تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو و نحوه تشخیص آن

اگر شما هم از طرفداران محصولات اپل بوده یا در در حال گذراندن دوره در آموزشگاه تعمیرات موبایل هستید، حتما چیزهایی را درباره تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو شنیده‌اید!

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو و نحوه تشخیص آن

اگر شما هم از طرفداران محصولات اپل بوده یا در در حال گذراندن دوره در آموزشگاه تعمیرات موبایل هستید، حتما چیزهایی را درباره تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو شنیده‌اید! اما اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی به چه معناست؟ کدام یک بهتر است؟ آیا در قیمت خرید آن‌ها تفاوتی وجود دارد؟ چنانچه این پرسش‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده، بهتر است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در ادامه مطلب نکات بیشتری را در خصوص تفاوت گوشی اکتیو و نات اکتیو شرح داده‌ایم. خواندن این نکات به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید بهتر عمل کنید و از اصالت کالا مطمئن شوید.

مفهوم گوشی اکتیو یا نات اکتیو

هر آیفون با یک شماره سریال یکتا و منحصربه‌فرد به بازار عرضه می‌شود که این شماره مانند اثر انگشت برای هر دستگاه منحصربه‌فرد است و به نوعی برای تمیز و قابل تشخیص بودن گوشی‌ها به‌کار می‌رود. همه گوشی‌های آیفون در زمان عرضه به بازار به شکل "غیرفعال" یا "نات اکتیو" به فروش می‌رسند؛ به این معنی که در زمان خرید، هنوز به شبکه ارتباطی متصل نشده‌اند و از تمام قابلیت‌های خود استفاده نمی‌کنند.

با اولین اتصال به اینترنت گوشی به‌عنوان "فعال" یا "اکتیو" شناخته می‌شود. این اتصال اولیه امکان استفاده کامل از تمام ویژگی‌های گوشی را برای کاربر فراهم می‌کند. پس با این تفاسیر یکی از تفاوت‌های گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو در اتصال آن‌ها به اینترنت برای بار اول است.

چرا بازار ایران پر از گوشی‌های اکتیو آیفون است؟

همان‌طور که می‌دانید ایران در لیست تحریم بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ دنیاست. شرکت اپل نیز به دلیل این تحریم‌ها محصولات خود را به‌صورت مستقیم به ایران صادر نمی‌کند؛ اما به‌دلیل اینکه گوشی‌های آیفون از کیفیت بالایی برخوردارند، در بازار ایران نیز پرطرفدارند. به‌‌همین‌سبب واردکنندگان محصولات این برند را از طریق کشورهای دیگر وارد بازار ایران می‌کنند. عمده این خریدها از کشور چین و سنگاپور انجام و وارد بازار ایران می‌شود. تا اینجا همه چیز خوب و اصولی پیش می‌رود تا اینکه بحث پارت نامبر به‌وجود می‌آید.

پارت نامبر یعنی اینکه هر دستگاه آیفون باید در کشور تولیدکننده خود، در اینجا چین و سنگاپور، فعال شود. از طرفی چون محدودیت ارسال محصولات آیفون برای هر کشوری وجود دارد؛ بنابراین چین و سنگاپور نمی‌توانند بیش‌از‌حد تعیین‌شده گوشی‌های آیفون را به کشورهای دیگر بفروشند. در اینجا بحث اکتیو کردن گوشی فعال می‌شود؛ به‌این‌معنا که واردکنندگان مجبور می‌شوند، گوشی‌های آیفون را در همان مبدأ یعنی کشور چین فعال و به اینترنت متصل کنند. البته باید به یاد داشته باشید که این اقدام به‌معنای استوک بودن گوشی نیست؛ تنها فعالسازی اولیه آن در کشورهای دیگر صورت گرفته است.

