آیا فیلترینگ سایت های فروش پایان نامه دردی را دوا می کند؟

رسانه کلیک - هر روز سایت های جدیدی فیلتر می شود. خبر فیلترینگ سایت های فروش پایان نامه در حالی به گوش می رسد که سوالی بزرگی در این رابطه مطرح است: آیا فیلتر دردی را دوا می کند؟

آیا فیلترینگ سایت های فروش پایان نامه دردی را دوا می کند؟

ساعاتی از اعلام خبر فیلترینگ سایت های فروش پایان نامه گذشته است. مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر از فیلترینگ قریب‌الوقوع سایت‌های فروش پایان‌نامه و مقاله داد و اعلام کرد که بازپرس فرهنگ و رسانه با شکایت این وزارتخانه دستور این فیلترینگ را صادر کرده است.

«حسین آقابابایی» در گفتگو با ایرنا گفته که وزارت علوم نسبت به سایت‌هایی که اقدام به خرید و فروش پایان نامه و مقاله می‌کنند، شکایتی انجام داده و تاکید داشته که این سایت‌ها مشتریان زیادی را جذب کرده‌اند: «یکی از این سایت ها که بیشتر از سایر سایت‌ها اقدام به تبلیغات و خرید و فروش پایان نامه می کند، به تازگی مشتریان زیادی را جذب کرده است.»

اگر بخواهیم نگاهی به سایت هایی که اخیرا به لیست فیلتر شده ها اضافه شده اند، نگاهی بیاندازیم، فیلترینگ سایت های دانلود فیلم بیش از همه به چشم می آید. 10 مهرماه بود که خبر فیلتر سایت های دانلود فیلم سوژه رسانه ها شد.

دو سال پیش با دستگیری دوبلورها و بسته شدن تاینی موویز، علاقه مندان فیلم و سریال پس دچار شدن به یاسی بزرگ به سایت های متفاوت دیگری روی آورند تا فیلم ها و سریال‌های روز دنیا را تماشا کنند. 10 مهرماه بنا به دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی، سایت‌ های دانلود فیلم و سریال کلا از دسترس خارج شدند. در این نامه تاکید شده بود که شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی مکلف هستند از ارائه هرگونه سرویسی به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند، خودداری کنند. همچنین در این نامه دادستانی تاکید شده بود که باید از ادامه فعالیت این دامنه‌ها خودداری شود.

برخی از مدیران این سایت‌ها اعلام کردند دلیل اصلی این موضوع به شکایت سرویس‌های VOD مثل نماوا و فیلیمو برمی‌گردد.

در حالی که بسیاری از افراد وزیر ارتباطات را در این مورد مقصر می دانستند، آذری جهرمی در توییترش نوشت: «دوستان سلام، ولله بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام!»

در حالی که هنوز هم بسیاری از افراد از جریان فیلتر شدن سایت های دانلود فیلم دل پری داشتند و شاید هنوز هم فیلیمو و نماوا را طرف مقصر داستان می‌دانستند؛ وزیر ارتباطات در یزد به صورت کاملا رسمی عنوان کرد که فیلتر این سایت ‌ها به علت شکایت صدا و سیما بوده است. آذری جهرمی با اعلام این‌که فیلتر سایت‌های دانلود فیلم به درخواست صداوسیما بوده است، تاکید کرد: «از نظر ما این حکم فاقد اعتبار قانونی است و صدمه بسیاری به تولید محتوا و این بازار در کشور می‌زند، اما ما اختیار قانونی در این زمینه نداریم.»

وزیر ارتباطات از پیگیری برای اصلاح این قانون خبر داد و با عنوان اینکه ما انتخاب می‌کنیم، ولی مطالبه نمی‌کنیم، از دانشجویان خواست که اصلاح این قانون را از قانون‌گذاران مطالبه کنند.

اما سوالی که در رابطه با فیلترینگ سایت های فروش پایان نامه مطرح می شود این است: آیا دسترسی به این سایت ها با فیلترشکن مقدور است؟

گرچه هنوز اسامی یا لیستی از این سایت‌ها اعلام نشده ولی باید دید صرفا سایت‌هایی که تنها کارشان فروش پایان نامه است، معرفی شده‌ اند یا خیر. در این میان سایت‌هایی وجود دارند که در بخش‌های مختلف فرایند یک پایان‌نامه به دانشجویان کمک می‌کنند. حتی در مواردی بسیاری از فریلنسرها در سایت‌های فریلنسینگ مسئولیت بخش‌های مختلفی از یک مقاله یا پایان‌نامه (از زمینه گرافیکی تا محتوایی) را بر عهده گرفته و در روند ایجاد این پایان‌نامه تسهیل می‌بخشند.

از طرفی در برخی سایت ها خود کاربران قانون‌شکنی کرده و اقدام به خرید و فروش پایان‌نامه می کنند.

حتی اگر از این نکته فاکتور بگیریم که به فرض مثال با فیلتر سایت ها جلوی فعالیت عده ای گرفته شود؛ آیا در رابطه با پایان نامه هایی که به صورت کاملا آشکار در خیابان انقلاب تهران به فروش می رسند نیز تصمیماتی اتخاذ خواهد شد؟

باید منتظر ماند و دید چنین فیلتری بر آینده تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت؟ آیا فیلتر شدن سایت های فروش پایان نامه دانشجویان ما را باسوادتر می کند؟ آیا دانشجویی که در پی تهیه پایان نامه است با فیلتر سایت های فروش پایان نامه قید تهیه آن را می زند یا به راحتی در خیابان انقلاب به آن دسترسی پیدا خواهد کرد؟

مساله مهم تر از تمام این صحبت ها این است: بلند بالا شدن لیست سایت های فیلتر شده دردی از جامعه درمان می کند؟ آیا فیلترینگ راه چاره است یا مسئولان باز هم مثل همیشه صرفا به استقبال درمانی رفته اند که از نظر خودشان اصولی است و از دید عموم جامعه سمی؟

ارسال نظر