لزوم رسیدن هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر ۲٪ از درآمد ناخالص ملی

رسانه کلیک - براساس اهداف عملیاتی تعیین شده برای شبکه ملی اطلاعات باید هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر دو درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی برسد.

لزوم رسیدن هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر ۲٪ از درآمد ناخالص ملی
براساس اهداف عملیاتی تعیین شده در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در افق 1404 باید خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک 70 به 30 نسبت به خدمات پایه کاربردی خارجی مشابه در سبد مصرفی کاربران و نرخ رشد سالیانه 15 درصدی ارایه شود و هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر دو درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی برسد.
در این میان باید مزیت بخشی اقتصادی و تعرفه گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر شود و در دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال 1400 برسد.
مزیت بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی تیز تا پایان سال 1400 باید به میزان پنج برابر نسبت به خدمان و محتوای خارجی افزایش یابد.
ایجاد امکان اتصال حداقل 10 درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات، امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب و کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت بر ثانیه از دیگر اهداف عملیاتی تعیین شده برای شبکه ملی اطلاعات است.

پس از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماه‌ها وقفه در تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصت و ششم خود در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۹، «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.

این طرح به تازگی و پس از آنکه به استحضار مقام معظم رهبری رسیده است، توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.

در این مصوبه آمده است که «تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، منوط به تحقق شبکه ملی اطلاعات و مستلزم فعالیت نظام مند و فراگیر در تربیت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی است.»

ارسال نظر