در نهایت، این موضوع باعث می‌شود که تعداد زیادی از محصولات اپل به‌صورت اکتیو شده وارد بازار شوند. البته تعداد محدودی از گوشی‌های نات اکتیو نیز در بازار موجود است که قیمت بیشتری نسبت به گوشی‌های فعال دارند. بحث قیمت‌ها یکی‌دیگر از تفاوت‌های گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو است.

مهم‌ترین تفاوت‌ گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که گمان می‌کنید آیفون‌های اکتیو رجیستری شده‌ و آماده به‌کارند، سخت در اشتباهید؛ چرا که مفهوم رجیستری با اکتیو بودن گوشی بسیار با هم تفاوت دارند. در واقع هر گوشی آیفونی که از پلمپ خارج شده باشد و پس از روشن‌شدن تنها مراحل راه‌اندازی و فعال‌سازی آن صورت گرفته باشد، یک گوشی اکتیو تلقی می‌شود؛ این درحالیست که آیفون‌های نات اکتیو هرگز روشن و راه‌اندازی نشده‌اند. به یاد داشته باشید که این مورد یک تفاوت بزرگ و مهم گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که مفهوم ریجستری نیز به معنای ثبت گوشی و سیم‌کارت در سامانه همتاست؛ پس نباید اکتیو بودن گوشی را به حساب رجیستری آن بگذارید. سوء تفاهم دیگری که گاه برای کاربران ایجاد می‌شود، این است که گوشی‌های اکتیو درواقع دست دوم هستند و تفاوت گوشی اکتیو و نات اکتیو نیز در مدت کارکرد آن‌هاست. این تصور نیز در بیشتر موارد نادرست است؛ اما چرا بیشتر موارد؟

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، گوشی‌های اکتیو تنها به‌جهت فعالسازی از پلمپ خود خارج می‌شوند و بعد از وصل به شبکه دوباره در کارتن قرار می‌گیرند و به ایران صادر می‌شوند؛ بااین‌حال احتمال کارکرد گوشی‌های اکتیو نیز وجود دارد، ولی در اغلب موارد گوشی‌های فعال شده نو هستند. در قسمت‌های بعدی نحوه تشخیص گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو و همچنین نو از استوک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنان با ما همراه باشید.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

نحوه تشخیص گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

حال که با تفاوت‌های گوشی اکتیو و نات اکتیو آیفون آشنا شده‌اید، نوبت به نحوه تشخیص آن‌ها می‌رسد. یادگیری این موضوع در زمان خرید گوشی بسیار با اهمیت است؛ زیرا همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، گوشی‌های نات اکتیو معمولا به قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. از طرفی با مشخص بودن فعال یا غیرفعال بودن دستگاه خیال شما هم از بابت خرید آسوده خواهد شد. نحوه تشخیص گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو بسیار ساده است. فقط کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آدرس اینترنتی https://checkcoverage.apple.com/ را در گوگل سرچ کنید.

     

  • بعد از باز شدن صفحه و در قسمت Enter Your Serial number شناسه IMEI را که روی جعبه گوشی درج است را وارد کنید.

     

  • کد امنیتی را در قسمت مشخص وارد کنید.

     

  • در نهایت روی دکمه Continue بزنید.

     

چنانچه گوشی انتخابی شما نات اکتیو باشد، عبارت Please activate your iphone برای شما نمایش داده خواهد شد. این عبارت به‌معنای عدم فعالسازی اولیه گوشی است و با خیال راحت می‌توانید آن را فعال کنید.

نحوه فعالسازی گوشی نات اکتیو آیفون

پس از اطمینان از نات اکتیو بودن گوشی، نوبت به فعالسازی آن می‌رسد. در گام اول و جهت تست اصالت گوشی باید شناسه IMEI موجود روی جعبه را با شناسه IMEI در داخل گوشی مطابقت دهید. برای دسترسی به این کد، می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • کد یو اس اس دی ستاره مربع 06 مربع را وارد کنید.

