ۲۶۵۰*۱۴۴۰ برای تلفن‌های با صفحه‌نمایش بزرگ داشته باشد. در واقع قابلیت خواندن و کیفیت متن در این صفحه‌ نمایش‌ها بسیار بالا است و نیازی به بزرگ کردن تصویر یا متن وجود ندارد. کیفیت بالای صفحه‌نمایش برای مشاهده ویدیو نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع بیشتر کاربران صفحه‌نمایشی را ترجیح می‌دهند که بتواند رنگ‌ها و تصاویر را با وضوح بالا نمایش دهد. از طرفی کنتراست رنگی در آن بالا بوده و روشنایی تصویر نیز در حد مناسب و مطلوبی باشد. در واقع روشنایی تصویر به‌ گونه‌ای باشد که حتی زیر نور خورشید نیز کاربر به‌ راحتی بتواند با تلفن همراه خود کار کند.

صفحه نمایش

  • دوربین: بیشتر کاربران تلفن همراه به دوربین گوشی اهمیت زیادی می‌دهند اغلب این کاربران گوشی هوشمندی را برای خرید ترجیح می‌دهند که نه‌ تنها از نظر تعداد پیکسل یا همان مگاپیکسل قوی باشد بلکه وضوح تصویر و دهانه دوربین بزرگی داشته باشد تا بتوان از آن برای عکاسی ذر فضاهای تاریک نیز استفاده کرد. البته حسگرهای دوربین چیپ پردازنده و اپلیکیشن‌های دوربین که روی گوشی هوشمند تعبیه شده‌اند، در خلق تصویر با کیفیت با گوشی همراه مؤثرند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص دوربین گوشی، بارگذاری سریع آن است. یعنی وقتی اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید به‌سرعت باز شود و دوربین برای عکاسی در حالت آماده‌باش قرار گیرد. بهترین دوربین‌ها، دوربین‌هایی هستند که تحت شرایط مختلف بهترین و با کیفیت‌ترین تصویر ممکن را ثبت کنند. اما دوربین جلو نیز برای آن دسته از کاربرانی که به گرفتن سلفی علاقه زیادی دارند بسیار مهم است. از طرفی قابلیت تغییر تنظیمات به‌ صورت دستی در دوربین تلفن همراه نیز جزو امکاناتی است که بیشتر کاربران به آن توجه زیادی نشان می‌دهند.
  • پردازنده و حافظه: بیشتر گوشی‌های تلفن همراه امروزی و جدید در مواردی از جمله اینترنت گردی و یا گشت‌وگذار در شبکه‌‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و غیره عملکرد و توانایی بالایی دارند. معمولاً کاربرانی که از تلفن همراه خود برای انجام کارهای روزمره و سبک استفاده می‌کنند نیازی به پردازنده پرقدرت یا رم بالایی ندارند. اما کاربرانی که می‌خواهند از تلفن همراه خود برای انجام بازی‌های سنگین و حجیم سه بعدی یا ویرایش ویدیو استفاده کنند معمولاً به چیزی بیشتر از یک رم ۲ گیگ و پردازنده اسنپ دراگون ۶۰۰ احتیاج دارند.
  • باتری: معمولاً در اکثر موارد دلیل کاربران برای تعویض گوشی هوشمند خود طول عمر باتری است. در واقع اغلب آن‌ها نیاز به گوشی دارند که باتری با طول عمر بالایی داشته باشد. میزان حجم باتری در گوشی‌های هوشمند با واحد میلی‌آمپر بر ساعت یا mAh سنجیده می‌شود. طول عمر هر باتری به‌ صورت متوسط چیزی بین ۲۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت تا ۴۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت است. مسلماً شارژ باتری در تلفن‌هایی که دارای صفحه‌نمایش بزرگ با روشنایی زیاد و پردازنده قوی‌تری هستند، سریع‌تر مصرف می‌شود و بنابراین این گوشی‌ها به باتری با حجم و ظرفیت بالاتری نیاز دارند. گوشی‌های با صفحه‌نمایش کوچک به باتری با حجم ۲۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت نیاز دارند.

رم گوشی تلفن همراه

اندازه و وزن: برخی از کاربران تلفن‌های بزرگ را به تلفن‌های کوچک ترجیح می‌دهند و برخی نیز برعکس، ترجیح می‌دهند از گوشی با اندازه کوچک‌تر استفاده کنند. همچنین بعضی افراد نیز تمایل دارند تلفن همراهشان سبک باشد در حالی که برخی دیگر هنگام خرید، آن دسته از گوشی‌هایی را انتخاب می‌کنند که نسبت به بقیه سنگین‌تر هستند. در واقع این مورد یک مورد سلیقه‌ای است و قانون خاصی برای آن وجود ندارد. معمولاً خوش‌دست بودن تلفن برای بسیاری از کاربران موضوع اصلی و مورد توجه است و این خوش‌دستی ربطی به بزرگ بودن یا کوچک بودن اندازه گوشی ندارد.

  • اپلیکیشن‌های کاربردی و ضروری و اپلیکیشن‌های غیر ضروری: گوشی‌های Nexus گوشی‌هایی هستند که اپلیکیشن‌های تعبیه شده در آن‌ها بسیار کاربردی هستند و هیچ دست‌کاری روی سیستم‌عامل اندروید آن صورت نگرفته است. در واقع سایر برندها بر اساس اپلیکیشن‌هایی که برای گوشی‌های تولیدی خود، طراحی و تهیه می‌کنند نسخه دست‌کاری شده اندروید را روی گوشی‌های خود ارائه می‌دهند. که البته این کار از برخی جهات مفید و از برخی جهات دیگر مضر است. در واقع چون این شرکت‌ها سیستم‌عامل را دست‌کاری می‌کنند بنابراین ممکن است آیکون‌ها و اپلیکیشن‌های اصلی سیستم‌عامل اندروید را تغییر دهند تا اپلیکیشن‌های انحصاری خود را روی آن نصب کنند. حذف برخی از اپلیکیشن‌های اصلی سیستم‌عامل اندرید باعث می‌شود که سرعت اجرای آن پایین بیاید و از طرفی نصب برخی از اپلیکیشن‌های غیر ضروری که طراحی شرکت‌های سازنده تلفن همراه است، باعث می‌شود که فضای زیای بر روی حافظه اشغال شود.

در این مطلب سعی شد تا نکات کلیدی و کاربردی را که برای تهیه و خرید تلفن همراه باید مورد توجه قرار گیرند، بررسی و بازگویی شود.

ارسال نظر