فضاپیمای استارهاپر در 16 ژوئیه به صورت آزمایشی پرواز می کند

رسانه کلیک - فضاپیمای استارهاپر شرکت اسپیس ایکس در واقع نسخه آزمایشی پروژه استارشیپ بوده و قرار است در هفته آینده تحت آزمایش های شناور قرار بگیرد.

فضاپیمای استارهاپر در 16 ژوئیه به صورت آزمایشی پرواز می کند

فضاپیمای استارهاپر که به منظور حمل بار و جابه‌جایی انسان ها به فضای خارج طراحی شده، هفته آینده مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد. شرکت اسپیس ایکس امیدوار است که تا سال ۲۰۲۱ میلادی، پرتاب های تجاری استارشیپ را آغاز کرده و سرمایه خود را چندین برابر کند.

فضاپیمای استارهاپر پیش از این آزمون هایی موسوم به هاپ را با موفقیت به پایان رسانده و نشان داده که قابلیت صعود از سکوی پرتاب را دارد. پس از نصب موتور رپتور (Raptor) روی این سفینه، اکنون نوبت به آن رسیده که استارهاپر آزمون های شناور را نیز انجام دهد. این آزمون ها در روز سه شنبه، ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹ صورت می گیرند.

در این آزمایش، موتورهای رپتور روشن می شوند تا فضاپیما را حدود ۲۰ متر در هوا جابه‌جا کرده و سپس به سکو بازگردانند. ناگفته نماند که استارهاپر در حین این جابجایی کاملا به زمین متصل است. از آن جایی که موتورهای رپتور در حالت احتراق ۴۰ درصد به شدت خطرناک و قابل انفجار هستند، این آزمایش در حالت احتراق ۵۰ درصد صورت می گیرد.

این آزمایش شناور تقریبا مشابه با همان آزمایشی است که چند سال پیش روی راکت گرس هاپر انجام گرفت. این سفینه حدودا ۸۴۰ فوت (۲۵۶ متر) از زمین فاصله گرفت و سپس به صورت عمودی روی سکو فرود آمد. نمونه اولیه گرس هاپر بعدها در قالب راکت فالکون ۹ (Falcon 9) توسعه یافت و چندین بار توسط شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاده شد ( موشک فالکون ۹ با موفقیت به فضا پرتاب شد ).

آزمایش شناور بعدی به گفته ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت SpaceX در ماه های آینده اجرا می شود که طی آن، فضاپیمای استارهاپر تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) صعود خواهد کرد.

ارسال نظر