     

  • به تنظیمات گوشی بروید. در بخش "درباره تلفن" یا "درباره دستگاه" (About Phone/Device) شناسه IMEI را پیدا کنید.

     

چنانچه گوشی خریداری‌شده از قبل اکتیو شده باشد، با وارد کردن کد IMEI صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که در آن تمام اطلاعات مربوط به تاریخ گارانتی و پشتیبانی گوشی شرح داده شده است. حتی از قسمت Repairs and Service Coverage می‌توانید تاریخ اتمام گارانتی گوشی را مشاهده کنید. از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو این است که این قسمت برای گوشی‌های فعال نشده خالی و عبارتی در این بخش‌ها درج نشده است.

نحوه اطلاع از تاریخ دقیق اکتیو شدن گوشی

به دلیل تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو، همچنین اختلاف قیمت آن‌ها، اطلاع از تاریخ دقیق فعالسازی گوشی یا حتی اطمینان از استوک نبودن دستگاه برای بسیاری از کاربران جذاب است. با استفاده از روشی که در ادامه توضیح داده می‌شود، می‌توانید تاریخ دقیق فعال سازی آیفون خود را به‌دست آورید. فقط کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بعد از فعال کردن گوشی اپل آیدی را وارد کنید.

     

  • به آدرس سایت شرکت اپل به نشانی apple.com وارد شوید.

     

  • در کادرهای مشخص شده اپل آیدی و رمز عبور خود را مشخص کنید.

     

  • در صفحه باز شده و از لیست دستگاه‌هایی که این اپل آیدی را دارند، گوشی خود را انتخاب کنید.

     

  • با کلیک بر نام دستگاه صفحه‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به گوشی را مشخص کنید.

    تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

گوشی اکتیو بخریم یا نات اکتیو؟

پس از درک کامل تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو، حالا باید به بررسی این سوال مهم یعنی کدام مدل آیفون برای خرید بهتر است؟ بپردازیم. همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، اکتیو بودن گوشی در بیشتر موارد به‌معنای استوک بودن نیست؛ اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که تمایل دارید گوشی موبایل کاملا آک‌بند به دست شما برسد، بهتر است که به دنبال خرید گوشی نات اکتیو باشید.

اگر بحث قیمت بالاتر گوشی‌های نات اکتیو برای شما اهمیتی ندارد و دوست دارید که آن پک گوشی را خودتان برای بار اول انجام بدهید تا از اصالت و عدم کارکرد آن مطمئن شوید، خرید مدل‌های نات اکتیو بهتر است. در سمت مقابل گوشی‌های اکتیو شده وجود دارند که خرید آن‌ها هم به‌اندازه خرید گوشی‌های فعال شده خوب و کاربردی است و هیچ اشکالی برای خرید آن‌ها وجود ندارد. در یک کلام اولویت‌های خود را بررسی و سپس انتخاب کنید.

تفاوت قیمت گوشی‌های اکتیو و نات اکتیو آیفون

 قیمت خرید آیفون‌های اکتیو کمی ارزان‌تر از مدل‌های نات اکتیو است؛ اما باید این نکته را بدانید که میزان این تفاوت قیمت زیاد نیست و در حد ۳ تا ۱۰ درصد اختلاف دارند. قیمت خرید گوشی برای مدل‌های اکتیو با چندماه کارکرد نیز کمتر خواهد بود. توصیه می‌شود که به‌منظور اطمینان از عملکرد خوب دستگاه، قبل از خرید آن را بررسی کنید. اگر به‌طور مداوم در کار خرید و فروش موبایل هستید یا اینکه به این کار علاقه دارید، کافه آموزشگاه مرجع خوبی برای یادگیری تعمیرات موبایل است؛ به‌این‌ترتیب به راحتی می‌توانید تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو را تشخیص دهید و حتی مدت زمان کارکرد و عملکرد قطعات را نیز بررسی کنید.

 

ارسال نظر